Julkaistu 14.06.2017 0          
KOLUMNI

Lomalle ilman passia - siihen on 100 syytä

Fightback run on mukana kotimaan matkailukampanjassa. Pekka Hyysalo ja Anne-Marget Hellén.

Elinkeinoministeri Mika Lintilä käynnisti Työ- ja elinkeinoministeriön Lomahaaste-kampanjan toteamalla, että jos jokainen suomalainen tekee tänä vuonna yhden kotimaanmatkan lisää, kasvattaa se matkailun kokonaiskysyntää arviolta 800 miljoonaa euroa. Uusia työpaikkoja syntyisi sen myötä jopa 700, erityisesti nuorille.

Kotimaan valitseminen matkakohteeksi on Suomen työllisyyttä kohottava valinta. Matkailutoimialat työllistävät noin 140.000 työntekijää, joista alle 26-vuotiaiden osuus on lähes kolmannes. Työpaikat myös pysyvät täällä. Turun saaristosta tai Järvi-Suomesta voi nauttia vain paikan päällä.

TEMIn Lomahaaste-sivulta on myös linkki Suoman (Suomen Matkailun Alueorganisaatioiden yhdistys) kampanjasivustolle 100syytä.fi , jotta tiedetään, minne Suomessa kannattaa mennä.

Visit Finland tekee Suomea tunnetuksi matkailukohteena kansainvälisillä markkinoilla, mutta kukaan ei tähän mennessä ole tehnyt näin mittavaa koko Suomea monipuolisesti ja alueellisesti lähes kattavasti esittelevää kotimaan kampanjaa. Suoma on näin ottanut kotimaan markkinoinnin kansallisen roolin. Nyt käynnistynyt ensimmäinen kampanja on 300.000€ satsaus yksistään mainostilaan, joka sisältää verkkopalvelun, ulkomainontaa, ilmoituksia , banneri- ja hakusanamainontaa. Sosiaalisen median osuus on voimakas. Ulkomainonta on valtakunnallista, mutta näkyy erityisesti pääkaupunkiseudulla. Kampanjan kokonaisarvo on huomattavasti suurempi.

Suoma aloitti koko kotimaan markkinoinnin matkakohteena Suomi 100-juhlavuoden kunniaksi ja 100syytä.fi -kampanja on osa Suomen virallista juhlavuoden ohjelmaa. Kampanjassa on nimensä mukaisesti etsitty 100 syytä tehdä kotimaan matka. Verkkopalvelusta löytyy kiinnostavia, isoja ja pieniä matkailun helmiä ympäri kotimaan.

Ulkomaan matkoilla on aikansa ja paikkansa, mutta kotimaassa voi tehdä lyhyitä lomia pitkin vuotta. Usein taivastellaan kotimaan sisäisten ja ulkomaan lentojen hintaeroa muistamatta että ulkomaan lennot ovat arvonlisäverottomia toisin kuin kotimaan lennot. Nykyinen verotuskin tukee ulkomaan matkailua. Me huolehdimme palkoista ja niiden sivukuluista sekä veroista - jos täälläkin jätettäisiin yhteiskunnalliset maksut maksamatta ja palkat maksettaisiin pimeänä, kustannustaso olisi Välimeren maiden luokkaa. Toisaalta se, että asiat sujuvat, on järjestelmällistä ja avointa , tuo turvaa matkailijalle.

Riku Rantala kirjoitti Hesarin kolumnissa pari vuotta sitten siitä, miten nuoruuden maakuntamatkat koukuttivat: " Niissä oli samaa tenhoavaa kuin kaukomatkailussa parhaimmillaan: havaintokyky terävöityy, ympärillä soi eksoottinen puheenparsi, seuraavan nurkan takana odottaa seikkailu ". Hän päätti kolumninsa näin:" Vuoden paras matkakokemuksesi voi olla lähempänä kuin uskotkaan. Eeppinen seikkailu alkaa Jakomäestä, ei Jakartasta."

Ja lopuksi pari vinkkiä: Aurajoelta pääsee tänä kesänä tutustumaan omaan saaristoomme. Joko sinulle ovat tuttuja Seili, Utö ja Örö? Lisää löydät sivuilta 100syytä.fi

Anne-Marget Hellén
matkailujohtaja, Visit Turku

Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

Eija Varjonen Tmi

Eija Varjonen Tmi

Kotisiivous, Siivouspalveluja, Yrityssiivoukset

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Viking Line

PL 265, Turku

www.vikingline.fi

Amorella klo 08:45. Kokoustiloja 11 (10-180 hlöä), Auditorio 180 hlöä. Kokoustilojen kapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Monitoimitila Panoraama messu- ja näyttelykäyttöön (max 200, istumapaikat 140) Useita ravintoloita, saunaosasto. Viking Grace klo 20:55. Kokoustiloja 11 (6-230 hlöä) Auditorio 230. Kokousosaston kokonaiskapasiteetti yht. n. 470 hlöä. Kuvaa ja ääntä on mahdollista välittää useaan kokoushuoneeseen ja Club Vogueen samanaikaisesti. Useita ravintoloita, Spa-osasto. Ryhmille omaa erikoisohjelmaa - kysy lisätietoja.

Lue uusin näköislehtemme

01-02/2018



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 08.02.2018


Seuraa meitä somessa