Julkaistu 15.03.2018 0          
KOLUMNI

Piilaakson opetus: ujoudesta eroon ja kuskin paikalle digitalisaatiossa

Vierailin helmikuun alussa San Franciscossa maailman suurimmassa SaaS-yritysten kohtaamisessa. 10 000:n yrityspäättäjän tapahtuma kirkasti näkemyksiäni siitä, mitkä ovat suomalaisyritysten vahvuuksia ja haasteita digitalisaation hyödyntämisessä.

SaaStr 2018 – tapahtuma, jossa pohjoismaisen ohjelmistoyrityksen toimitusjohtaja saattoi tuntea suurta ylpeyttä ja huimaavaa mittakaavaeroa moneen otteeseen yhden viikon aikana. Olihan 10 000:n SaaS-yrityksen (”Software as a Service”) kohtaaminen ensinnäkin jo tapahtumana vaikuttava kokemus.

Viikon aikana ajatuksiaan liiketoiminnasta ja yrityksen kasvattamisesta jakoivat toimialan globaalien menestyjäyritysten, kuten Hubspotin ja Slackin, perustajat. Piilaaksossa voi tunnetusti saada jo tänään aavistuksen siitä, miten maailma liikkuu, tekee bisnestä ja kuluttaa vapaa-aikaansa huomenna.

Innovaatiomekassa kohtaavat päivittäin huippuosaajat sekä sellaiset pääomat, joiden avulla erottuvasta ideasta voidaan tehdä vaivattomammin kansainvälinen bisnes. SaaStr-kokemus antoi tärkeää muistutusta siitä, millaisia menestystekijöitä ja kehityksen jarruja meillä suomalaisilla ohjelmistoyrityksillä on nykyhetkessä, kun kilpasarja on auttamatta heti kansainvälinen.

Unohda nöyristely, digivalmiutemme on huippuluokkaa

Ensimmäinen suuri huomioni San Franciscossa oli rohkaiseva: suomalaiset yritykset eivät ole digitalisaation hyödyntämisessä ainakaan takamatkalla verrattuna kilpailijoihimme. Ammattilaisemme pärjäävät osaamisessaan ja yrityksemme digivalmiudessaan verrokeilleen eri puolilla maailmaa.

Visman tilaama Digibarometri 2017 -tutkimus antoi viime kesänä osaltaan viitteitä samasta asiasta. Suomi on ykkönen, kun tarkastellaan digitalisaation tasoa yritysten osalta. Olemme edelläkävijöitä esimerkiksi sähköisessä laskutuksessa sekä yritysten pilvipalvelukäytössä.

Kritiikin paikka on siinä, että tästä edistyksellisyydestä pitäisi pystyä hyötymään nykyistä paremmin. Digi-myönteisyydestä pitäisi tehdä vielä vahvemmin osa tarinaamme, ja nöyristelystä olisi päästävä eroon silloin, kun aidosti on syytä ylpeyteen.

Sama rohkeuden ja ylpeyden vaatimus pätee yritysten kansainvälistymishalukkuuteen. Suomalaiset digitaalisia palveluja ja työkaluja tarjoavat yritykset voisivat olla toimialansa kärkikasvajia. Toistaiseksi meillä on nähty kuitenkin vasta muutamia suuria globaaleja digitalisaation menestystarinoita.

Uskalla ajatella isosti – rohkene tavoitella kansainvälisyyttä

Suomalaisten erinomainen teknologinen osaaminen voi olla myös haaste, jos se ohjaa liiaksi ajatteluamme. Usein sanotaan, että ruotsalainen yritys olisi jo myymässä ideaansa rahoittajille siinä vaiheessa, kun suomalainen vielä hioo sitä täydelliseksi.

Ketteryys saattaa monesti ratkaista sen, nouseeko yritys menestystarinaksi vai jääkö se katselemaan nopeampien takavaloja. Esimerkiksi rahoitusta innovaatiolleen hakevan startupin pitäisi ensisijaisesti miettiä, mikä on se asiakkaan ongelma, johon heillä on ratkaisu. Suuret linjat voi ratkaista ensin ja panostaa ideansa myymiseen.

Tekniset yksityiskohdat ja hienosäädöt ehtii ratkaisemaan myöhemmin, kunhan toimiva idea on saatu myydyksi rahoittajille. Erityisen tärkeää nopea reagointikyky on silloin, kun yrityksellä on kansainvälinen potentiaali ja sille hankitaan sen mukaista rahoitusta.

Etelänaapurimme Viro on yrityskulttuuriltaan meille erinomainen esimerkki. Pieni maa ja pieni markkina ohjaavat siihen, että eestiläiset yrittäjät ajattelevat jo lähtökohtaisesti kansainvälisesti. Uskalla haaveilla isommin, rohkene laittaa suunnitelmiisi nolla tai kaksi perään.

KPI-mittareiden puuttuminen voi olla kasvun pullonkaula

Usein yritys kulkee alkuvaiheessaan perustajiensa intohimolla, ja luvut seuraavat sitten mukana, jos seuraavat. Suurelle osalle suomalaisista yrittäjistä taloushallinnoksi riittää vieläkin se, että kirjanpitäjä hoitaa pakolliset velvoitteet.

Kansainvälistymiseen pyrkivissä yrityksissä olisi päästävä alusta alkaen kiinni omalle liiketoiminnalle olennaisiin KPI-lukuihin. Kun esimerkiksi oman yrityksen CAC, eli asiakashankintahinta, on seurannassa, tulee saatua dataa myös käyttää liiketoiminnan kehittämiseen.

Bisnesrelevanttien mittarien tekeminen on sitä paitsi nykyisten pilvipalveluiden ansiosta entistä helpompaa. Fokuksen ja suunnan puuttuessa yritys antaa turhaan tasoitusta kilpailijoilleen.

Ponnistamme pienestä markkinasta, joten älykkyys, ketteryys ja pieni etunojassa oleminen ovat yrityksillemme erityisen tärkeitä ominaisuuksia. Oikeisiin vahvuusalueisiin panostamalla voisimme olla vielä vahvemmin maa, jonka yrityksistä puhutaan SaaStr:n kaltaisissa kohtaamisissa.

Matias Mäenpää
Toimitusjohtaja, Visma PPG Oy

Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Viking Line

PL 265, Turku

www.vikingline.fi

Amorella klo 08:45. Kokoustiloja 11 (10-180 hlöä), Auditorio 180 hlöä. Kokoustilojen kapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Monitoimitila Panoraama messu- ja näyttelykäyttöön (max 200, istumapaikat 140) Useita ravintoloita, saunaosasto. Viking Grace klo 20:55. Kokoustiloja 11 (6-230 hlöä) Auditorio 230. Kokousosaston kokonaiskapasiteetti yht. n. 470 hlöä. Kuvaa ja ääntä on mahdollista välittää useaan kokoushuoneeseen ja Club Vogueen samanaikaisesti. Useita ravintoloita, Spa-osasto. Ryhmille omaa erikoisohjelmaa - kysy lisätietoja.

Lue uusin näköislehtemme

09/2018



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 06.09.2018


Seuraa meitä somessa