Julkaistu 14.03.2019 0          
NUORTEN YRITTÄJIEN KOLUMNI

Toimeksiantojen toteuttaja vai asiakkaasta huolehtija?

Usein törmää tilanteeseen, jossa tuotettu palvelu tai toimitettu tuote on täysin vastaava, eikä hinnassa ole merkittävää eroa. Itse tuotantoprosessi on molemmilla ystävällinen, asiantunteva ja tarkoituksen mukainen. Asiakaspalvelu toimii, eikä reklamaatioita tule. Silti, toisen yrityksen tilauskanta paisuu, ja toinen joutuu miettimään mistä lisää tilauksia.

Asiakaspalvelun taito on todella monimuotoinen. Siinä missä yksi asiakasarvostaa nopeaa toimitusta taihalpaa hintaa, toinen arvottaa kokonaispalvelun tärkeämmäksi. Onkin erittäin tärkeää pystyä tunnistamaan asiakkaan tarpeet ja palvelumalli, jota kukin kaipaa. Sille asiakkaalle, joka ei kaipaa ylimääräistä kommunikointia, liian usein tehty yhteydenotto voi toimia kaupan estäjänä, kun taas toinen ottaa nokkiinsa, jos sinusta ei pariin viikkoonkuulu mitään.Välimuodoista puhumattakaan.

Toimeksiantojen toteuttaja tekee sen mitä pyydetään, sovitussa aikataulussa ja sovitulla hinnalla, mutta seuraavan kaupan toteutuminen on puhtaasti asiakkaasta kiinni. Kun taas asiakkaasta huolehtija on kiinnostunut, täyttääkö toimitettu järjestelmä tarpeen, johon se on tilattu. Kun pystyt tunnistamaan asiakkaiden erot, voit saavuttaa molemminpuolisen luottamuksen, jokakantaa todella pitkälle. Oletko sinä toimeksiantojen toteuttaja, vai asiakkaasta huolehtija? Entä asiakkaasi, mitä he kaipaavat?

Oma yritykseni Tremola Oy tuottaa turvatekniikan palveluita ja kokonaisratkaisuja yritysasiakkaille.Toimittaessamme ja suunnitellessamme järjestelmiä, on tärkeää nähdä asiakkaan koko toimintakenttä ja tarpeet. Myös ne, joita toimittamamme järjestelmät eivät suoraan koske. Usein kun ajatuksen antaa karata laatikon ulkopuolelle, huomaa että toisistaan irralliset palikat saadaankin tukemaan toinen toistaan, ja entistä enemmän hyötyä asiakkaan käyttämille euroille.

Sama analogia toimii myös hankintaketjussa. Yritys pystyy tarjoamaan omille asiakkailleen parasta mahdollista palvelua ottamalla sitä itse myös vastaan. Käyttämäsi toimittajat voivat myös olla proaktiivisia huolehtijoita, tai sitten puhtaasti toimeksiantojen toteuttajia. Kun löydät yhteistyökumppanin, joka jakaa saman toimintamalliajatuksen kuin sinä, mahdollisuudet ovat rajattomat. Itselleni on toimittajien valinnassa valikoitunut tärkeimmäksi kriteeriksi palveluketjun kokonaishallinta, ja asioista huolehtiminen. Harvat hyvät toimijat laajalla alihankintaketjulla säästävät omaa aikaani, ja tuottavat parempaa palvelua, kuin mitä saavuttaisin kilpailuttamalla jokaisen komponentin itse.

Toimiva tuotantoketjunäkyy myös asiakkaillesi. Vain parasta sitä ansaitseville.

Tapio Haapanen
Yrittäjä, Tremola Oy

Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Naantalin Kylpylä

Matkailijantie 2, Naantali

www.naantalispa.fi

Kokoukset, juhlat, näyttelyt, tyhy-päivät, majoitus- ja ravintolapalvelut, sauna- ja allasparatiisi, oheisohjelmat.

Lue uusin näköislehtemme

09/2019



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 05.09.2019


Seuraa meitä somessa