Kolumnit

Korona ajoi yrittäjät nettiin – unohtuiko brändi?

Meistä jokainen on saanut kokea koronaepidemian vuoksi rajoituksia joko yrittäjänä tai asiakkaana. On ollut lähes surullista seurata yrittäjien ahdinkoa, kun bisnes on sulanut parissa vuodessa olemattomaksi. Etenkin kivijalkamyymälöiden asiakasmäärät laskivat dramaattisesti, varsinkin koronan alkukuukausina. Monelle yrittäjälle tämä tarkoitti jopa pakotettua siirtymää digitaalisen kaupan kanaviin. Tämä siirtymä ei luonnollisestikaan ole huono asia – päinvastoin, tulipahan kerrankin tehtyä ja vielä pikavauhtia.

Mikä on jäänyt tässä pakotetetussa digitalisaatiossa huomaamatta on se, että esimerkiksi verkkokauppa ei myy itsestään. Ei siis riitä, että kauppa on pystytetty ja odotetaan, että asiakkaat siirtyvät automaattisesti sinne. Kilpailu on kertaheitolla valtakunnallista, joillakin jopa globaalia. Suomalaiseen tapaan asioita edistettiin vain teknisestä näkökulmasta, olemmehan kovin insinöörivetoinen maa. Ajateltiin, että myytävien tuotteiden ominaisuudet puhukoon puolestaan ja se saa riittää. No ei riitä! Hintakilpailusta puhumattakaan. Se on netissä suorastaan raadollista ja vain yksi voi olla halvin.

Mitä sitten teemme niin kovin usein väärin? Kehityksessä monesti unohtuu brändi ja sen syvin olemus, ainutlaatuisuus. Miksi ostaisin sinun verkkokaupastasi, jos kymmenen muuta tarjoaa saman tuotteen halvemmalla? Mitä ainutlaatuista pystyt tarjoamaan? Onko se nopeus, henkilökohtainen palvelu, laajin valikoima tietyssä kategoriassa, erilainen pakkaustapa, tuunatut tuotteet vai jotain aivan muuta? Joka tapauksessa sen täytyy olla jotain sellaista, minkä takia yrityksestäsi puhutaan, mieluusti positiiviseen sävyyn. Se voi olla jotain niinkin pientä kuin pakkaustapa, mikä saa asiakkaat jakamaan tarinaasi sosiaalisessa mediassa tai kahvipöytäkeskusteluissa. Kun vielä osaat tämän ainutlaatuisuuden tuoda esille markkinoinnissasi, jota jokainen verkkokauppa taatusti olemassaolonsa rinnalle tarvitsee, näkyy se varmasti niin verkkokaupassa kuin kivijalassa, kun sinne taas asiakkaat uskaltautuvat.

Janne Puurunen
Janne on Mainostoimisto Knok Oy:n yrittäjä, brändiasiantuntija ja markkinoinnin mentori, joka myös vapaa-ajallaan auttaa yrittäjiä Turun Yrittäjien hallituksesta käsin.