Julkaistu 17.05.2018 0          
SOME TUTUKSI

Kun kriisi yllättää…

Somessa näkyy lähes päivittäin somekohuja, jotka joskus äityvät jopa someraivoksi. Miten niihin pitäisi suhtautua ja miten toimia, jotta ei päädy tällaisen kohteeksi?

Sosiaalisessa mediassa ihmisten piirteet korostuvat helposti. Lähdetään helposti tuomitsemaan toisia suusta päästetyistä sammakoista tai sähläyksistä, mitä on tullut tehtyä. Hetken kiihkossa unohdetaan tyystin, että vastaavanlaisia mokia voi tapahtua kenelle tahansa.

Olen itsekin mokaillut somessa ja saanut maksaa niistä aikoinaan kohtalaisen kovan palkan. Ehkä kerron tästä jonain päivänä, mutta edelleen nuolen näitä haavojani omassa hiljaisuudessani. Somekohu on kova paikka kenelle tahansa ja ensimmäisten kivien heittäjät voisivatkin miettiä, onko some todella se paras paikka lähteä tuomitsemaan jo maassa makaavaa ihmistä.

Oma vinkkini on, että älkää lähtekö mukaan tähän tuomitsevaan ihmismassaan. Käyttäydytään somessa samalla tavalla, kuin käyttäydytään kohdatessamme ihmiset kasvokkain.

Jos joudut kohuun tai mokaat jollakin lailla, se tulee todennäköisesti myös näkymään somessa. On olemassa tiettyjä keinoja, joilla voit lieventää tilannetta. Mikään näistä toimenpiteistä ei ole takuuvarma, mutta ne ovat ainakin joskus toimineet oikein hyvin. Tärkein on kuitenkin muistaa, että toimitaan avoimesti, rehellisesti ja ymmärretään, että kohu menee ohi ja uusia kohuja syntyy päivittäin. Myrskyn silmässä voi kuitenkin olla vaikea pitää tämä mielessä.

Viisi vinkkiä kriisinhallintaan somessa (ja muuallakin):

1. Reagoi nopeasti, mutta älä hätiköi. Hengitä syvään, laske sataan ja rauhoitu, ennen kuin julkaiset mitään. Käänny suuremman kohun keskellä asiantuntijan puoleen.

2. Älä yritä peitellä mokaasi, vaan tunnusta se ja näytä, että otat asian vakavasti.

3. Jos olet tehnyt jotain väärää, pyydä siitä anteeksi – aidosti ja siltä, joka on joutunut kärsimään.

4. Korvaa ja korjaa, eli mikäli kyseessä on esimerkiksi rikki mennyt tuote, korvaa se kärsijälle ja pidä huoli, että vika tutkitaan ja ettei samaa ongelmaa tule enää tulevaisuudessa. Kerro myös tästä siellä, missä kohu on syntynyt eli somessa.

5. Muista, että sinusta kohu todennäköisesti tuntuu suuremmalta, kuin muista. Muille se on vain yksi kohu monista.

Vaikka nämä vinkit on hyvä pitää mielessä, on kuitenkin aina paras välttää kohu kokonaan. Käyttäytymällä inhimillisesti ja heti alkuunsa itse kertomalla mokistasi, voit päästä huomattavasti helpommalla. Älä toimi rasistisesti, sovinistisesti tai muuten toisia loukkaavalla tavalla. Älä julkaise negatiivisia asioita kenestäkään ihmisestä ja muista, että kiukkuisena on parempi pysyä poissa somesta.

Kauniita ajatuksia ja positiivisia hetkiä somessa!

Toivottaa somehörhönne

Laura Johansson

Lvngroom Oy


Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Kultaranta Resort Oy

Särkänsalmentie 178, Naantali

www.kultarantaresort.fi

Kokoukset, yritystilaisuudet, juhlat, aktiviteetit, majoitus. Kaikki samasta paikasta isommallekin ryhmälle.

Lue uusin näköislehtemme

06-08/2018



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 14.06.2018


06-08-liite/2018



Kesäliite
to 14.06.2018


Seuraa meitä somessa