Julkaistu 17.11.2016 | Y-lehti | 0

Mihin Kiina on menossa?


Meillä länsimaissa mielikuva Kiinasta laahaa jatkuvasti vuosikausia todellisuutta perässä. Kun olemme tottumassa ajatukseen kiinalaisista varakkaina kuluttajina – eikä vain halpatuotteiden tekijöinä – Kiina on jo näyttämässä maailmalle uutta kuluttamisen mallia.

Kiinan singles day (11.11.) nousi viime vuonna maailman suurimmaksi nettimyyntitapahtumaksi ja kiinalaiset ostavat jo puolet enemmän tuotteita verkosta kuin amerikkalaiset (/hlö). Toistaiseksi käytännössä kaikki merkittävät kuluttajauutuudet ovat tulleet lännestä, mutta lähivuosina on syytä odottaa suuren kiinalaisen innovaation läpimurtoa. Se tulee todennäköisesti liittymään informaatioteknologiaan, kuten vaikkapa lisättyyn todellisuuteen. Tilanne on kaiken lisäksi kääntynyt päälaelleen, sillä vaikka lisätyn todellisuuden läpimurto tehtäisiin länsimaisen yrityksen toimesta, tuote saatetaan hyvin lanseerata ensimmäisenä Kiinassa. Kiinalaiset ovat ennakkoluulottomia ja valmiina käyttämään rahaa kuluttajateknologiaan.

Hyvä esimerkki on Wechat, sosiaalisen media ohjelmisto, jota käytetään kännykällä. Wechat kilpaili vielä muutamia vuosia sitten (nykyään Facebookin omistaman) Whatsapp-ohjelman kanssa tasapäisesti ja sai osakseen kritiikkiä toimintojen kopioimisesta. Ei enää: kun Whatsapp on pysynyt vuosikausia lähes muuttumattomana, on Wechat muuntautunut pikamaksualustaksi ja kauppapaikaksi, muutamia toimintoja mainitakseni. Wechatin arvioidaan välittävän vuodessa maksuja noin 500 miljardin euron edestä, mikä on tuplasti suurempi luku kuin rahanvälitykseen erikoistuneen amerikkalaisen Paypalin saldo.
 


Tämä teksti on lähtölaukaus Kiina-palstalleni, jota julkaistaan säännöllisen epäsäännöllisesti. Blogissa pyrin käsittelemään ajankohtaisia Kiinaan liittyviä aiheita – ensisijaisesti Turun seudun elinkeinoelämän kannalta – mutta teksteissä pohdin Kiinan taloutta myös yleisemmällä tasolla sekä Kiinan laajenevaa vaikutusta talouden ulkopuolisilla sektoreilla.

Työskentelen asiantuntijana Turku Science Parkin kansainvälistymispalveluissa, joten vaikka tekstien pääpaino on Kiinassa, aika ajoin käsittelyyn päätyvät myös muut maat. Vastaan blogin välityksellä mieluusti kysymyksiin (erityisesti Kiinaan liittyen) ja minuun voi ottaa yhteyttä oman yrityksen kansainväliseen liiketoimintaan liittyvissä asioissa. Minä ja muut Team Finland -kollegani Lounais-Suomessa päivystävämme säännöllisesti Yrityspalvelupiste Potkurissa Kupittaalla. Turku Science Park tuottaa julkisia palveluita Turun seudun yrityksille – minulle sekä kollegoilleni voi varata tapaamisaikoja (yhteystiedot alla).
 
 
***
Kommentoi, kysy tai ehdota aihetta kommenttikenttään. Yrityksesi kansainvälistymiseen liittyvissä asioissa ota yhteyttä olli.hakala(a)turkusciencepark.com
 
 
 
Tekstin lähteet:

Osallistu keskusteluun

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.



Olli Hakala

Olli Hakala

Olli Hakala on Varsinais-Suomen ELY:n kiertotalouden ja kansainvälisen kaupan asiantuntija, joka on erikoistunut Kiinan markkinoihin.

J&T Pajunen

J&T Pajunen

Kuljetusliikenne, Kuljetuspalveluja

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Turun Messukeskus

Messukentänkatu 9-13, Turku

www.turunmessukeskus.fi

KP 20-3000, R, A 200-700

Lue uusin näköislehtemme

04/2020



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 16.04.2020


Seuraa meitä somessa