Julkaistu 14.06.2018 0          
KOLUMNI

Saaristomatkan unelmoinnista reittisuunnitteluun ja varauksiin

Matkamessuilla Helsingissä on pari vuotta ollut tuhannen neliön kortteli nimeltään ”Suomen saaristo”. Se käsittää saariston Hangosta Turun, Naantalin, Porin ja Rauman kautta aina Ahvenanmaalle saakka. Se on helposti hahmotettavissa, helposti kuljettavissa ja helposti markkinoitavissa, kunhan tuote itse saadaan saavutettavuuden näkökulmasta kuntoon.

Saaristo ei koskaan tule olemaan massaturismin kohde, vaan kansainvälisesti sitä täsmämarkkinoidaan rajatulle kohderyhmälle: yleensä vieraalle, joka on jo matkustanut paljon ja etsii uutta, arvostaa luontoa ja paikallista kulttuuria ja ilahtuu pienistä ”helmistä”, hiljaisuudesta ja maisemista. Sama koskee kotimaista matkailijaa: kyseessä on vieras, joka on määritellyt luksusmatkan uudelleen. Hänelle luksus on juuri sitä, mitä saaristomme tarjoaa. Tulevaisuus on taitavien tuotteistajien. Sitä Visit Turussa tehdään. Turku on portti saaristoon ja kilpailuvalttimme on kaupunkikulttuuri yhdistettynä saaristoelämyksiin. Tavoitteemme on yhä parempi saariston saavutettavuus suoraan Aurajoelta. Saaristoa on muuten myös Ruissalo ja sinne pääsee vesibussilla. Saaristoa on myös Loistokari ja sinne pääsee höyrylaivalla.. Aurajoelta pääsee laivalla nykyään ainakin Vepsään, Ruissaloon, Pikisaareen, Naantaliin, Seiliin, Nauvoon…. Saaristokaipuun pikku nälkään keskellä Aurajokea on tarjolla Låna-paatit. Tämä on loistava alku sille, että liikumme yhä enemmän vesitse paikasta toiseen.

Entä sitten digitaalinen saavutettavuus? Visit Turun sivujen yhteyteen on suunnitteilla alusta, joka yhdistää visuaalisesti kartan ja palvelutarjonnan elämyksellisellä tavalla. Idean takana on Turun kauppakamarin matkailuvaliokunta ja Visit Turku. Tuloksena on palveluiden parempi löydettävyys ja saavutettavuus, kun lähtöpaikka on Turku. Tärkeintä on yhdistää reittisuunnittelu unelmointiin ja erityisesti ostamisen polkuun. Varaukset pitää saada tehtyä samantien ja tuloksena pitää olla selkeä käsitys saaristosta alueena, paikasta toiseen siirtymisestä ja omista valituista kohteista siellä. Tässä työssä pitää olla mukana kaikki saariston tärkeät pelurit unohtamatta saaristossa asuvien näkemystä. Mitä me myymme, kun markkinoimme saaristoa? Tuoksuja, ääniä, hiljaisuutta, makuja, maisemia ja ihmisiä. Saaristolaiset ovat tärkeä osa kokemusta niin yrittäjinä kuin asukkainakin. Nykypäivän matkailija haluaa kokea paikallisten arkea (siksi Visit Turulla on teema ”Live like a local”). Me emme itse aina huomaa aarteitamme. Esimerkkinä tästä on saksalaislady, joka osti saaren Raaseporin läheltä ja myy naisille luksustuotetta: puhdasta luontoa, ruokaa, hyvinvointiohjelmaa. Tai italialaisyrittäjä, joka ymmärsi metsiemme sienten arvon ja vie niitä Italiaan, jossa tatit ovat gourmet-ruokaa.

Saaristo on kansallisaarre, jota pitää sellaisena kohdella.

Anne-Marget Hellén
matkailujohtaja, Visit Turku

Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

Turun Kotikaluste Oy

Turun Kotikaluste Oy

Keittiö- ja sisustusliike, Keittiöitä

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Juhliva

Fiskarsinkatu 7, Turku

Juhliva tarjoaa Turun alueen parhaat tilat juhliesi järjestämiseen. Saunat, juhlatilat, kokoustilat. Juhliva tarjoaa asiakkaille myös lisäpalveluja, tarjoamme juhlasi järjestämiseen kaluste vuokrausta, DJ-Palvelut, Sisustuspalvelu, Esiintyjät, Ohjelmat/Teemat, Kutsujen teko.

Lue uusin näköislehtemme

12/2018



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 13.12.2018


Seuraa meitä somessa