Matkailumme kaipaa laadukasta tuotteistusta

Juha-Pekka Olkkola, toimitusjohtaja, Lomarengas Oy 03.01.2015

Matkailualan edunvalvoja MaRa ry:n toimitusjohtaja Timo Lappi sanoi hiljan, että Suomi häviää kansainvälisessä matkailukisassa korkealla hinnalla ja vähällä markkinoinnilla. Olen samaa mieltä siitä, että kustannustasoltaan Suomi on kallis. Hintatasoomme on kuitenkin mahdoton vaikuttaa nopeasti, sillä poliittiset päätökset työmarkkinalain sekä arvonlisä-, yritys- ja alkoholiveron osalta ottavat aikaa. Kustannustason muutosta odotellessa naapurimme menevät meistä ohi.

Edunvalvontaamme hoidetaan hyvin, mutta matkailuelinkeinonkin pitää kantaa kortensa kekoon. Tilanteeseen vaikuttaaksemme asioita tulee tehdä paremmin kuin ennen ja paremmin kuin muut – eli tuotettava rahalle vastinetta.

Kallis herättää mielikuvan ylihinnoitellusta tuotteesta ja sitä me valitettavan usein tarjoamme. Luksus sen sijaan on laadukasta kallista kera lisäarvon, mistä olemme valmiita maksamaan. Kuten Kaukoidän tai Keski-Euroopan näkökulmasta katsottuna mukavasta ja rauhallisesta lomailusta puhtaassa luonnossa metsän reunassa ja järven rannalla.

Uskon, että Suomella on mahdollisuus nousta luontomatkailun kansainväliseksi edelläkävijäksi. Siinä suomalaisella mökkimatkailulla on merkittävä rooli. Luonnon arvostus on suomalaisten dna:ssa ja myös ulkomailla osataan arvostaa meille pienistä asioista syntyviä kokemuksia. Metsässä kävelyä, raitista ilmaa, avaruutta ja hiljaisuutta. Ohjatusta ohjelmasta ja elämyksistä ollaan valmiita maksamaan, kunhan niitä osataan lomavieraille tarjota myös muidenkin, kuin niihin erikoistuneiden tapahtumatalojen toimesta.

Suomea ei markkinoida pelkästään porojen tai tuomiokirkon imagokuvilla, vaan tärkeintä on laittaa tuote kuntoon. Se kun markkinoi itse itseään. Kohteittemme, kuten vuokramökkien ja niiden varustuksen, ympäristön ja muiden lomanviettoon ja luontoon liittyvien palveluiden tulee olla sellaisessa kunnossa, että asiakas saa rahoilleen vastinetta. Majoitus on vain yksi osa isoa kokonaisuutta. Näin sosiaalisen median aikana asiakkaat itse markkinoivat kokemiaan elämyksiä omissa kanavissaan – hyvässä ja pahassa.

Me suomalaiset olemme välillä laiskoja ja menemme sieltä, missä aita matalin. Tuudittaudumme oletettuun imagoomme ja toimimme turhan usein vasta sitten, kun on pakko. Tuote ja sen kirkastaminen jäävät näin pakostakin puolitiehen. Suomessa ja Ruotsissa tanssivat samat revontulet, mutta ruotsalaiset osaavat paketoida ja myydä ne houkuttelevasti. Ja virolaiset rekisteröivät saunan UNESCOn maailmanperintölistalle.

Ehdotan matkailuelinkeinolle, että tärkeiden edunvalvontakysymysten ja kustannusrakenteiden muutosvaatimusten lisäksi huolehditaan myös sellaisesta tekemisestä, jolla voimme nopeammin parantaa tilannettamme. Koska hintatasomme on korkea, niin skarpataan ja tarjotaan rahalle aidosti vastinetta ja paketoidaan päälle vielä lisää elämyksiä. Maailman parhaat raaka-aineet meillä jo on, mutta itse kunkin matkailualan toimijan tulee kokata niistä maailmanluokan sisältöä. Ei raakoja tuotteita kukaan osta, varsinkaan kalliilla.


Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

X-Index Oy

X-Index Oy

Toimitilamyyntiä, Toimitilavuokrausta

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Kartanon Karkuri Oy

Karsluodontie 14, Uusikaupunki

www.kartanonkarkuri.fi

KP 158, R (ei anniskeluoikeuksia), S. Paintball, maalaisolympialaiset, ihmispallot, kotasauna, palju, laavu ja rantasauna.

Lue uusin näköislehtemme

06-08/2018



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 14.06.2018


06-08-liite/2018



Kesäliite
to 14.06.2018


Seuraa meitä somessa