Julkaistu 10.11.2013 | Y-lehti | 0

Solidaarisuuden vuosi

Mielelläni ajattelen itseni vastuulliseksi kuluttajaksi. En osta elintarvikkeita, jotka ovat pakattu moninkertaiseen muoviin enkä vaatteita, joiden valmistusmaa käyttää lapsityövoimaa. Kierrätän lasin ja peltipurkit, biojäte menee pihan perällä kompostiin. Pieniä asioita, mutta mitäpä isoa meikäläinen pystyisi tekemään?

Arvomaailmani koki muutoksen, kun ryhdyin yrittäjäksi. Edellä mainitut teot olivat vain osa vastuullisuutta. Puheet suomalaisen työn suosimisesta alkoivat upota minuun ihan uudella teholla. Elintarvikkeissa ostin jo aiemminkin mieluummin kotimaista, mutta nyt katson kriittisesti myös muuta ostoslistaani ja yleensäkin kulutuskäyttäytymistäni. Kotimaisuuden hinta on saanut syvyyttä, kun olen itsekin tarjoamassa kotimaista työtä. Nykyisin tajuan, mistä kaikesta tuotteen ja palvelun hinta koostuu. Miten ison osan kustannukset ja verot vievät ennen kuin yrittäjä saa itselleen palkkaa. Samalla olen herännyt myös siihen ajatukseen, että jos en itse käytä kotimaisia palveluja, ei minunkaan palveluille ole ostajaa. Ympäri mennään ja yhteen tullaan.

Suomalaisen Työn Liiton joulututkimus 2013 kertoo, että suomalaisten jouluun käyttämä rahasumma on kasvussa. Tänä vuonna jouluun arvioidaan käytettävän keskimäärin 398 euroa. Summa on 188 euroa enemmän kuin vuonna 2012. Toivoa sopii, että jaamme tuon lisähyvän eteenpäin omassa maassamme. Valintojen vaikutuksesta olisi hyvä puhua suurella äänellä juuri nyt, kun joulukauppa on käynnistymässä. Erityisesti me yrittäjät voimme nyt vaikuttaa. Me olemme niitä pieniä kuluttajia, jotka voivat pienillä valinnoilla näyttää esimerkkiä ja perustella asiaa omassa lähipiirissä. Me yrittäjät tiedämme faktat, joiden mukaan hinnoittelu tehdään ja me tiedämme, kuinka paljon verotuloja kerrytämme vuodessa työllämme. Niitä verorahoja, joilla kustannetaan sosiaali- ja terveydenhuoltoamme, infrastruktuuria, koulutusjärjestelmäämme jne. Kerrotaan siis muillekin asiasta ja tukitaan rahavirtaa ulkomaille.

Syksyn aikana on monessa lehdessä kerrottu Turun keskustan ahdingosta. Miten kauppa siirtyy ostoskeskuksiin ja isoihin ketjuliikkeisiin. Miten ihmiset ostavat verkosta ulkomaista. Kaupassa käydään vaan hypistelemässä ja sovittamassa tuotteita. Sama on edessä muuallakin, jos emme tee mitään. On turha parkua hyvinvoinnin perään, jos ei ole itsekään mitään tehnyt. Yksi ihminen ei paljon vaikuta, mutta sata ostavaa ihmistä pitää jo yhden pienen yrittäjän pinnalla pitkään. Eikä tätä tarvitse tehdä vain jouluisin, vaan sitä saa tehdä ympäri vuoden. Nostetaan siis paikallisuus kunniaan, kotimaisuus uuteen nousuun ja tuetaan valinnoillamme toinen toisiamme. Uusi vuosikin on lähellä, olkoon se yrittäjien keskinäisen solidaarisuuden vuosi.

Osallistu keskusteluun

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.



Anne Silver

Anne Silver

Anne Silver on verhoilija-entisöijä ja V-S Yrittäjien varapuheenjohtaja, joka on ylpeä yksinyrittäjyydestään ja (veh)maalaisuudestaan.

SelinSelin

SelinSelin

Coaching, Esimiesvalmennus, Konsultointi, Koulutuspalveluja, Laatujärjestelmät, Liikkeenjohdon konsultointi, Myyntivalmennus, Yrityspalveluja

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Linnateatteri

Humalistonkatu 7, Turku

www.linnateatteri.fi

Muutautumiskykyinen komeljanttari. Linnateatteri on vuodesta 2003 toiminut turkulainen komediaan, musiikkiin ja maistuvaan ruokaan keskittyvä teatteri, jossa ei turhia jäpitetä.

Lue uusin näköislehtemme

04/2020



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 16.04.2020


Seuraa meitä somessa