Julkaistu 10.10.2018 0          
SOME TUTUKSI

Pitääkö aina olla viihdyttävä?

Taannoin Turussa luennoin ryhmälle diplomi-insinöörejä ja innostuin ehkä hiukan liikaa hauskuuttamaan heitä, sen sijaan että olisin ladannut pöytään suuren määrän faktoja. Kyllä, tiedän että tässä on riskinsä, kun kyseessä ovat teknisen puolen ihmiset, mutta homma toimi silti melko hyvin (lukuun ottamatta muutamaa kiperää kysymystä, joissa menetin ”flown” totaalisesti). Oma teoriani onkin, että viihdyttämällä yleisöä, saan heidät myös oppimaan enemmän. Luentoni eivät varmasti ole alani faktapohjaisimpia, vaikka toki tilastoja ja faktojakin nostan tarvittaessa esiin, mutta silti minusta pidetään luennoitsijana. Tämä on tietenkin ilahduttavaa, mutta en kerro tätä pelkästään sen vuoksi, että haluan kertoa kuinka erinomainen minä olen, sehän olisi aika noloa, eikö? Pointtini on se, että viihdyttämällä saat äänesi kuulluksi ja erottumaan suuresta massasta. Somessa tämä toimii myös hyvin. Tee itsestäsi viihdyttävä ja heittäydy itse mukaan tilanteeseen kuin tilanteeseen. Tee itsestäsi monipuolinen, mutta älä ikinä tee itsestäsi täydellistä (se olisi tylsää).

Mietitään nyt vaikka some-kanavista sitä suurinta, eli Facebookia, minkä tyyppiset päivitykset keräävät eniten tykkäyksiä? Ne, joissa kerrotaan neutraaliin sävyyn esimerkiksi oman yrityksensä toiminnasta, vai ne, joissa näytetään ne tyypit, jotka palvelevat sinua iloisesti myös tänään? Ne, joissa myydään loistavaa tuotetta, vai ne päivitykset, joissa näytetään tämä loistava tuote hieman kenties yllättävässä tilanteessa.

Jotta yleisösi olisi mahdollisimman vastaanottavainen niille tärkeille asioille, sinun tulee siis viihdyttää heitä mukavilla, heitä kiinnostavilla asioilla. Vasta silloin he ottavat mukisematta vastaan myös myyntitykityksesi (silloin tällöin). Jos jatkuvasti vaan tuutitat someen, että OSTA OSTA OSTA, pelästytät seuraajasi pois kanaviltasi. Sinun pitää tehdä itsestäsi niin kiinnostava, että he ottavat innolla viestisi vastaan.

Nyt en kuitenkaan tarkoita sitä, että sinun pitää jakaa kissavideoita päivät pitkät some-kanavissasi. Voit kertoa alaan ja tuotteisiin liittyviä asioita, mutta houkuttelevalla ja viihdyttävällä tavalla. Esimerkiksi kulissien takaa -kuvat ovat hyvä esimerkki siitä, mitä pidetään yleisesti kiinnostavana. Ja hassutteluvideot ja mokailut ovat toisia päivityksiä, joista usein tykätään kovasti. Ihmiset ylipäätään ja varsinkin tutut kasvot ovat hyvä juttu.

Joten nyt viihdyttämään someseuraajia joukolla ja mukaan voitte sitten ujuttaa yhden tai kaksi myyntipäivitystäkin, kunhan pidätte suurimman osan päivityksistä kevyempinä!

Laura Johansson
Lvngroom Oy, somehörhönne

Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Viking Line

PL 265, Turku

www.vikingline.fi

Amorella klo 08:45. Kokoustiloja 11 (10-180 hlöä), Auditorio 180 hlöä. Kokoustilojen kapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Monitoimitila Panoraama messu- ja näyttelykäyttöön (max 200, istumapaikat 140) Useita ravintoloita, saunaosasto. Viking Grace klo 20:55. Kokoustiloja 11 (6-230 hlöä) Auditorio 230. Kokousosaston kokonaiskapasiteetti yht. n. 470 hlöä. Kuvaa ja ääntä on mahdollista välittää useaan kokoushuoneeseen ja Club Vogueen samanaikaisesti. Useita ravintoloita, Spa-osasto. Ryhmille omaa erikoisohjelmaa - kysy lisätietoja.

Lue uusin näköislehtemme

10/2018



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 11.10.2018


Seuraa meitä somessa