Julkaistu 07.02.2018 | Y-lehti | 0

Yritysten silkkitie Kiinaan

Kiina julkisti toissa viikolla melko pienelle huomiolle jääneen uutisen napaseudun silkkitien (polar silk road) perustamisesta. Mitä mahdollisuuksia se tuo suomalaisyrityksille? Uusi ”tie” linkittyy jo julkistettuun varsinaiseen silkkitiehen, joka sekin kulkee muun muassa Intian valtamerellä, eikä suinkaan pelkästään maalla.
 
Kiinan uuden silkkitien konkreettisin merkki Suomessa on Kouvolan ja Kiinan Xi’anin välinen säännöllinen tavarakuljetuksille tarkoitettu junayhteys. Silkkitien uusi arktinen haara tulee lähelle Suomea, mutta sen käytännön merkitystä saataneen odotella. Enemmän avaus on osa Kiinan strategiaa rakentaa itsestään arktisen alueen aktiivista toimijaa. Kiina määrittelee itsensä englanninkielisellä termillä ”near arctic state”, arktisen alueen lähivaltio.

Kiinan uusi silkkitie, viralliselta nimeltään Belt and Road Initiative (aiemmin One Belt, One Road) on vaikeasti hahmotettava hanke, eikä siitä ole virallista määritelmää tai karttaa. Muutamassa versiossa mukana on myös Suomi, mutta yleensä pohjoisin reiteistä kääntyy Moskovasta kohti keski-Eurooppaa, viimeistään Pietarista. Reitin esittelijät käyttävät tilaisuuksissaan itselleen sopivia karttoja. ”Virallisin” kirjallinen luonnehdinta löytyy Kiinan tuoreimmasta viisivuotissuunnitelmasta:
 
We will improve the bilateral and multilateral cooperation mechanisms of the Belt and Road Initiative focusing on policy communication, infrastructure connectivity, trade facilitation, capital flow, and people-to- people exchanges. We will increase cohesion between the development plans and technological standards of China and those of other countries along the routes of the Belt and Road Initiative, make further efforts to facilitate transport among countries along the routes, and simplify customs clearance procedures along the routes. We will establish a diversified, project- based financing model that includes the participation of enterprises and institutions with enterprises as the main actors and that is led by investment funds of various types.
 
Uusi silkkitie on ehkä helpoiten hahmotettavissa infrastruktuuri- ja investointiohjelmaksi, jolla ohjataan resursseja halutulle maantieteelliselle alueelle. Eri tahot käyttävät termiä itseään hyödyttävällä tavalla, sillä monenlaisiin projekteihin on helpompi saada rahoitusta, kun niiden kertoo liittyvän silkkitiehen. Silkkitie-hankkeen laajuudesta kertoo muun muassa se, että myö eurooppalaisten kielten opetukseen on panostettu Kiinassa uudella vimmalla ja esimerkiksi Turun ystävyyskaupungissa Tianjinissa alkaa maan toinen yliopistotason suomenkielen koulutusohjelma.
 
Mikä vaikutus silkkitiellä on suomalaisiin yrityksiin? 
1) Kiinalaisyritysten investoinnit Suomeen ovat lisääntyneet. Samalla on muistettava, että esimerkiksi vuonna 2017 investointeja Kiinasta ulos kuitenkin rajoitettiin, mikä on vaikeuttanut monia Suomessa median huomion kohteena olleita suurprojekteja. Joitain viitteitä kuitenkin on, että vuonna 2018 tilanne olisi helpottamassa. Pääomaviennin rajoituksia säätelevät pitkälti Kiinan sisäiset taloudelliset ja poliittiset syyt.
2) Infrastruktuurin parannukset helpottavat vientiä (ja tuontia). Tietyille tuotteille Kouvolan ja Xi’anin välinen rahtiliikenne on kustannustehokas. Aiemmin valittavana oli lähinnä halpa ja hidas laivarahti sekä kallis ja nopea lentorahti.
3) Lisääntyvät kontaktit luovat enemmän mahdollisuuksia yhteisiin kauppasuhteisiin. Jos Kiinaan etabloituminen vaatii suuren yrityksen resurssit, niin kiinalaisyritysten määrän lisääntyminen Suomessa helpottaa vientipartnerien löytymistä kotimaan kamaralla. 
4) Kilpailu kiristyy. Aiemmin korkean teknologian tuotteita on Aasiasta löytynyt lähinnä Japanista, mutta Kiina on noussut käytännössä kaikilla aloilla kopioijasta innovaattoriksi. Vaikka silkkitie toimii molempiin suuntiin, niin kotimaisille yrityksille kiinalaiset investoinnit tuovat yhä useammalle alalle uudenlaista kilpailua.
5) Kauppa vapautuu, mutta hitaasti. Kiina haluaa kasvattaa vientiään Europpaan ja ymmärtää, että se vaatii myös tuonnin helpottamista. Tullit ja muut kaupan esteet vähenevät jatkuvasti, mutta monella alalla hidasteita on edelleen runsaasti.

Kiinan merkitys näkyy jatkossa yhä useammilla aloilla ja siksi maan kehitystä on syytä seurata tarkasti. Vaikka kilpailu oman yrityksen toimialalla kotimaassa ei kiristyisikään, niin uudet tuulet tulevat yhä useammin idästä. 
 
 
 
 
***
 
Syvempää analyysiä Kiinan silkkitien merkityksestä Euroopan taloudelle ja tulevalle kehitykselle voi kuulla Turun Suomi–Kiina-seuran ja Schuman-seuran järjestämässä keskustelutilaisuudessa ”EU ja Kiina maailmanpolitiikassa ja globaalissa taloudessa” keskiviikkona 14.2. Turun pääkirjaston studiossa. Tilaisuus on maksuton ja ovet aukeavat kello 18:30.

 
*** 

Kommentoi, kysy tai ehdota aihetta kommenttikenttään.

Osallistu keskusteluun

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.



Olli Hakala

Olli Hakala

Olli Hakala on Varsinais-Suomen ELY:n kiertotalouden ja kansainvälisen kaupan asiantuntija, joka on erikoistunut Kiinan markkinoihin.

Jetta-Talo

Jetta-Talo

Asuin- ja muiden rakennusten rakentaminen, Talonrakennus

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Mäki-Yhtiöt Oy

Hakakatu 3, Turku

www.nummensauna.fi

Olemme 70 vuotta Turussa toiminut kokous-, juhla- ja saunatila. Tilat ovat toimivat 10 - 80 henkilölle. Pyydä tarjous juhlistasi! Terveisin Nummen Saunan väki.

Lue uusin näköislehtemme

01-02/2018



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 08.02.2018


Seuraa meitä somessa