Katja Presnal (oik.) on liiketoiminnan ja markkinoinnin strategi ja sarjayrittäjä. Vierailukeskus Joessa järjestetyssä tilaisuudessa häntä haastatteli Carita Varjonen. Kuva: Vierailukeskus Joki
Uutiset

Big Rich Money -kirjan kirjoittaja: Nämä ovat yritysten pahimmat megavirheet

Miten tehdään unelmista kannattavaa liiketoimintaa, miten tienataan intohimolla ja mitkä ovat yritysten pahimmat megavirheet? Muun muassa näistä teemoista puhutaan tänä syksynä julkaistussa Big Rich Money -kirjassa.

Kirjan toinen kirjoittaja, Paimiosta kotoisin oleva Katja Presnal vieraili tiistaina Turun tiedepuiston Joki Forum -tapahtumassa puhumassa uutuuskirjastaan, yrittäjyydestä ja erityisesti naisyrittäjyydestä.

Presnal on liiketoiminnan ja markkinoinnin strategi ja sarjayrittäjä, joka on tehnyt pitkän kansainvälisen uran. Vierailukeskus Joessa järjestetyssä tilaisuudessa häntä haastatteli Joen asiakkuuspäällikkö Carita Varjonen.

Osta tänä jouluna naisyrittäjältä

Katja Presnal on kirjoittanut uutuuskirjansa yhdessä Candice Kilpatrick Brathwaiten kanssa, ja kirja on suunnattu erityisesti naisyrittäjille.

–Maailmassa on valtavasti miesten kirjoittamia bisneskirjoja ja maailmasta löytyy paljon inspiroivia puhujia, jotka ovat miehiä. Joukkoon tarvitaan lisää naisia, Presnal sanoo.

Presnal kertoo haluavansa innostaa naisia entistä enemmän yrittäjyyden pariin.

–Naisyrittäjien yrityksissä on usein vahva arvopohja ja niiden taustalla on halu muuttaa maailmaa ja tehdä asiat paremmin. On tärkeää silti miettiä rahaa ja sitä, miten yritys saadaan kannattavaksi. Mitä enemmän rahaa teet, sen enemmän voit tehdä hyvää, eikö!

Presnal myös kannustaa naisia tukemaan toisiaan.

–Eiköhän lopeteta esimerkiksi se alennusten pyytäminen toisiltamme ja arvostetaan itseämme ja toisiamme niin paljon, että maksetaan tuotteista ja palveluista oikea hinta.

–Jos haluat tehdä jotain konkreettista, osta tänä jouluna tuotteita naisyrittäjiltä. Jos tuotteet maksavat vähän enemmän, osta sitten vähemmän.

Presnal kertoo, että kun hänen kirjansa julkaistiin Helsingin Akateemisessa kirjakaupassa, paikalla oli satakunta henkilöä. Kun kirjan julkistustilaisuus pidettiin Turussa, juuri avatussa Luonkosin kivijalkaliikkeessä, paikalla oli noin 20-30 henkeä.

–Silti kirjaani myytiin sinä iltana Turussa kaksi kertaa enemmän kuin vastaavassa tilaisuudessa Helsingissä! Turun tilaisuudessa olleet naiset ostivat kirjaa tyttärilleen, siskoilleen ja ystävilleen. He halusivat tukea minua ja he halusivat tukea uutta kivijalkaliikettä. Juuri yhdessä tekemällä ja toisiaan tukemalla saadaan paljon aikaan!

Ole itsellesi paras pomo

Big Rich Money -nimisestä kirjasta löytyy paljon yrittämiseen liittyvää asiaa, ja kirjassa listataan muun muassa joukko megavirheitä, joihin yrittäjän ei pitäisi koskaan sortua.

Niiden joukkoon mahtuu esimerkiksi se, ettei tehdä eroa idean ja toteutuksen välille, että yrittäjä ei markkinoi yritystään eikä brändää yritystään. Moni kompastuu myös siihen, että yrittää tehdä kaiken itse ja kohdistaan itseensä epärealistisia odotuksia.

Presnal sanoo itse havahtuneena yrittäjänä siihen, että piti asiakkaita ja näiden asioita paljon tärkeämpinä kuin omaa yritystään ja omia asioitaan. Prsenal sanoo, että hänen kokemuksensa mukaan erityisesti moni naisyrittäjä jättää helposti omat tarpeensa taka-alalle.

–Jokaisen yrittäjän pitäisi opetella olemaan itse itselleen paras pomo ja kohdella itseään kuin parasta asiakastaan!

Megavirheitä on Presnalin listassa  paljon, mutta mikä on virheistä pahin?

–Kaikkein pahin virhe on se, jos yritykseltä puuttuu strategia. Toki on tärkeää, että esimerkiksi markkinointi on kunnossa, mutta lopulta ihan kaikki lähtee siitä, että yrityksellä on toimiva liiketoimintastrategia, sanoo Presnal

Hän painottaa, että strategian on oltava aito ja yrityksen näköinen.

–Ei sen pidä olla joukko hienoja sanoja, joiden tarkoitusta kukaan ei tiedä. Strategian on oltava kiinni siinä arjessa, jossa yritys oikeasti elää. Strategiasta pitää puhua yrityksessä samalla tavalla ja samoin sanoin kuin jos puhuisi kavereilleen.

Katja Presnal on suomalainen liiketoiminnan ja markkinoinnin strategi ja sarjayrittäjä. Hän on seitsemän American Advertising Awards -palkinnon voittaja, joka on puhunut konferensseissa ympäri maailmaa. Hänen asiakkaitaan ovat olleet mm. Pepsi, Walmart, Colgate ja CoverGirl. Candice Kilpatrick Brathwaite on digitaalisen markkinoinnin strategi ja toiminut konsulttina kymmenen vuoden ajan. Hän on tehnyt sisältöstrategiaa maailman tunnetuimmille luksusbrändeille. Presnal ja Brathwaite  ovat perustaneet Insider Societyn, naisyrittäjien kasvukiihdyttämön auttakseen naisyrittäjiä menestymään.