Ratikka arvovalinnan ytimessä!

Janne Laulumaa 13.02.2019

Turussa, Raisiossa ja turun seudulla yleisesti on pohdittu viime kuukausien aikana kuumeisesti tulevaisuuden liikenneratkaisuja. Raitiovaunu, superbussi vai kehitetäänkö vain runkobusseja ja nykyisen muotoista Föliä, siinä vaihtoehdot. On myös ollut keskustelua mitkä kunnat voi olla yhteisessä joukkoliikenteessä mukana. Haluttaessa kustannustehokkaasti kehittää ihmisten liikkumista, omana kysymyksenä voi esittää, miksi ei kaikki kunnat ole mukana tai ainakin ne, jotka haluavat olla?

Keskustelussa ollaan – paitsi liikenneratkaisun – myös itse politiikanteon ytimessä.

Turun kaupunginhallitus jätti esityksen 11.2 pöydälle, niin iso peruna tuntuu joukkoliikenne olevan ennen vaaleja! 12.2 Turun Sanomissa kerrottiin jo pelkästään runkolinjojen uudistuksen tuovan yli 30 miljoonan lisäkustannukset alkuperäisiin suunnitelmiin, tosin vuosikymmenen aikana.

Satsataanko siis raitiotiehen 330 miljoonaa euroa? Riittääkö se edes? Tilanteessa jossa katujen kunto todistaa, ettei velkaantuva kaupunki pysty huolehtimaan edes peruspalveluista? Entä jos vanhustenhoitoskandaali syvenee tai jos uusi lainsäädäntö nostaa panostuksen sellaiselle tasolle, että hoidosta selvitään kunnialla? Mistä otetaan rahat?

Politiikka on yhteisten verorahojen jakoa. On hyvä muistaa, että pääasiallisesti kaupunkien ja valtion rahat kerätään verovaroin asukkailta. Se, miten rahat jaetaan, on aina arvovalintakysymys. Ollaanko veronkorotuksiin valmiita raitiovaunun vuoksi, mutta ei vanhustenhoidon? Ja tässä on vain kaksi vaihtoehtoa rinnan, tarvetta lisärahalle olisi monella muullakin sektorilla. Nukkuuko somesukupolvi samaan aikaan ohi oikeuksiensa ja sitä kautta elää tulevaisuudessa vain virtuaalimaailmalla, kunnes ymmärtää totuuden?

Hienoa olisi jos tätä keskustelua käytäisiin faktojen eikä mielikuvien varassa. On ikävää lukea lehdistä väitteitä, joiden pohjaksi ei löydy totuuspohjaa.

Janne Laulumaa (SD)

Valtuuston pj Raisio, kansanedustajaehdokas, Teollisuusliiton valtuuston jäsen, Raision kaupunginvaltuuston puheenjohtaja.


Raimo Ollila 13.02.2019

Olen tutustunut omasta mielestäni perusteellisesti sekä Turun että Tampereen ratiotiehankkeisiin. Turun ratkaisu on teoriassa kannatettava, jopa innostava - varsinkin jos se ulottuisi lentokentälle asti. Mutta. Kuten Laulumaakin arvioi, ongelma on kustannukset. Viime kädessä kaiken yllä on se, mitä jää viivan alle.

Ilmastotavoitteiden kannalta raitioten hyöty on +-0. Tampereella tehdyssä selvityksessä ratikka vähentää päästöjä vain 1,4% vuoteen 2040 mennessä verrattuna EU päästönormien mukaisiin busseihin. Täyssähköbussit ovat ympäristöystävällisempiä kuin ratikka, joka tuottaa maankäsittelyn, raiteiden ja pysäkkien rakentamisen ja kaluston valmistuksen vuoksi enemmän päästöjä.

Kysymyksiä herättää myös itse "ongelma": suurin haaste kaupunginhallituksen mukaan on Varissuon ja tiedepuiston (Kupittaan) linjan ruuhkaliikenne. Suurin osa tästä johtuu koululaisista. Se olisi ratkaistavissa "kävelleen kouluun" ohjelmalla sijoittamalla koulut esikoulusta lukioon ja peruspalvelut kävelymatkan etäisyydelle ja toisaalta kaavoittamalla Telesten kaltaisille työvoimavaltaisille yrityksille edullisia tontteja ko. seudulle. Ruuhka-aikojen ulkopuolella 47m pitkä ratikka liikkuisi tyhjänä. Bussit ovat ruhka-ajan ulkopuolella joustavampia ja kustannustehokkaampia. Reittivalinnatkin voidaan valita joustavasti varsin yöbusseilla.

Turun vetovoimatekijäksi Varissuota on vaikea kuvitella, vaikka sinne menisi ratikkakin. Globaalissa kaupungistumisessa tosiasiassa keskustat ovat se missä halutaan asua ja liikkua siellä kävellen. Nimenomaan kävellen. Tiedepuiston aluekin on keskustaan nähden niin lähellä, ettei sitä varten tarvita ratikkaa. Pyörällä 10 min ja kävellen 25 min etäisyydellä.

Kaupunginhallitus olettaa, että 400 miljoonan ratikka voisi tuoda jopa miljardien investoinnit reitille. Niin kauan kuin mahdollisten investoijien nimi ei ole paperissa, kaikki on haihattelua.

Kaupunkilaisten tasa-arvon kannalta olisi olennaista, että reitin varrella olevat kiinteistöt maksaisivat investoinnista "ratikkamaksun" - esim. samalla tavalla kuin Lapin hiihtokeskuksissa mökin omistaja maksaa hiihtoreittien kunnossapidosta käytti tai ei. Ajatus on siinä, että kiinteistön arvoon vaikuttaa ratikkareitin läheisyys ja osa hyödystä syntyy kaavoituksesta - tässä tapauksessa ratikasta. Se maksaa joka hyötyy.


Tarkan euron kannattaja 17.02.2019

Turulla miljardi velkaa, jota otetaan jo syömävelaksi. Taitaa olla niin, että Arve tasoitti tietä Turun johtoon ratikkalupauksella, nyt sekä kokoomuksen että demarien vastuulliset poliitikot eivät tätä imagopolitikointia niele vihreiltä. Tulossa on pormestarivaalit. Arvelle kelpaisivat taas vihreiden äänet! Arvovalintana ratikka on vastuuton.


Tarkan euron kannattaja 17.02.2019

Turulla miljardi velkaa, jota otetaan jo syömävelaksi. Taitaa olla niin, että Arve tasoitti tietä Turun johtoon ratikkalupauksella, nyt sekä kokoomuksen että demarien vastuulliset poliitikot eivät tätä imagopolitikointia niele vihreiltä. Tulossa on pormestarivaalit. Arvelle kelpaisivat taas vihreiden äänet! Arvovalintana ratikka on vastuuton.


Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

L&S Tilipalvelu Oy

L&S Tilipalvelu Oy

Kirjanpitotoimistoja, Palkanlaskentapalveluja, Tilitoimistoja

BLOGIT

Yrityskummit Varsinais-Suomi

Ota yhteyttä ajoissa

Yrityskummit Varsinais-Suomi

Yrityskummit Varsinais-Suomi

Kasvavia yrityksiä, onnellisia yrityskummeja

Yrityskummit Varsinais-Suomi

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Ravintola Prego

Uimahallintie 2, Kaarina

www.ravintolaprego.fi

KP 60 + 25, R 80, myös kokous-ja catering -palvelut.

Lue uusin näköislehtemme

06-08/2019



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 13.06.2019


06-08-liite/2019



Kesäliite
to 13.06.2019


Seuraa meitä somessa