Tuoli on hyvä, jos sitä ei istuessaan huomaa

Kaani myy kehyksiä elämälle

Kaani Oy:n Esko Niinikorpi määrittelee huonekalun tehtäväksi antaa kehykset elämälle kotona, töissä ja ulkona. Tuoli on suunnittelijalle paitsi työläin ja haastavin, myös antavin.

Niinikorven motiivit ovat ergonomia ja muotokieli. – En halua tehdä tuolia, joka on kaunis, mutta huono istua, Kaanin toimitusjohtaja, taiteellinen johtaja ja päämuotoilija sanoo. Kaani Oy on perustettu 1991, ja vuonna 2004 se muutti väljempiin tiloihin Turusta Piikkiöön. Entiselle Oratopin tehtaalle on hyvät rahtiyhteydet. Viikossa maailmalle lähtee noin 130 tuolia, 20 pöytää, 20 tv-tasoa ja sivupöytää sekä 15 sohvaa. 2000-luvulla alkanut nousukiito pitää talon edelleen kasvavassa vauhdissa.

Asiakas haluaa laatua

Asiakkaita ovat jälleenmyyjät Suomessa. Vientiä on muun muassa Venäjälle, Ruotsiin ja Viroon. Kodinkalusteiden lisäksi Kaani kalustaa projektinomaisesti liike- ja julkisia tiloja. Siviilikuluttajia Niinikorpi profiloi nuorekkaiksi, laadukkaaseen sisustukseen satsaaviksi asiakkaiksi. – Nuorekas on vaarallinen sana. Asiakkaita on 25-vuotiaista eläkeläisiin. Seniori-ikäiset ovat jo nuorena tottuneet selkeään, skandinaaviseen designiin.

Ensimmäistä opiskelijakämppää Kaanin kaluilla ei välttämättä sisusteta. Neljän istuttava sohva maksaa materiaalista ja koosta riippuen 2500 eurosta ylöspäin. Miksi investoisin Kaaniin? Niinikorpi selvittää sohvan rungon olevan koivuvaneria ja massiivipuuta. Hyvälaatuiset rakenteet ja täytteet takaavat verhoiltavuuden yhä uudestaan. Sohvasta on kaveria loppuiäksi.

Huonekalun idean alku, eteenpäin vieminen ja rakenteen kehittely tapahtuu välillä riippukeinussa, mutta usein pitkän automatkan aikana. – Silloin on aikaa ajatella, Niinikorpi hymyilee. Vaikeinta on loistavan idean siirtäminen piirustukseksi ja tuotteeksi. Odotettavissa on kompromisseja. Säilyykö alkuperäinen idea?

Kaanissa tehdään tuotteistettua ja kaupallistettua taidetta. Että siitä kehkeytyy kunnon bisnes, tuotannolta vaaditaan paljon. Kaikkia ideoita ei voida valmistaa. – Tuotteiden on toimittava tuotannossa. Konekanta ja kannattavuus sanelevat. Protoja tehdään tuoleista jopa yli 10. Prosessi voi kestää parista kuukaudesta useampaan vuoteen.

Kauppa käy, ja yritys kasvaa. Kaani työllistää parikymmentä henkilöä. Oman suunnittelun ja tuotannon lisäksi valmistetaan sopimustuotantona huonekaluja useille eri asiakkaille. – Emme kopioi tuotteita muilta tai ulkomailta, jolloin alkuperäinen idea tahtoo vesittyä. Tuotteissa näkyy meidän panos, ja hyvien ammatti-ihmisten kädenjälki, Niinikorpi kehuu hyväntuulisena.

Alan tulokkaille mies huomauttaa, että kyseessä ei ole nopeiden voittajien ala. Vaaditaan pitkäjänteisyyttä ja voimaa ottaa vastoinkäymisiä vastaan. Viiden vuoden sisällä on tarkoitus olla Suomen top kolmen joukossa. – Mutta Piikkiössä pysytään.


Jazz-tuoli on Esko Niinikorven luotsaaman Kaani Oy:n hittituote, ja soveltuu hyvin erilaisten pöytien kumppaniksi.



Niinikorpi tarkastelee pintakäsittelijä Harry Ruuhimäen kädenjälkeä tyytyväisenä.

a-ss.

Julkaistu 06/2007        
Celerpak Oy

Celerpak Oy

Aaltopahvilaatikot, Pahvilaatikoita, Pakkauksia, Pakkaussuunnittelua

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

BEST WESTERN Hotel Seaport

Matkustajasatama Toinen Poikkikatu 2, Turku

www.hotelseaport.fi

Kokoustilat:Aulakabinetti 12 hlö, kapasiteetti 14 hlö diplomaatti. Tulli ja Konttorikabinetit, kumpaankin tilaan max 10 hlö, tilassa 8-10 hlön ryhmätyöpöytä. Conferens 1+2, max 45 hlöä/tila, kapasiteetti 18 hlö U-muoto, 45 hlö luokkamuoto, 60 hlö teatterimuoto. Kaikissa kokoustiloissa piirtoheitin, fläppitaulu, valkokangas ja datatykki. Conferens-tilassa lisäksi dvd-äänentoistolaitteet, puhelin.

Lue uusin näköislehtemme

05/2019



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 16.05.2019


Seuraa meitä somessa