Julkaistu 05.08.2014 | Y-lehti | 0

Ei osu, eikä uppoa. En siis osta.

Olen kesän mittaan saanut monia myyntipuheluja ja -sähköposteja, joissa on myyty mitä milloinkin. Alusvaatteita miehille ja naisille, sukkia, wc- ja talouspaperia, lehtiä, kirjoja, vitamiinipillereitä ja muita terveystuotteita sekä erilaisia internetpalveluja.  Sinällään varmasti ihan hyviä tuotteita, minua ne eivät vain puhuttele. Eivät ainakaan tässä ja näin esitetyssä muodossa. Kuuntelen kuitenkin myyjiä ja luen viestit mm. siksi, että arvostan heidän työtään, olen aina avoin uusille ideoille ja ratkaisuille sekä myös seuratakseni, miten hyvin tarjouspaketit käytännössä ovat tuotteistettuja, ja miten hyvin asiat esitetään. Tutkin samalla myös sitä, mikä asia kulloinkin saa minut vakuuttuneeksi ja mikä ei.

Muutama asia on jäänyt mietityttämään em. puheluista ja viesteistä. Miksi minun kannattaisi tilata viidet alushousut 3 kuukauden välein, jotka ovat aina samanlaiset ja saman väriskaalan mukaiset? Minä haluan tässäkin asiassa vaihtelua! Haluan välillä pitsiä, välillä pilkkua ja välillä riittää ihan sileä yksivärinenkin. Entä sitten ne wc- ja talouspaperit? Mihin minä laitan ne, kun minimitilaus on lava? Sitten vielä nämä kaikki moninaiset lehdet ja kirjat. Tilaan ja ostan juuri niitä lehtiä ja kirjoja, jotka kiinnostavat ja joita ehdin lukea. Aku Ankka ei kuulu niihin. Yksi sun toinen internetpalveluja tarjoava puolestaan tarjoaa aina parasta mahdollista ja asiantuntevinta palvelua, jota ei muualta saa - eikä ainakaan näin halvalla. Entä sitten? Enhän minä muunlaista palvelua haluakaan! Minä haluan vain selkokielistä, hyvin paketoitua ja konkreettista esitystä. Miten voin ostaa, kun en ymmärrä, mitä olen saamassa?

Summa summarum: kun räiskii ympäriinsä haulikolla, ei osumatarkkuus välttämättä ole paras mahdollinen. Myös tuotteistaminen näyttää edelleen olevan monissa yrityksissä haasteellinen pala purtavaksi. Pieni pysähdys perusasioiden äärelle voi siksi tehdä hyvää ja siinä yhteydessä tarkistaa mm.

·         - kenelle olen myymässä?

·         - mitä asiakkaan ongelmaa olen ratkaisemassa?

·         - mitä hyötyä asiakas ratkaisusta saa?

·         - miten ratkaisu kannattaa ”paketoida” asiakkaalle sopivaksi?

Näin ”paketti” on taas paremmin koossa ja asiakkaan on helpompaa ostaa ja myös ymmärtää, mistä on kyse. Tämä ”Back to Basics” –ajattelu soveltuu aina tilanteisiin,  joissa huomaa, etteivät asiat suju. Säännöllinen paluu perusasioihin pitää samalla myös perustukset kunnossa.

Osallistu keskusteluun

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.



Erica Selin

Erica Selin

Erica Selin on turkulainen yrittäjä, liikkeenjohdon konsultti ja yritysvalmentaja, joka uskoo, että yksikin oivallus riittää muutokseen.

Camp Consulting

Camp Consulting

Konsultointi, Myyntivalmennus, Rekrytointipalveluja

BLOGIT

Liedon Säästöpankki

Rahan takii

Liedon Säästöpankki

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Turun Messukeskus

Messukentänkatu 9-13, Turku

www.turunmessukeskus.fi

KP 20-3000, R, A 200-700

Lue uusin näköislehtemme

10/2019



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 10.10.2019


Seuraa meitä somessa