Julkaistu 15.03.2018 0          
SOME TUTUKSI

Sosiaalisen median pitkä häntä

Monet yritykset eivät vaivaudu toimimaan sosiaalisessa mediassa, koska eivät näe sen hyötyjä. Somessa osa toimista ovat todella helposti mitattavissa, mutta toiset jäävät hyvin tehokkaasti pimentoon. Samalla tavalla toiset ovat loistavia verkostoitumaan, mutta eivät välttämättä osaa selittää sen hyötyjä. Silti usein nämä ihmiset vannovat saavansa loistavia hyötyjä verkostoitumisestaan.

Otetaan esimerkkinä erään paikallisyhdistyksen järjestämä ilmainen markkinointikoulutus kahdeksan vuotta sitten. Minä olin aivan tuore yrittäjä ilman mitään suurempia kontakteja. Lähdin mukaan tilaisuuteen, jossa käytiin läpi markkinointiin liittyviä asioita. Tilaisuudessa unohdettiin kuitenkin tyystin mainita sosiaalinen media (8 vuotta sitten some oli niin uusi, ettei sen poisjättäminen ollut mikään suuri moka). Minä osallistuin aktiivisesti koulutukseen, verkostoiduin osallistujien, kouluttajien ja tilaisuuden järjestäjien kanssa. Kerroin mitä tein ja tarjosin kouluttajille apua ottamaan tuo yksi lisäpalikka haltuun. Lisäksi vaihdoin yhteystietoja monien muiden kanssa.

Tämä tilaisuus poiki yhden suurimmista sopimuksista, minkä olen tähän päivään mennessä yhdellä kertaa onnistunut tekemään. Sitä hierottiin vuoden päivät ja sitä jatkettiin niin pitkään, kuin yhteyshenkilö oli töissä kyseisessä paikassa. Yhteys on jatkunut tämän henkilön kanssa myös hänen uudessa toimessa. Tämän lisäksi olen vuosikausia työskennellyt tilaisuuden järjestäjän kanssa monissa pienissä tilaisuuksissa ja meillä on aktiivinen yhteydenpito keskenämme. Ei tätä yhteyttä olisi välttämättä syntynyt, ellen olisi lampsinut kertomaan näille tyypeille minun osaamisestani.

Miten sosiaalisessa mediassa tätä voi soveltaa? Helposti, joskin pitkäjänteisesti.

- Ole läsnä somessa

- Osoita monipuolisuutesi tyyppinä ja ammattilaisena

- Kerää kontaktisi niihin palveluihin, joissa olet aktiivinen

- Auta ja opasta

- Älä tyrkytä, mutta näe mahdollisuudet myyntiin

Tämä lista toimii erityisen hyvin, kun tarjoat sellaisia palveluita, joissa sinulla itselläsi on keskeinen rooli. Minä vien autoni korjattavaksi aina samaan paikkaan, koska sieltä saan apua nopeasti ja ystävällisesti JA saan varattua ajan Facebookin kautta. Minä itse pyrin aina auttamaan kavereitani some-pulmissa, mikäli satun huomaamaan sellaisen olevan käsillä. Kyselen myös usein apua somessa, jolloin alan ammattilaiset voivat halutessaan auttaa minua. Arvaat varmaan, kummalta tyypiltä ostan palvelun - siltä, joka auttaa minua somessa vai siltä joka ei vaivaudu vastaamaan.

Tärkeää on jättää hyvä muistijälki siitä, että olet paitsi hyvä tyyppi, myös oman alasi ammattilainen. Et välttämättä saa myytyä kontakteillesi koskaan mitään, mutta se poikii varmuudella kontakteja, liidejä ja kauppaa pitkällä tähtäimellä. Mitä enemmän autat ja osoitat osaamisesi, ilman tyrkyttämistä ja pätemistä, sitä todennäköisemmin kauppa käy pitkällä tähtäimellä. Sinua suositellaan, sinulta kysellään tarjouksia tai vinkkejä ja sinulta tilataan tuotteita tai palveluita. Sitten pitää tietenkin myös suoriutua hyvin omista töistään. Mutta sehän on sanomattakin selvää.

Laura Johansson
Lvngroom Oy

Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

X-Index Oy

X-Index Oy

Toimitilamyyntiä, Toimitilavuokrausta

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Juhliva

Fiskarsinkatu 7, Turku

Juhliva tarjoaa Turun alueen parhaat tilat juhliesi järjestämiseen. Saunat, juhlatilat, kokoustilat. Juhliva tarjoaa asiakkaille myös lisäpalveluja, tarjoamme juhlasi järjestämiseen kaluste vuokrausta, DJ-Palvelut, Sisustuspalvelu, Esiintyjät, Ohjelmat/Teemat, Kutsujen teko.

Lue uusin näköislehtemme

09/2018



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 06.09.2018


Seuraa meitä somessa