Julkaistu 03.04.2017 | Y-lehti | 0

Sosiaalisen median valtiaat nyt ja tulevaisuudessa

Mitä sosiaalista mediaa kulutat tänä vuonna eniten? Todennäköisesti vastaus on Facebook, ehkä Twitter, Instagram tai jokin blogialusta. Toisaalta sosiaaliseksi mediaksi lasketaan usein myös Youtube. Entä mikä näistä on innovatiivisin? Snapchat sekoitti pelikenttää uudella toimintamallilla, mutta se ei ole – kuten eivät ole muutkaan edellä mainitut – muuttanut alkuperäistä toimintamalliaan juuri lainkaan.

Kirjoitin muutama kuukausi sitten miten seuraava suuri innovaatio tulee Kiinasta ja ohessa sivusin myös WeChatin kehitystä. WeChat ei missään nimessä ole se suuri innovaatio, mutta ohjelmisto on ollut silmiinpistävän valmis muutokseen verrattuna länsimaisiin kilpailijoihinsa. Tähän on vaikuttanut jossain määrin helpompi kilpailuympäristö, sillä käytännössä mikään WeChatin länsimainen kilpailija ei saa toimia Kiinassa. Kaikki Googlesta Twitteriin ovat kiellettyjä keskusvaltakunnassa. Muutamia poikkeuksia on, kuten Whatsapp ja Linkedin.

WeChatin juuret ovat nimenomaan Whatsapp-sovelluksessa ja sen simppelissä lyhyiden viestien välityksessä. Toisin kuin Whatsapp, WeChat on kehittynyt hurjaa vauhtia. Muutama vuosi sitten WeChat oli vain kalpea kopio, mutta tätä nykyä Whatsapp on kopioinut muun muassa ääniviestien lähetyksen kiinalaiskilpailijaltaan.

The Economist kuvasi taannoin WeChatia termillä ”do-it-all app”, joka kuvaa toimintojen kattavuutta melko hyvin. WeChat sisältää muun maussa seuraavia toimintoja: pikaviestin, pikamaksu, ääniviesti, puhelu, käännösohjelma (tosin tässä käytössä Microsoftin teknologia), ohjelmistoalusta ja nettikauppa. Lisäksi WeChat korvaa Kiinassa jossain määrin käyntikortit sekä pankkipalvelut ja palvelunumerot, sillä esimerkiksi taksin voi tilata ja maksaa suoraan applikaation kautta.

WeChat on länsimaisten some-alustojen märkä päiväuni, sillä moni 700 miljoonasta kiinalaisesta käyttäjästä ei juuri ikinä poistu WeChatin applikaatiosta. Ei ole tarvetta: ohjelma sisältää yli 10 miljoonaa ’kevyt-appia’ ja esimerkiksi sähköpostit tai tekstiviestit eivät ehtineet yleistyä, ennen kuin pikaviestit ja nettipuhelut olivat jo korvanneet ne. WeChatin todellisen menestyksen takana on kuitenkin integraatio pikamaksamiseen. On vaikea sanoa onko WeChatin menestys pikamaksamisessa ollut yllättävää vai luonnollinen lopputulos Kiinan epäluuloisesta maksuilmapiiristä – jatkuvasti ilmi tulevien talous- ja pyramidihuijausten maassa ihmiset luottavat maksutietonsa yhden yhtiön tietoon. On tavallaan loogista, että yksi luotettava taho varmistaa maksut. WeChatin WePay on Kiinan Visa ja tämän takia yhtiö on taloudellisesti erittäin kannattava.

Länsimaiset maksuyhtiöt ovat vuosikausia yrittäneet päästä maan markkinoille, mutta kun kiinalaiset turistit tulevat Suomeen, he maksavat WePay:llä tai sen kilpailijalla AliPay:llä. Jälkimmäinen on jo ottanut isoja askeleita Suomessa – muun muassa Finnairin lennoilla on mahdollista tehdä ostoksia AliPayllä. WeChatin maksualusta välittää ostoksia 500 miljardin euron edestä vuodessa, tosin pääosin Kiinassa. Maksaminen integroiminen kiinteäksi osaksi sosiaalista mediaa ei ole onnistunut vielä yhdeltäkään isolta länsimaiselta sosiaalisen median alustalta. Kiinassa tämä yhteys luo uusia mahdollisuuksia muun muassa uudenlaisten liikkumistapojen yhdistelemisessä. Tekesin Sari Arho-Havren kirjoitti hiljattain teemasta:

”Previously the users of for instance car-hailing services have been mainly from young age groups, but in few years time the user base is estimated to be as large as the mobile internet adoption in China. Mobile internet is penetrating into every aspect of our daily connected lifestyle. - - Mobility is a slice of this lifestyle with valuable data which can be monetized for personalization.”

Minkä yrityksen pitäisi olla peloissaan WeChatin kasvun ja uusien innovaatioiden takia? Yllättäen Kiinan toiseksi suosituin sosiaalisen median alusta, Sina Weibo, ilmoitti oman listautumisantinsa yhteydessä, ettei WeChat ole sille kilpailija. Yrityksen näkemyksen mukaan WeChat on sosiaalinen verkosto, kun Twitter-kopio Weibo on sosiaalinen media. Tämä arvio on hyvin erikoinen: jos ei muuten, niin kaikki online-alustat kilpailevat keskenään käyttäjien ajasta, ja kuten todettua WeChat on tässä erittäin vahvoilla. WeChat yhdistelee käytännössä kaikkien kilpailijoidensa parhaita puolia ja näin kilpailee kaikkien kanssa – aina Facebookista ja Linkedinistä pikamaksuihin ja puhelinoperaattoreihin.

Länsimaissa ei ole vielä nähty todellista ”do-it-all appia” ja voi olla, että meillä vastaavanlainen malli ei menesty. WeChatin menestyksen vanavedessä yrittäjiä tulee kuitenkin pomminvarmasti olemaan.

 

Teksti perustuu kirjoittajan Turun ICT Week -tapahtumassa 10.3. pitämään esitykseen ”WeChat’s World”.

 

 ***

Seuraava Yrityspalvelupiste Potkurin kansainvälisen liiketoiminnan infotilaisuus järjestetään 5.4. ja aiheena on Lähi-Itä. Lisätietoja verkkosivuilta
 
 
 ***
Kommentoi, kysy tai ehdota aihetta kommenttikenttään. Yrityksesi kansainvälistymiseen liittyvissä asioissa ota yhteyttä olli.hakala(a)turkusciencepark.com

Osallistu keskusteluun

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.



Olli Hakala

Olli Hakala

Olli Hakala on Varsinais-Suomen ELY:n kiertotalouden ja kansainvälisen kaupan asiantuntija, joka on erikoistunut Kiinan markkinoihin.

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Hotel Seaport

Matkustajasatama Toinen Poikkikatu 4, Turku

www.hotelseaport.fi

Kokoustilat:Aulakabinetti 12 hlö, kapasiteetti 14 hlö diplomaatti. Tulli ja Konttorikabinetit, kumpaankin tilaan max 10 hlö, tilassa 8-10 hlön ryhmätyöpöytä. Conferens 1+2, max 45 hlöä/tila, kapasiteetti 18 hlö U-muoto, 45 hlö luokkamuoto, 60 hlö teatterimuoto. Kaikissa kokoustiloissa piirtoheitin, fläppitaulu, valkokangas ja datatykki. Conferens-tilassa lisäksi dvd-äänentoistolaitteet, puhelin.

Lue uusin näköislehtemme

04/2020



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 16.04.2020


Seuraa meitä somessa