Julkaistu 30.12.2015 0          

Valmet muuttaa tiedonjyvät liiketoiminnaksi

Kehittyneet sensorit ja ratkaisut lisäävät eksponentiaalisesti kykyämme kerätä tietoa toimintaympäristöstämme. Mutta miten tietomassat saadaan muuttumaan liiketoiminnaksi ja rahaksi? Tietomäärän kartuttaminen ei tuo lisäarvoa tai muutu kannattavaksi liiketoiminnaksi. Ratkaisevaa on kyky tuottaa arvoa asiakkaalle. Tulevaisuuden voittajia ovat ne toimijat, jotka pystyvät muuttamaan valtavan tietomäärän asiakkaan toimintaa tukeviksi sovelluksiksi ja palveluiksi.

Koneisiin ja laitteisiin liittyvän tiedon kerääminen ja toiminnan ohjaaminen kerättyyn tietoon pohjautuen on varsin tuttua Valmetille.

- Jo 70-luvulta lähtien olemme tutkineet, miten prosesseihin ja laitteisiin liittyvä tieto välitetään ja esitetään käyttäjille siten, että he voivat ohjata toimintaa mahdollisimman tehokkaasti ja mahdollisimman suurta arvoa tuottavasti. Olemme paneutuneet esimerkiksi työn sisältöön ja ihmisten kognitiiviseen vastaanottokykyyn monimutkaisissa tilanteissa. FIMECCin UXUS-ohjelmassa olemme tutkineet kokonaisvaltaista käyttäjäkokemusta, johon kuuluu esimerkiksi hallinnan tunne ja käyttäjän luottamus ohjaustilanteissa. Näistä lähtökohdista olemme hahmotelleet tulevaisuuden käyttöliittymävisioita ja prototyyppejä, joissa tiedon saavutettavuus ja ymmärrettävyys sekä vuorovaikutuksen luonnollisuus ja sujuvuus on viety huippuunsa, kertoo tutkimuspäällikkö Hannu Paunonen Valmet Automationilta.

Laitekantatiedon hyödyntämisessä valjastetaan globaalisti kerätty tieto uuden liiketoiminnan rakentamiseen. Laitekannan hallinta yksittäisen laitteiden sijaan tuo uuden näkökulman palveluliiketoimintaan sellu- ja paperitoimialalla.

- Yhdistämme yksittäiset laitteet globaaliksi tietokannaksi. Keskitettyä tietoa voidaan hyödyntää tehokkaasti mahdollistaen resurssien lokaalin ja globaalin optimoinnin, etätuen, reaaliaikaisen laitteiden hallinnan ja tehokkaamman palveluverkoston. Tiedon analysoinnin kautta luodaan asiakkaille uusia palveluita. Esimerkkinä tällaisista palveluista on laitteiden suorituskyvyn optimointipalvelut, kuvailee tulevaisuutta Valmetin Juha Ojala, Senior Manager, Services Concept Development.

Tutkimus- ja kehitystyö jatkuu FIMECCin S4Fleet-ohjelmassa.

- Käyttäjä- ja asiakaskokemus eivät rajoitu fyysisiin tuotteisiin vaan ovat merkittävässä roolissa kaikissa liiketoiminnan osissa, joissa asiakas on läsnä. Jatkamme Valmetissa oppien jalkauttamista erityisesti palveluliiketoiminnan saralla, Juha Ojala tiivistää.


Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

Uotila & Laine Oy

Uotila & Laine Oy

Kirjanpitotoimistoja, Tilitoimistoja, Verokonsultointi

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Viking Line

PL 265, Turku

www.vikingline.fi

Amorella klo 08:45. Kokoustiloja 11 (10-180 hlöä), Auditorio 180 hlöä. Kokoustilojen kapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Monitoimitila Panoraama messu- ja näyttelykäyttöön (max 200, istumapaikat 140) Useita ravintoloita, saunaosasto. Viking Grace klo 20:55. Kokoustiloja 11 (6-230 hlöä) Auditorio 230. Kokousosaston kokonaiskapasiteetti yht. n. 470 hlöä. Kuvaa ja ääntä on mahdollista välittää useaan kokoushuoneeseen ja Club Vogueen samanaikaisesti. Useita ravintoloita, Spa-osasto. Ryhmille omaa erikoisohjelmaa - kysy lisätietoja.

Lue uusin näköislehtemme

10/2017



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
ke 11.10.2017


Seuraa meitä somessa