Julkaistu 12.10.2017 0          
MIKROT MENESTYKSEEN

Keinoja hyvään työvireyteen ja palautumiseen työstä

Riittävällä tauotuksella toimintakyky pysyy yllä työpäivän aikana. Vireys ja toimintakyky heikkenevät erityisesti poikkeavissa työajoissa kuten vuorotyössä ja silloin kun työviikot venyvät selvästi normaalia pidemmiksi. Vireyteen vaikuttaa positiivisesti tehtävien vaihtelu ja fyysinen aktiivisuus työssä. Vastaavasti esim. prosessien valvominen ja pitkään autolla ajaminen alentavat vireyttä ja heikentävät toimintakykyä. Väsymystä ei voida kokonaan poistaa ja erityisesti aikaiset aamut ja yötyö heikentävät vireyttä elimistön vuorokausirytmin, pitkään jatkuneen valvomisen ja unen määrän vähenemisen vuoksi. Vireyteen voidaan kuitenkin tutkitusti vaikuttaa. Kovin helppoa työvireyden parantaminen ei kuitenkaan ole. Esimerkiksi Työterveyslaitoksen toteuttama työntekijöille suunnattu lyhyt koulutusinterventio ei hirveästi parantanut pitkänmatkan kuljettajien työvireyttä. Sitä vastoin Työterveyslaitoksella kehitetty ryhmämuotoinen unettomuuden lääkkeetön hoito on osoittautunut vaikuttavaksi myös vuorotyössä.

Millä tekijöillä voimme parantaa vireyttä ja tukea työstä palautumista unen kautta? Säännöllinen liikunta helpottaa nukahtamista, lisää palautumisen kannalta keskeisen syvän unen määrää ja parantaa koettua unen laatua. Kun pitää huolta omasta fyysisestä kunnostaan, jaksaa töissä paremmin ja vireys on töissä parempi. Myös ruokailurytmi vaikuttaa uneen. Liian raskas ruokailu ja toisaalta energiavaje nukkumaan mennessä voivat vaikuttaa nukahtamiseen ja unen laatuun. Nauti siis kevyt iltapala.

Stressi on yksi syy huonoon uneen jolloin ratkaisuna on vaikuttaa stressin lähteeseen tai hallita stressiä muilla keinoilla. Kiire ja stressi lisäävät myös väsymystä. Rauhoita siis nukkumista edeltävä aikasi niin rauhoitat samalla kehosi ja mielesi. Uni tulee hyvin kun kehon ja aivojen aktivaatio on sopiva. Unen kannalta otollisen tilan saavuttamiseksi on hyvä välttää raskasta liikuntaa 3 tuntia ennen nukkumista ja stimuloivia nautintoaineita ennen nukkumaan menoa (kahvi, energiajuomat ja tupakka). Myös aktiivinen rentoutuminen on hyväksi. Tämä voi olla omien mieltymysten mukaan musiikin kuuntelua, saunomista, lukemista, joogaa jne. Mielen rauhoittumisen kannalta on hyvä käydä läpi myös mieltä askarruttavat asiat läpi hyvissä ajoin ennen vuoteeseen menemistä.

Työssä on tärkeä pitää riittävästi taukoja. Taukojen vaikuttavuuden kannalta tärkeitä tekijöitä ovat ajoitus ja sisältö. Jos väsymys on jo hiipinyt kehoon ja mieleen ei pikku hartiajumppa enää merkittävästi vireyttä korjaa vaan silloin tarvitaan järeämpiä toimia. Kofeiinipitoiset juomat ja nokoset parantavat tutkitusti vireyttä myös vuorotyössä, jossa väsymys on merkittävä haittatekijä. Huolehdi myös säännöllisestä ruokailusta ja sitä kautta vireyttä tukevasta tasaisesta verensokeritasosta.

Iän karttuessa 45 ikävuoden jälkeen uni tulee monilla kevyemmäksi ja katkonaisemmaksi. Tätä muutosta voi kompensoida vaikka päiväunilla. Päiväunet voivat olla hyväksi yleisestikin jos yöllinen uni jää puutteelliseksi. Muista että pidemmät päiväunet vähentävät yöllistä unentarvetta ja siten ne voivat vaikeuttaa illalla nukahtamista ja lyhentää yöunta. Lyhyet alle puolen tunnin nokoset sen sijaan parantavat vireyttä ja aivojen toimintakykyä myös työpäivän keskellä ilman haittaa yöuneen.

Parhaaseen lopputulokseen päästään kun omien tekojen lisäksi kehitetään itse työtä. Työntekijän unta ja vireyttä voidaan edistää hyvällä työaikasuunnittelulla joka huomioi vireyden vuorokausirytmin ja vuorokautisen unen tarpeen sekä turvaa riittävän palautumisajan työvuorojen välissä. Työpaikan keinojen positiiviset vaikutukset heijastuvat työturvallisuuteen ja terveyteen.

Sampsa Puttonen
vanhempi tutkija, PsT, dosentti, Työterveyslaitos

Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

Painotalo Painola, T. Nieminen Oy

Painotalo Painola, T. Nieminen Oy

Graafinen suunnittelu, Kirjansitomoja, Kirjapaino, Painotaloja, Pakkauspalvelu, Pakkaussuunnittelua, Suunnittelu, Suunnittelutoimistoja

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Mäki-Yhtiöt Oy

Hakakatu 3, Turku

www.nummensauna.fi

Olemme 70 vuotta Turussa toiminut kokous-, juhla- ja saunatila. Tilat ovat toimivat 10 - 80 henkilölle. Pyydä tarjous juhlistasi! Terveisin Nummen Saunan väki.

Lue uusin näköislehtemme

11/2017



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 16.11.2017


Seuraa meitä somessa