Uutiset

Turun ammatti-instituutti ja K-Citymarket Ravattula vähentävät yhdessä ruokahävikkiä

Turun ammatti-instituutin Opetusravintola Taidossa tarjotaan Hävikkiviikolla 13.-19.9.2021 K-Citymarket Ravattulan lahjoittamista raaka-aineista valmistettu lounasbuffet sekä perjantaina lisäksi kolmen ruokalajin menu.

Hävikkiviikon tavoitteena on nostaa ruoan arvostusta, kertoa ruokahävikin vähentämisen tärkeydestä ja osaltaan vähentää syömäkelpoisen ruoan päätymistä roskiin tai biojätteeksi.

− Hävikkiviikon menu koostuu raaka-aineista, joiden elinkaari ei ole lopussa vaan loppumaisillaan, kertoo menun suunnittelusta vastaava Jesse Söderlund.

Ruokahävikin minimoiminen on tärkeää myös K-Citymarket Ravattulalle.

− Olemme jo monta vuotta lahjoittaneet Turun Katulähetykselle ruokaa, jota emme voi kaupassa myydä. Hävikkiviikon tempaus Turun ammatti-instituutin kanssa on loistava mahdollisuus minimoida hävikin määrää entisestään, sanoo kauppias Timo Ilmolahti.

TAIn ravintola- ja catering-alan opiskelijat valmistavat ja tarjoilevat Hävikkiviikon menun Opetusravintola Taidossa maanantaista perjantaihin 13.-17.9.2021.

− Haluamme teeman avulla tuoda näkyväksi opetusravintolassamme, kuinka hävikin syntyä voidaan minimoida esimerkiksi ennakoimalla ja valmistamalla ruoka toisin. Hävikkiviikolla voimme nostaa ruuan arvostusta sekä kertoa opiskelijoillemme ruokahävikin vähentämisen tärkeydestä. Ruoka on liian hyvä ja tärkeä asia hukattavaksi, muistuttaa Opetusravintola Taidon ravintolapäällikkö Titta Kärnä Turun ammatti-instituutista.

Hävikkiä voi välttää ennakoimalla ruoan kulutusta

Ruokahävikillä tarkoitetaan ruokaa, joka on alun perin ollut syömäkelpoista, mutta joka syystä tai toisesta päätyy roskiin tai biojätteeksi. Suomessa kotitaloudet heittävät vuosittain roskiin yli 100 miljoonaa kiloa ruokaa. Henkilöä kohden heitämme ruokaa pois keskimäärin 20–25 kiloa vuodessa, noin sadan euron arvosta.

Kaupoissa ruokahävikkiä syntyy vuosittain 57 miljoonaa kiloa, ja kauppojen osuus elintarvikeketjussa syntyvästä ruokahävikistä on noin 16 %. Kaupan hävikki on suurinta tuoretuotteissa, kuten leivissä, hedelmissä ja vihanneksissa. Kuluttaja voi auttaa vähentämään ruokahävikkiä valitsemalla kaupassa kypsiä hedelmiä ja vihanneksia puolikypsien sijaan ja ostamalla punalaputettuja alennustuotteita.

Ravitsemuspalveluiden osuus koko elintarvikeketjun ruokahävikistä on 17 %. Suurin hävikin aiheuttaja on tarjoiluhävikki, eli ruoka, joka on ollut linjastossa tai valmistettu sitä varten. Lisäksi hävikkiä syntyy ruokailijoiden lautastähteenä ja ravintoloiden keittiöissä ruuan valmistuksen yhteydessä.

Hävikkiviikkoa on vietetty vuodesta 2013 lähtien, eli kampanja järjestetään vuonna 2021 jo yhdeksättä kertaa. Kampanjan järjestää Kuluttaja-lehti.