Miksi yrittäjä ei digitalisoi?

Tomi Kasurinen, toimitusjohtaja, DreamLeader Oy 09.06.2017

Osaaminen ja liiketoimintamallit on ratkaistavissa. Todellinen haaste on hyötyjen tunnistaminen ja elämäntapamuutos.

Viime päivinä on huomiota herättänyt Googlen ja Suomen yrittäjien tutkimus yritysten digitalisaation asteesta. Tulokset ovat pysäyttäviä. Kyseessä on kansallisen tason haaste. Meillä ei taida olla kansakuntana varaa siihen, että näin iso joukko yrityksistämme tippuu kehityksen kelkasta. Huoleen on aihetta.

Tulokset pysäyttivät allekirjoittaneenkin pohtimaan tilannettamme. Yrittäjänä. Miksi tilanne on tämä?

Tulosten julkaisun yhteydessä on tuotu esille osaamisvajetta ja liiketoimintamalleihin liittyviä haasteita. Oman ajatusmaailmani vinkkelistä on pakko todeta, että minusta tuossa tutkimuksessa kuitenkin lähestyttiin digitalisointia aika teknisestä näkökulmasta.

Tämä on minusta hyvin oleellinen havainto, kun puhutaan siitä miten tilannetta voisi kehittää jatkossa. Tämän ajatukseni taustalla on oma näkemykseni siitä, että liiketoiminnan digitalisoinnissa on kyse paljon muusta kuin teknisestä toteutuksesta tai edes liiketoimintamallista.

Mistä tässä on kyse? Miten tilannetta voisi parantaa? Esitän seuraavassa omat kehitysehdotukseni.

1) Hyötyjen tunnistaminen

Tämä on minusta se haaste nro 1. Aivan alkuun pitää siis oivaltaa nuo hyödyt. Yrittäjän maailmassa parasta hyötyä on taloudellinen hyöty. Eli raha. Yrittäjällä, jolla on omat rahat pelissä ei vaan yksinkertaisesti ole mahdollisuutta kehittää mitään sellaista, joka ei käänny rahaksi. Yrittäjä ei voi siis kehittää asioita kehittämisen vuoksi – ei vaikka se olisi kuinka hottia tahansa ja kaikki muut sitä tekisivätkin. Raha ratkaisee. Piste.

Näin ollen, jotta digitalisointi etenee laajasti yrityskentässämme, niin hyödyt pitää osata tunnistaa ja pukea sellaiseen muotoon, että se näyttäytyy rahana. Nyt vaan hyötyjä miettimään !

2) Ratkaisujen rakentaminen

Minun maailmassani ratkaisut muodostuvat liiketoimintamallin, teknologiaratkaisujen ja osaamisen kehittämisestä ja rakentamisesta. Väitän, että nykyisessä digikeskustelussa puhutaan enimmäkseen juuri tästä osa-alueesta. Minusta tämä osa-alue on kuitenkin se kaikista helpoiten ratkaistavissa oleva asia. Tämä ei ole minusta ole todellinen show stopper. En väitä tätäkään osa-aluetta helpoksi, mutta silti sanon, että tämä ei ole kehittymisen este. Kun hyödyt on oivallettu ja tunnistettu, niin kyllä nuo liiketoimintamallit, teknologiat ja osaaminen löytyvät ja ratkeavat.

Tässä kohtaa on vielä ihan pakko tuoda esille sekin, että vaikka ulkoisesti business näyttäisikin digitalisoidulta, niin ei se ihan välttämättä vielä sitä ole. Eli hyödyt voi olla vielä silloinkin näkemättä. Se, että nettisivut on viritetty ja mobiilioptimoitu, uutiskirjeet on tilattavissa ja chatti käy ja kukkuu – niin se ei automaattisesta tarkoita vielä rahaa. Nimimerkillä kokemusta on. Tämäkin on ihan pakko todeta, jotta ymmärrämme haasteen suuruuden.

3) Elämäntapamuutos

Käytän tästä viimeisestä näkökulmastani termiä elämäntapamuutos. Se on yrityksen kokonaisvaltainen elämäntapamuutos. Tämä sisältää tavan ajatella ja toimia uudella tavalla. Digiajan tavalla. Tämä on minusta se todella iso haaste ja muutos. Miksi? Siksi, että digiajan yrityksessä ei ole voimassa ne ajattelu- ja toimintatavat, joihin olemme perinteisessä - teollisen aikakauden maailmassa tottuneet. Digiajan yrityksessä on siis voimassa ihan uudet pelisäännöt silloin, kun puhutaan tavasta ajatella ja suhtautua työhön, tehdä työtä ja johtaa työtä.

Teen lievän kärjistyksen, jotta saat paremmin ajatuksestani kiinni. Tuo iso ajattelu- ja toimintatavan muutos tulee siitä, että digiajan liiketoiminnassa työntekemisen aika ja paikka menettävät merkityksensä. Digibusiness ei ole avoinna klo 8-16. Se on auki aina. Tämä perusajatus haastaa meidät aivan valtavaan muutokseen, kun mietimme suhtautumistamme työhön ja sen tekemiseen. Tässä maailmassa ei vain voi tehdä työtä samalla ajatuksella, kun vanhan maailman teollisessa ympäristössä.

Edellä olevasta havainnosta saammekin johdettua sen seuraavan ison ja todellisen haasteen. Se on johtamisen haaste. Sanomattakin on selvää, että jos ja kun työntekemisen ajatusmaailma muuttuu noin paljon, kuin edellä kuvasin, niin ei tätä maailmaa voi enää johtaa teollisen aikakauden opein ja ihmiskäsityksin. Valvonta, kontrollit ja prosessien sekä johtamisen rakenteiden hallinnointi ei vaan enää riitä tässä maailmassa. Nyt pitää pystyä johtamaan ihmisiä ihan uudella tavalla. Kyse on luottamuksen, innostuksen ja intohimon rakentamisesta. Työn tekemisen merkityksen ja sisäisen motivaation löytämisestä. Arvostuksen ja kunnioituksen osoittamisesta. Yhdessä tekemisestä, yhdessä onnistumisesta ja yhdessä kehittymisestä.

Johtamisen focus ja agenda on nyt uudistunut. Se mitä Sinulle on opetettu ja olet oppinut teollisen aikakauden suorituksen johtamisesta – se ei vaan enää toimi. No hard feelings. Mitä nopeammin oivallat tämän asian, sitä varmemmin onnistut omassa johtamisessasi. Ja omassa liiketoiminnassasi. Hyötyjen saavuttamisessa.

Lue tämä kohta nro 3) vielä kertaalleen uudelleen. Ajatuksella. Tästä löytyy digiajan busineksen suuret haasteet. Ne eivät ole teknologiaa...

Nyt vaan rohkeutta ja draivia kaikille. Hyötyjä tunnistamaan ja elämäntapaa muuttamaan…


Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

Celerpak Oy

Celerpak Oy

Aaltopahvilaatikot, Pahvilaatikoita, Pakkauksia, Pakkaussuunnittelua

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Mäki-Yhtiöt Oy

Hakakatu 3, Turku

www.nummensauna.fi

Olemme 70 vuotta Turussa toiminut kokous-, juhla- ja saunatila. Tilat ovat toimivat 10 - 80 henkilölle. Pyydä tarjous juhlistasi! Terveisin Nummen Saunan väki.

Lue uusin näköislehtemme

12/2017



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 14.12.2017


Seuraa meitä somessa