Julkaistu 14.11.2018 0          
SOME TUTUKSI

Erotu massasta

Moni yrittäjä on havahtunut joitakin vuosia sitten siihen, että pitää olla somessa. Tämän seurauksena he sitten ovat menneet Facebookiin. Mutta sen jälkeen nouseekin esiin seuraava kysymys – mitä ihmettä minä sinne kirjoittaisin? Se ei siis riitä, että sinulla on Facebook-sivu tai joku muu some-kanava perustettuna. Sinun pitää myös julkaista sinne jotain ja vielä säännöllisesti! Olen tässä kolumnissa sivunnut aihetta monta kertaa, mutta kerrataanpa nyt vielä – tätä ei voi toistaa liikaa: somessa pitää olla aktiivinen, mikäli haluat saada siitä hyötyä. Eikä pelkkä aktiivisuuskaan riitä. Koska ”kaikki muutkin” ovat siellä aktiivisia, sinun tulee vielä erottua massastakin. Raskasta, kyllä. Mutta myös välttämätöntä. Muuten somettamisesi jää räpellysasteelle, etkä tee siellä muuta, kuin tuhlaat aikaasi.

Ei ole mitään järkeä lähteä tekemään hommaa puolivillaisesti, kun pienellä lisävaivalla voit saada aikaiseksi oikeasti merkittäviä tuloksia sosiaalisen median avulla. Jos et vielä ole ottanut sosiaalista mediaa osaksi yrityksesi markkinointia, niin ota se nyt. Älä katso sitä erillisenä työtaakkana, joka on ”pakko hoitaa silloin tällöin”, vaan pohdi oikeasti tavoitteellisesti tätä hommaa.

Määrittele itsellesi tavoitteet ja aikatauluta itsellesi sometushetkiä kalenterista. Tee päivityksiä useita kertoja viikossa ja mieti mitä oikeasti haluat sanoa joka päivityksessä. Mieti mikä on se viesti, jonka haluat asiakkaasi/seuraajasi saavan. Ja koska kyseessä on markkinointiviestintää, pidetään tietenkin mielessä se tärkeä seikka, että asiakasta kiinnostaa se oma napa – ei sinun tekniset nippelitiedot tai yrityksen historiikki. Eli tee viesti asiakkaan näkökulmaan sopivaksi.

Vertaa näitä kahta lausahdusta: ”Osta tämä teknisesti ylivertainen auto, koska se on markkinoiden paras.” vs. ”Kuljeta perheesi perille turvallisesti kotiin myös pahimmissa talviolosuhteissa (ja samalla näytä siistiltä).”

Okei, tuo oli karrikoitu esimerkki, tunnustan. Mutta keskity siihen asiakkaan napaan enemmän, ratkaise ongelma, herätä tunteita ja/tai kohota heidän itsetuntoa. Jos puhut itsestäsi, puhu itsestäsi sellaisella tavalla, että asiakas samaistuu sinuun.

Tunteita herättämällä saat ihmiset reagoimaan ja reagoimalla saat julkaisusi näkymään laajemmin some-kanavissa. Hauskuuta, naurata, itketä, vihastuta ja ihastuta. Näin keräät seuraajakuntaa. Et teknisillä nippelitiedoilla ja informatiivisilla tekstipläjäyksillä. Niitäkin ehkä pitää välillä jakaa, mutta yleensä faktatietoja pursuavat päivitykset saavat vähemmän huomiota ja näin ollen myös näkyvät harvemmille. Koeta siis luoda sellaista sisältöä, jossa ratkot ongelmia, herätät tunteita ja ujutat mukaan jotakin tuotteeseesi tai palveluusi liittyvää. Sillä tavalla tyypit kiinnostuvat sinusta ja tuotteistasi/palveluistasi ja lähestyvät sinua, kun tarvitsevat apuasi. Sillä tavalla myyt sosiaalisessa mediassa.

Laura Johansson
edelleen somehörhönne, Lvngroom Oy

Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

KT Selin Oy

KT Selin Oy

Konsultointipalveluja, Koulutuspalveluja, Liikkeenjohdon konsultointi

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Bulleriina

Kuskinkatu 1, Kaarina

www.bulleriina.fi

KP 40, R, kaikki tilaisuudet, pitopalvelu.

Lue uusin näköislehtemme

12/2018



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 13.12.2018


Seuraa meitä somessa