Julkaistu 17.05.2018 0          
MIKROT MENESTYKSEEN

Miten herättää asiakkaan huomio kiihtyvästi kilpaillulla markkinalla

”Kyllähän tätä työtä mielellään tekee, mutta myyntiä pitäisi saada lisää”. Näin moni yrittäjä on kommentoinut Mikrot menestykseen -hankkeessa. Pyysimme Marita Nummelta Nummek Trade Oy:stä alustusta aiheesta ja päädyimme monelle tuttuun 4P -malliin yrityksen pääkilpailukeinoista: tuote (product), hinta (price), saatavuus (placement) ja kysynnän edistäminen (promotion).

Tuote

Useimmiten yrittäjä perustaa yrityksensä vastaamaan johonkin markkinalla olevaan tai kehittyvään tarpeeseen. Moni yrittäjä myös kerää asiakaspalautetta kehittääkseen palveluaan tai tuotettaan. Välillä kuitenkin tulee kohdalle yrittäjä, jonka tuote tai palvelu ei enää vastaa tämän hetken tarpeeseen. Joko siksi, että asiakaspalautteen mukainen kehittäminen on jäänyt tekemättä tai tuotetta ei muuten haluta enää ostaa. Yrittäjä huomaa asian vasta, kun myynti on vähentynyt merkittävästi. Kestää aikaa, ennen kuin kokonaan uuden tuotteen tai palvelun saa myyntikuntoon. Aloita uusien tuotteiden ideointi jo silloin, kun vanhalla syntyy vielä hyvin liikevaihtoa.

Hinta

Mikä on tuotteelle tai palvelulle oikea hinta? Osaatko perustella hintaasi? Haluatko oikeasti olla markkinoiden halvin? Tiedätkö, oletko markkinoiden halvin? Monet yrittäjät ovat arkoja korottamaan hintojaan, varsinkaan nykyisille asiakkaille, vaikka oma kustannustaso olisi noussut. Uusille asiakkaille ollaan valmiimpia tarjoamaan palveluita päivitetyillä hinnoilla. Mikrot menestykseen -hankkeen yrittäjien kokemus on pääsääntöisesti kuitenkin ollut, ettei asiakas ole moksiskaan kohtuullisesta hinnan korottamisesta. Harva asiakas ostaa pelkän hinnan perusteella – varsinkaan pienyrittäjältä.

Saatavuus

Vaikka tuote ja hinta olisivat kohdillaan, ei tuote tai palvelu myy, jos asiakas ei pääse riittävän helposti sen luokse tai muutoin saa sitä käyttöönsä. Pienyrittäjän tuska tulee siitä, että ei aina pysty olemaan paikalla. Milloin on sopiva aika pitää viikoittainen vapaapäivä? Hankkeen yritykset tekivät pieniä kokeiluja aukioloaikojen muuttamisesta ja löysivät ilokseen paljon tyytyväisiä asiakkaita pidentämällä aukioloaikaa, vaikka vain puolella tunnilla. Nettisivuilla saa hyvin parannettua saatavuutta, jos niiden kautta pystyy itsenäisesti varaamaan ajan tai tilaamaan tuotteen.

Puhtaasti netissä kauppaa tekevä joutuu puolestaan miettimään, miten vastata riittävän nopeasti asiakkaiden tiedusteluihin – odotus kun saattaa olla, että palvelu on auki 24/7. Asiakaskyselyihin voi sitoutua vastaamaan vaikkapa viimeistään seuraavana arkipäivänä, jolloin ei väitä olevansa aina tavoitettavissa.

Kysynnän herättäminen

Ja vielä tieto hyvästä, oikeanhintaisesta ja helposti saatavasta tuotteesta tai palvelusta pitäisi saada nykyisille ja uusille asiakkaille. Missä näyn? Miltä näytän? Olisiko jokin uusi keino herättää huomiota? Kiihtyvän viestinnän ympäröimänä erottuminen positiivisella tavalla vaatii jatkuvaa valppautta. Kenen kannattaa näkyä somessa ja kenen messuilla? Jokaiselle yrittäjälle on yksilöllinen yhdistelmä näkymisen keinoja. Miltä haluan näyttää? Luotettavalta ja perinteiseltä vai trendikkäältä vai kulmakunnan edullisimmalta? Rohkea näkyvyys halutulla brändillä on nykyisessä, hyvin visuaalisessa, ajassa tärkeää. Katsele, haistele ja maistele tarjontaasi asiakkaan silmin, pyydä palautetta ja ole valmis rohkeasti kokeilemaan jotain uutta, vaikka ihan pienestikin. Lopulta yrittäjä itse on yrityksensä tärkein mainos: näytäthän siltä, mitä parhaimmillasi olet?

Miira Heiniö
erityisasiantuntija, Työterveyslaitos

Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

Turun Länsivankkurit Oy

Turun Länsivankkurit Oy

Matkailuajoneuvojen huolto, tarvikkeet ja varaosat, Matkailuajoneuvojen myynti, Matkailuautoja

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Kartanon Karkuri Oy

Karsluodontie 14, Uusikaupunki

www.kartanonkarkuri.fi

KP 158, R (ei anniskeluoikeuksia), S. Paintball, maalaisolympialaiset, ihmispallot, kotasauna, palju, laavu ja rantasauna.

Lue uusin näköislehtemme

06-08/2018



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 14.06.2018


06-08-liite/2018



Kesäliite
to 14.06.2018


Seuraa meitä somessa