Julkaistu 11.09.2017 | Y-lehti | 0

5 syytä kerätä ja syödä sieniä

Suomalaisten ruokavaliossa sieniä käytetään keskimäärin vain noin neljä grammaa päivässä. Sieniä kannattaisi kuitenkin hyödyntää enemmänkin, sillä niillä on lukuisia terveydelle hyödyllisiä ominaisuuksia. Alla 5 syytä suunnata sienimetsälle ja käyttää sieniä ruuanlaitossa enemmän.

1. Hyötyliikunta ja ulkoilun terveysvaikutukset.

2. Sienissä on runsaasti vitamiineja ja mineraaleja ja ne sisältävät myös kuituja ja antioksidantteja. Sienissä on paljon kaliumia, rautaa, sinkkiä, magnesiumia sekä seleeniä. Kivennäisaineita on eniten sienen lakissa.

3. Sienillä on helppo keventää ruokavaliota korvaamalla esimerkiksi osa punaisesta lihasta sienillä. Sienet sisältävät vain vähän rasvaa, mutta paljon ravintoaineita.

4. Sienissä on enemmän proteiinia kuin vihanneksissa keskimäärin. Herkkutatti on proteiinin suhteen yksi parhaista sienilajeista.

5. Luonnonsienet sisältävät paljon D2-vitamiinia. Kanttarellit ja suppilovahverot ovat parhaita D-vitamiininlähteitä. D-vitamiini säilyy hyvin myös pakastetuissa sienissä.

 

Jos sienet eivät sellaisenaan maistu itselle tai muille perheenjäsenille, niin kannattaa kokeilla erilaisia valmistustapoja: grillaa, täytä, soseuta taikinan joukkoon tai pilko pieniksi paloiksi lempiruuan sekaan. Meillä taapero onneksi syö innolla sienet sekä omalta että vanhempien lautasilta… Mukavaa alkanutta syysviikkoa kaikille! :)

Osallistu keskusteluun

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.



Lotta Harju

Lotta Harju

Lotta Harju on fysioterapeutti ja personal trainer. Aamuvirkku, joka harrastaa valokuvausta, urheilua ja syömistä.

T & T Takuutyö Oy

T & T Takuutyö Oy

Ilmanvaihtokanavien mittaukset ja tarkistukset, Ilmastoinnin puhdistus

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Bulleriina

Kuskinkatu 1, Kaarina

www.bulleriina.fi

KP 40, R, kaikki tilaisuudet, pitopalvelu.

Lue uusin näköislehtemme

01-02/2018



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 08.02.2018


Seuraa meitä somessa