Julkaistu 12.10.2017 0          
KOLUMNI

Paketoi se helposti ostettavaksi

Ihminen arvostaa helppoutta ja on jopa valmis maksamaan siitä, että hänen ei tarvitse ajatella vaan joku muu tekee sen hänen puolestaan. Tästä syystä myös ne yrittäjät, jotka osaavat paketoida ja tuotteistaa tuotteensa himoittaviksi kokonaisuuksiksi ja helposti ostettaviksi paketeiksi tekevät pääosin parempaa tulosta kuin ne, jotka olettavat asiakkaan tekevän paketoinnin itse. Kyse on tässäkin asiassa osaamisesta ja osin myös viitseliäisyydestä. Emme ole kaukana siitä, että saamme myös Suomessa ostaa valmiiksi kuorittuja ja paloiteltuja appelsiineja muovipurkissa. Appelsiini on itse asiassa hyvä esimerkki tuotteesta, joka on kehityksen myötä jäänyt monista muista hedelmistä jälkeen. Kokoushuoneessa on usein tarjolla hedelmiä, joista banaani on helppo kuoria, omenat ja päärynät voi syödä kuorineen ja viinirypäleet sellaisenaan. Mukaan on tullut myös eksoottisia ja uusia hedelmiä. Appelsiini, tuo klassikkohedelmä vaatii kuitenkin veitsen kuorimiseen ja mielellään lautasen ja paperia. Siksipä nykyisin appelsiinit loistavat poissaolollaan tai jos niitä on esille laitettu niin kukaan ei niitä välipaloikseen kelpuuta. Tästäpä muutama yrittäjä ehkä appelsiinin viljelijöiden painostuksesta sai idean alkaa kuorimaan ja paloittelemaan appelsiineja valmiiksi pieniin astioihin ja taas kauppa kävi. Vierailin alkukesästä Orlandossa ja siellä kauppojen hyllyt notkuivat muitakin valmiiksi kuorittuja ja paloiteltuja hedelmiä, kuten meloneita, ananasta, jopa omenoita. Näitä näkee vaihtelevasti myös Suomessa. Tiedän toki, että muovijätteen määrä kasvaa moisesta ja samalla ehkä voimme myös pohtia, että millaista uusavuttomuutta tällainen valmiiksi pilkottujen hedelmien myyminen ruokkii, mutta puhtaasti alan yrittäjien kannalta tämä on ollut erittäin hyvä ratkaisu ja on varmasti pitänyt monia yrittäjiä koventuvilla markkinoilla mukana kilpailussa. Ei nimittäin ole olemassa tuotetta jonka ostamista et voisi helpottaa. Appelsiini on tästä oiva esimerkki, sillä sitä on kasvatettu ja myyty samalla kaavalla vuosisatoja, kunnes joku nerokas yrittäjä keksi helpottaa sen ostamista entisestään.

Itselläni oli vielä 15 vuotta sitten varsin laaja setti myytäviä tuotteita. Oli lähitaikuutta, näyttämötaikuutta, juontoa, lastenesityksiä, koko perheen esityksiä, koulunäytöksiä ja näiden yhdistelmiä sekä tietenkin äänentoistopalvelua, jota myytiin esityksen mukana ja tarvittaessa erikseen. Jotta ostaminen oli asiakkaalle mahdollisimman hankalaa, oli arvonlisäveroprosentti esityksissä 0% ja äänentoistopalveluissa 24%. Nykyisin minulla on tarjolla käytännössä yksi setti, josta toki saa eri mittaisen version tilaajan tarpeen mukaan. Se sisältää äänentoiston ja liikkumisen, jolloin asiakas saa yhden hinnan jossa on kaikki mukana. Ei erillisiä matkakuluja, palvelumaksuja tai hotellikuluja. Kaikki on laskettu tarjoukseen. Tämä vain siksi, että haluan asiakkaalleni mahdollisimman helpon tien keikan varaukseen. Olen ymmärtänyt näinä vuosina, että tilaaja ei ole minun alani asiantuntija, joten huolet ja murheet siitä mitä kaikkea tulee ottaa huomioon tilatessaan esiintyjää pikkujouluihin jäävät minun ja vain minun harteilleni. Haluan tarjota ratkaisuja huoliin ja murheisiin, en suinkaan lisätä niitä entisestään. Suosin samaa ajattelua toteuttavia yhteistyökumppaneita. Haluan ostaa helposti ja nopeasti. Käyn myös koko ajan vuoropuhelua itseni kanssa siitä, että voinko helpottaa ostamista entisestään. Vielä en ole päätynyt siihen, että ”lisää esiintyjä ostoskoriin” olisi paras ratkaisu, mutta uskoakseni senkin aika tulee. Kehotan yrittäjiä pohtimaan säännöllisesti omaa tuotekattaustaan ja pohtimaan voisiko sen paketoida vielä himottavammaksi, vielä näyttävämmäksi ja ennen kaikkea vielä helpommin myytäväksi ja ostettavaksi. Ostotapahtuma on aina tunneperäinen ja tähän tunteeseen me voimme vaikuttaa suurestikin. Toki tuotteen pitää olla kunnossa kokonaisuudessaan ja sen pitää täyttää ne lupaukset joita sille annetaan, mutta ostopäätöksen ostaja usein tekee ihan muista kuin järkisyistä. Edesmennyt Apple-guru Steve Jobs sanoi aikanaan, että Applen tietokoneet ovat niin hyvännäköisiä, että asiakkaan tekee suorastaan mieli nuolaista niitä. Jobs osui ytimeen, sillä kuinka moni meistä voi rehellisesti sanoa ostavansa esimerkiksi tietokoneen puhtaasti sen teknisten tietojen perusteella? Aika harva. Jälkeenpäin olemme mestareita selittämään järkiargumentteja ostoksillemme, mutta päätös syntyy usein siksi, että tuote oli paketoitu houkuttelevasti ja suorastaan tuli tunne, että tämä on tehty juuri minulle.

Pete Poskiparta
mentalisti, yrittäjä

Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

Aputeam Oy

Aputeam Oy

Henkilöstön vuokrausta ja välitystä, Rekrytointipalveluja

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Turun Messukeskus

Messukentänkatu 9-13, Turku

www.turunmessukeskus.fi

KP 20-3000, R, A 200-700

Lue uusin näköislehtemme

11/2017



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 16.11.2017


Seuraa meitä somessa