Julkaistu 10.10.2018 0          
MIKROT MENESTYKSEEN

Hyvä talouden hallinta tärkeää

Tuottavuus, innovaatiot ja hyvinvointi ovat olleet kehittämisen kohteena 33 varsinaissuomalaisessa mikroyrityksessä, jotka ovat osallistuneet Mikrot menestykseen -hankkeeseen vuosina 2015-2018. Hankkeen tulosten perusteella mikroyritysten menestystekijöiksi osoittautuivat seuraavat osa-alueet: talouden hallinta, aktiivinen yritystoiminnan kehittäminen, hyvinvoinnista ja työympäristöstä huolehtiminen sekä työyhteisön sujuva toiminta. Tässä artikkelissa keskitytään talouden hallintaan.

Talouden hallinnan käytäntöjä mikroyrityksissä

Osallistuvilta yrityksiltä kysyttiin, onko laskutus ajan tasalla ja tarkassa seurannassa sekä onko kustannussuunnittelu ja -seuranta säännöllistä ja puututaanko poikkeamiin nopeasti. Osallistuneista yrittäjistä noin kolmasosa arvioi toimivansa kiitettävästi. Heillä on hyvä käsitys kassavirrasta ja vakavaraisuudesta. He tunnistavat eri asiakasryhmien merkityksen ja mahdolliset riskit yrityksen taloudelle (esim. henkilö- tai yritysasiakas, useita toimeksiantajia tai yksi päätoimeksiantaja).

Valtaosalla yrittäjistä, haastattelujen perusteella, on yrityksen toiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset laskutuskäytännöt ja säännöllinen laskutusrytmi. Yrittäjien tekemä kustannussuunnittelu ja -seuranta on puolestaan hyvin vaihtelevaa: osalla se on arjen rutiini, osalla satunnaisempaa. Tämä liittyy myös talouden tunnuslukujen seurantaan – osa kuvaa, ettei niistä oikein ymmärrä ja toisille tunnusluvut tarjoavat mahdollisuuden arvioida kulurakenteen muutoksia ja syitä niihin. Työn hinnoittelu perustuu usein toimialan muiden yrittäjien hintoihin; vain muutama yrittäjä oli laskenut hinnan kustannusperusteisesti. Osa yksinyrittäjistä pohti myös hintojen korottamista ja sen vaikutusta asiakassuhteisiin: samat hinnat oli pidetty jo vuosia ja kustannusten kasvu olisi ollut peruste korotukselle. Hankkeen aikana hintoja korottaneet yrittäjät kuitenkin totesivat, että huoli oli ollut turha eikä korotuksella ollut vaikutusta asiakkuuksiin.

Mikä neuvoksi, jos talouden hallinta tuntuu hankalalta?

Jos laskuttaminen takkuaa, niin yksi kokeilemisen arvioinen vinkki on se, että laskutukselle ja muille paperitöille varaa säännöllisesti aikaa päivittäin tai viikoittain, tarpeesta riippuen. Toimivat rutiinit helpottavat talouden hallintaa muutenkin: kuitit kannattaa pitää järjestyksessä ja toimittaa ajallaan kirjanpitäjälle – näin ne eivät kasaudu hallitsemattomaksi kaaokseksi. Harva ryhtyy yrittäjäksi tehdäkseen paperitöitä, joten näihin töihin tarttumista saattaa helpottaa lempeä kannustus. Hengitä syvään, suorista ryhti ja puhu itsellesi kuin parhaalle ystävällesi: ”kyllä se siitä” – kuulostaa ehkä hassulta, mutta voi oikeasti auttaa, kuten työpsykologi Ronnie Grandell suositteli eräässä hankkeen yrittäjäillassa.

Jokaisen yrittäjän pitää tietää yrityksensä taloudellinen tilanne. Hankkeen yrittäjistä lähes kaikki seurasivat joitakin talouden tunnuslukuja. Peruskuvan tilanteesta saa seuraamalla kuukausitason tuottoja ja kustannuksia. Eri kuukausien ja myös eri tilikausien vertailu pidemmältä ajanjaksolta auttaa hahmottamaan paremmin kuukausittaisia tai vuosittaisia eroja liiketoiminnassa sekä syitä mahdollisiin muutoksiin. Yksikkö-, tuote- tai asiakaskohtaisella seurannalla saa jo tarkemman käsityksen kannattavuudesta.

Hyvä kirjanpitäjä on yrittäjälle tärkeä apu, varsinkin jos kirjanpito ei ole oma vahvuus. Jos etsii hyvää kirjanpitäjää, kannattaa siitä kysyä toiselta yrittäjältä tai valita auktorisoitu tilitoimisto. Auktorisoinnissa tarkistetaan mm. kirjapitäjien ammattiosaaminen ja vastuuvakuutukset. Hankkeeseen osallistuneilla yrittäjillä hyvä kokemus liittyy siihen, että kirjapidon rutiinien lisäksi on kirjanpitäjän kanssa keskustelemalla saanut paremman käsityksen talouden tilanteesta ja sparrausta yrityksen tilanteeseen laajemminkin.

Miira Heiniö, Susanna Visuri
Työterveyslaitos

Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

Camp Consulting

Camp Consulting

Konsultointi, Myyntivalmennus, Rekrytointipalveluja

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Viking Line

PL 265, Turku

www.vikingline.fi

Amorella klo 08:45. Kokoustiloja 11 (10-180 hlöä), Auditorio 180 hlöä. Kokoustilojen kapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Monitoimitila Panoraama messu- ja näyttelykäyttöön (max 200, istumapaikat 140) Useita ravintoloita, saunaosasto. Viking Grace klo 20:55. Kokoustiloja 11 (6-230 hlöä) Auditorio 230. Kokousosaston kokonaiskapasiteetti yht. n. 470 hlöä. Kuvaa ja ääntä on mahdollista välittää useaan kokoushuoneeseen ja Club Vogueen samanaikaisesti. Useita ravintoloita, Spa-osasto. Ryhmille omaa erikoisohjelmaa - kysy lisätietoja.

Lue uusin näköislehtemme

10/2018



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 11.10.2018


Seuraa meitä somessa