Julkaistu 09.01.2018 0          

Näin teet lounaasta päivän virkistävimmän aterian

Salaattilounasta kannattaa täydentää vaikka leipäpalalla, jotta lounaalla saa myös hiilihydraatteja.

Lounaan jälkeen unettaa, eikä työnteko maistu. Syömällä sopivasti ja panostamalla oikeaan ruokarytmiin päivä rullaa paremmin – täysipainoiseen lounaaseen kannattaa kiinnittää huomiota varsinkin, jos aikoo lähteä liikkumaan työpäivän jälkeen.

– Lounas on monessa mielessä päivän keskeisin ateria. Sillä on nopea vaikutus vireystasoon, työtehoon ja jaksamiseen. Kunnon lounas pitää myös turhan napostelun loitolla – kokouspullat alkavat herkästi houkutella, jos on päivällä syönyt liian kevyesti, muistuttaa ravitsemusterapeutti Mikko Rinta Terveystalosta.

Lautasmalli ei ole vanhentunut

Lounasaikaan sorrutaan usein äärimmäisyyksiin: yksi lastaa lautaselle kukkuraisen annoksen toisensa perään, toinen taas keskittyy karsimaan lounaslautaseltaan kaikki hiilihydraatit. Turhan tuhti lounas johtaa helposti työpisteellä nuokkumiseen, mutta pelkästä salaatista on vaikea saada riittävästi energiaa. Salaattilounasta kannattaakin täydentää vaikka leipäpalalla, jotta lounaalla saa myös hiilihydraatteja.

– Kun lounas on riittävän tukeva ja terveellinen, se ruokkii aivoja ja auttaa jaksamaan. Reaktionopeus ja työmuisti toimivat paremmin, ja painonhallintakin on helpompaa. Lautasmalli toimii hyvin edelleen: kun kasviksia on lautasella reilusti, se vähentää ylensyöntiä ja pitää pitkään kylläisenä, kertoo Rinta.

Myös kunnollinen aamupala ehkäisee ähkyä lounasaikaan. Annoskoot pysyvät todennäköisemmin kohtuullisina ja epäterveelliset välipalat jäävät valitsematta, kun koko aamupäivää ei ole tarvinnut kituuttaa nälkäisenä.

– Toisaalta on myös hyvä muistaa, ettei kaikkea tarvitse syödä. Varsinkin lounasravintoloissa, joissa valmiin annoksen kokoon ei voi itse vaikuttaa, kannattaa syödä vain itselle sopiva määrä ruokaa. Tärkeintä on pitää syömisvälit säännöllisinä, ettei sudennälkä pääse yllättämään, Rinta toteaa.

Hyvä välipala virkistää

Lounaalla kestää aikansa kulkeutua ruoansulatusjärjestelmän läpi lihaksiin asti. Jos on lähdössä suoraan töistä liikuntaharrastukseen, kannattaa varautua syömällä hyvin 4–6 tuntia ennen harjoitusta. Täysipainoinen lounas varmistaa, että liikkumiseen riittää energiaa ja treenistä tulee tehokas.

– Varsinkin, jos iltapäivällä on tiedossa vähänkään rankempaa liikuntaa, on perusteltua syödä lounaalla kunnolla. Painoaan pudottavan on hyvä huomioida, että aktiiviliikkujan lounaslautaselle kuuluu myös hiilihydraattia, kuten perunaa tai pastaa. Lähellä liikuntahetkeä ei kuitenkaan kannata syödä kovin raskaasti, Rinta huomauttaa.

Ison aterian sijaan välipala on useimmiten paikallaan tuntia tai kahta ennen liikkumaan lähtemistä. Esimerkiksi banaani, pähkinät tai leipäviipale päällisillä nostavat vireystasoa ja saavat treenin usein kulkemaan paremmin. Välipala onkin oiva paikka lisätä ruokavalioon kasviksia, marjoja ja hedelmiä, joita tulee herkästi syötyä liian vähän. Jotta päivässä riittää virtaa, kannattaa ateriat syödä selkeinä kokonaisuuksina – välipala auttaa jaksamaan, mutta ei ole lounaan korvike.

Näin syöt itsellesi virtaa työpäivään:

1. Rytmitä ruokailu. Päivän mittaan välipaloja napsimalla on vaikeaa pitää kiinni tasapainoisesta ruokavaliosta. Kun ateriat ovat selkeitä ja täyttäviä, energia ei pääse loppumaan kesken työpäivän.

2. Valitse lautaselle monipuolista syötävää. Valitse lounaslautaselle paljon tuoreita kasviksia ja juureksia, ne pitävät pitkään kylläisenä ja ehkäisevät ähkyn tunnetta. Muista kuitenkin myös energiapitoisemmat hiilihydraatit, varsinkin jos syöminen lähtee iltaisin herkästi käsistä, teet fyysisesti raskasta työtä tai olet lähdössä liikkumaan työpäivän päätteeksi.

3. Pidä mielessä myös nesteytys. Muista juoda riittävästi päivän aikana. Nestetasapaino vaikuttaa vireystilaan ja syömisen hallintaan: joskus tulkitsemme kehon viestit väärin, ja tuntemamme nälkä voikin oikeasti olla janoa. Vesilasi kannattaa siis pitää käden ulottuvilla.


Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

Servikal Oy

Servikal Oy

Mittalaitteiden kalibrointi ja huolto

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

FresCo Ravintolat Oy - Aitiopaikka

Valtion virastotalo, Itsenäisyydenaukio 2, Turku

www.frescoravintolat.fi

A 200-250, KP 2-50, R 300, S, terassi Aurajoelle, Maaherran edustustila 50 hengelle Aurajoki-näköaloin. Kokouspalvelu: videoneuvottelulaitteet 10, 20 ja 200 henkilölle, langaton verkko, äänentoistolaitteet, AV-laitteet, hää- ja juhlapalvelut, catering, näyttelytila aulassa, lounas arkisin klo 10:45-13:30. Tule paikan päälle tutustumaan. Lue verkkosivuiltamme lisää toiminnastamme ja tutustu myös Raumalla sijaitseviin toimipaikkoihimme, www.frescoravintolat.fi.

Lue uusin näköislehtemme

06-08/2018



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 14.06.2018


06-08-liite/2018



Kesäliite
to 14.06.2018


Seuraa meitä somessa