Julkaistu 03.04.2014 | Y-lehti | 0

Milloin olet viimeksi antanut tai saanut palautetta hyvin tehdystä työstä?

Tulin eilen Helsingistä junalla takaisin Turkuun. Jo aamuhämärissä alkanut työpäiväni oli päättynyt ja istuin omissa ajatuksissani paikallani, kun junan konnari astui sisään. Iloinen ääni sai minut kääntämään pääni. ”Hyvää ja mukavan aurinkoista iltapäivää kaikille! On niin hieno kevätpäivä ja nyt minulla on ilo tarkistaa matkalippunne!” Siis kuulinko ihan oikein? - Kyllä! Jäin mielenkiinnolla seuraamaan konnarin työskentelyä: hän tervehti jokaista matkustajaa iloisesti silmiin katsoen sekä toivotti hyvää matkaa, vastasi iloisesti kysymyksiin ja hymyili koko ajan! Kun hän tuli kohdalleni, istuin jo valmiiksi hymyissä suin ja hän taas vuorostaan tervehti minua kuin vanhaa ystävää.

Kysyin häneltä, että näinkö hän astuu sisään joka vaunuun ja tervehtii matkustajia? ”Kyllä, näin minä sen olen ajatellut. Minä olen palvelutehtävässä ja tämä on tärkeä asia. Sitä paitsi, työpäivä sujuu paremmin ja nopeammin, kun toimii tällä tavalla.” Kiitin häntä ja kerroin hänen positiivisesti poikkeavan tervehdyksen piristäneen ja ilahduttaneen minua. Konnarin hymy levisi korviin asti. Minä taas ilahduin hänen selvästä ilahtumisestaan. Hän kiitti lämpimästi antamastani palautteesta ja kertoi, että tällaisella toiminnalla on myöskin eräs taktinen tausta: ”Joskus tulee vastaan vaikea tilanne (esim. juopunut/vihainen/tyytymätön asiakas), joka täytyy hoitaa asiallisesti ja hyvin. Näin toimimalla saan ihmiset helpommin puolelleni ja nekin tilanteet saadaan hoidettua yleensä hyvässä yhteisymmärryksessä.”

Puhuimme vielä muutaman sanan asiakaspalvelun syvimmästä olemuksesta kuin vanhat tutut ja ennen kuin hän jatkoi matkaansa hän sanoi vielä: ”Kiitos vielä kerran hienosta palautteesta! Palautetta saa niin harvoin ja olisi niin tärkeää saada enemmän palautetta. Olisi hyvä, jos vielä esimieskin saisi tästä tiedon.” Lupasin toimittaa palautteen eteenpäin ja näin myös tänään tein.

Jäin kuitenkin miettimään asiaa ja taas kerran totesin mielessäni, kuinka tuttu tällainen tilanne on. On niin paljon ihmisiä, jotka tekevät erinomaista työtä ja palvelevat ja asioivat asiakkaiden kanssa todella loistavasti. Kuinka moni saa kuitenkaan todellisuudessa kiitosta ja myönteistä palautetta tekemästään työstä? Liian harva. Liian paljon jää hyvää sanomatta, vaikka kaikille on tärkeää saada kiitosta ja palautetta. Kritiikkiä kyllä osataan antaa ja virheistä huomauttaa, sitä ei kenenkään yleensä tarvitse kauan odottaa.

 Kunpa vielä saataisiin kiitoksen kulttuuri kehittymään niin yrityksissä kuin muissa yhteyksissä toivotulle tasolle, se auttaisi mm. hyvän työilmapiirin sekä työn tuottavuuden ylläpitämisessä. Vieläpä vähällä vaivalla ja ihan ilmaiseksi. Huima mahdollisuus, jonka niin moni yritysjohtaja ja esimies jättää hyödyntämättä. Puhumattakaan kollegoista ja työkavereista keskenään – ja myös esimiehen ja yritysjohdon suuntaan.

Kiitos on sana, jota ei koskaan sanota liikaa. Silloin, kun se on aitoa. Milloin siis sinä viimeksi annoit myönteistä palautetta hyvin tehdystä työstä? Entä milloin viimeksi sait itse myönteistä palautetta omasta työstäsi?

Osallistu keskusteluun

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.



Erica Selin

Erica Selin

Erica Selin on turkulainen yrittäjä, liikkeenjohdon konsultti ja yritysvalmentaja, joka uskoo, että yksikin oivallus riittää muutokseen.

BLOGIT

Liedon Säästöpankki

Rahan takii

Liedon Säästöpankki

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Tuorlan Majatalo

Tuorlantie 1 E, Kaarina

A 40-100, KP 5-25, R 80. Kokoukset, juhlat,yritystilaisuudet, luontoaktiviteetit, hostellimajoitus kauniissa kartanoympäristössä. Kauttamme myös Tuorlan tiedekeskuksen tilojen vuokraus.

Lue uusin näköislehtemme

10/2019



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 10.10.2019


Seuraa meitä somessa