Julkaistu 19.02.2018 0          
VSY 2018/01-02 LUKUVINKKI

Elämyksellinen kulutustila vai brändien showroom?

Kuluttajakäyttäytymisen tutkija. Ihmiset haluavat viihtyä kulutustiloissa, joissa tärkeiksi koetaan myös muut siellä olevat ihmiset, tietää professori Heli Marjanen.

Vähittäiskauppa kipuilee verkkokaupan kuristuksessa. Varsinkin pienet erikoisliikkeet ovat hätää kärsimässä verkkokaupan ja ketjuliikkeiden ristivedossa. Tosin samassa tilanteessa on myös ennen niin suuri ja mahtava Stockmann.

Verkko-ostaminen alkaa olla jo vakiintunut kuluttamisen muoto lähes kaikissa ikäryhmissä, vaikka kaikkein yleisintä se on nuoremmilla ikäluokilla.

Silti suuri osa vähittäiskaupasta tehdään edelleen fyysisissä myymälöissä, jotka tuskin koskaan ovat kokonaan häviämässä. Monet haluavat edelleen kuljeskella kauppaliikkeissä ja hypistellä tavaroita. Shoppailu on suosittua huvia useimmille meistä. Mielentila, jossa saatamme ostaa sellaistakin, mitä emme tarvitse.

- Ihmiset haluavat asioida esimerkiksi kauppakeskuksissa, joissa he kuluttavat tilaa ja hakevat elämyksellisyyttä, sanoo kuluttajakäyttäytymiseen ja liikepaikkasuunnitteluun erikoistunut talousmaantieteen professori Heli Marjanen Turun kauppakorkeakoulusta.

Lue koko juttu Varsinais-Suomen Yrittäjä -lehden helmikuun numerosta. Jutun löydät myös näköislehdestä klikkaamalla alla olevaa linkkiä.

anneli.perkio@y-lehti.fi

Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

Turun Timanttisahaus Oy

Turun Timanttisahaus Oy

Timanttiporaus, Timanttisahaus

Viikon luetuimmat uutiset

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Pitopalvelu Kirsi Mattila

Liukolantie 124, Rusko

www.pitopalvelumattila.fi

KP max. 80, kaikki tilaisuudet.

Lue uusin näköislehtemme

09/2018



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 06.09.2018


Seuraa meitä somessa