Julkaistu 04.01.2019 0          

Tulorekisteriin ilmoitetaan nyt kaikki maksetut palkat

Tulorekisteri yksinkertaistaa ja selkeyttää työnantajien ilmoittamisvelvollisuuksia. Tulorekisteri otettiin käyttöön 1.1.2019. Kahden ensimmäisen vuorokauden aikana ilmoituksia tehtiin tulorekisteriin jo yli 30 000.

- Vaikuttaa siltä, että työnantajat ja tilitoimistot ovat valmistautuneet tulorekisteriin. Erityisen tyytyväisiä olemme, kun suurin osa ilmoituksista on tehty automaattisesti suoraan palkkajärjestelmistä. Tämä on tulorekisterin keskeinen tavoite: ilmoittaminen on mahdollista automatisoida kokonaan ja samalla yksinkertaistaa työnantajan ilmoittamisvelvollisuuksia, kertoo Tulorekisteriyksikön johtaja Terhi Holmström. Sähköinen asiointi on tulorekisterin perusedellytys.

Työnantaja ilmoittaa tiedot vain kerran tulorekisteriin, viiden päivän kuluessa maksusta. Myös esimerkiksi kotitaloustyönantajat, yhdistykset ja järjestöt ilmoittavat maksamansa palkat ja muut suoritukset kuten kustannusten korvaukset tulorekisteriin. Kotitaloudet ja pienyritykset voivat ilmoittaa tiedot tulorekisteriin esimerkiksi käyttämällä maksutonta Palkka.fi-palvelua.

Tulorekisteri mahdollistaa reaaliaikaisemman yhteiskunnan

Tulorekisteri tarjoaa ajantasaisen tietokannan palkka-, etuus- ja eläketiedoista myös viranomaisille. Viranomaiset ja muut tiedon käyttäjät saavat tulorekisteristä vain sen tiedon, mihin ovat oikeutettuja ja mitä ne tarvitsevat toiminnassaan. Tulorekisteri ei luo mitään uusia oikeuksia saada tietoja. Ainoastaan ilmoittamisen tapa muuttuu.

- Tulorekisterin mahdollistamassa yhteiskunnallisessa digiloikassa ovat tärkeänä tekijänä olleet palkkajärjestelmien toimittajat, jotka ovat uudistaneet palkkahallintoa merkittävästi automatisoimalla ilmoittamisen prosessia. Tilitoimistot ovat myös tehneet valmistautumisensa huolella ja tietoja käyttävät viranomaiset saavat tarvitsemansa tiedot tulorekisteristä kuten pitääkin. Kokonaisuus näyttää oikein hyvältä, kiittelee Terhi Holmström.

Palvelusta kerätään asiakkailta palautetta ja kartoitetaan asiointiin liittyviä kehittämiskohteita.

- Uudet toiminnallisuudet tulevat näkymään asiakkaille palvelun parannuksena kevään aikana, sanoo Terhi Holmström.

Seuraava suuri kehitysloikka tulorekisterissä tapahtuu 1.1.2020, kun myös eläkkeet ja etuudet ilmoitetaan tulorekisteriin ja tietoja hyödyntävien viranomaisten ja organisaatioiden määrä kasvaa. Mukaan tulevat esimerkiksi työttömyyskassat ja kunnat. Tällöin tulorekisterille asetetut tavoitteet on kokonaisuudessaan saavutettu.

Kansalaisen asiointi viranomaisten kanssa helpottuu

Tulorekisteri ei luo kansalaiselle uusia velvollisuuksia. Ainoastaan palkkaa maksavat kotitaloudet ilmoittavat tiedot tulorekisteriin.

Asioiden hoitaminen viranomaisten kanssa kuitenkin helpottuu. Kun tietoja alkaa kertyä tulorekisteriin, palkkalaskelmia ei tarvitse enää toimittaa viranomaisille esimerkiksi hakemuksen liitteenä. Viranomaiset hakevat tiedot tulorekisteristä, kun asia tulee vireille.

Kansalainen saa reaaliaikaisen kokonaiskuvan omista palkka-, eläke- ja etuustiedoistaan vuodesta 2020 alkaen.

Tulorekisterin perustamishanke on yksi nykyisen hallituksen kärkihankkeista julkisten palvelujen digitalisoinnissa.


-->

Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

X-Index Oy

X-Index Oy

Toimitilamyyntiä, Toimitilavuokrausta

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Liedon Vanhalinna

Vanha Härkätie 111, Lieto

www.abocatering.fi

Viihtyisätja monipuoliset kokous- ja juhlatilat Linnavuoren kartanomiljöössä – historiaa, kulttuuria ja luontoa lähellä. Oheisohjelmaksi opastettuja kierroksia niin museonäyttelyissä kuin ulkoilupoluilla. Tilavuokraus ja tilausravintolapalvelut.

Lue uusin näköislehtemme

06-08/2019



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 13.06.2019


06-08-liite/2019



Kesäliite
to 13.06.2019


Seuraa meitä somessa