Julkaistu 11.04.2019 0          
SOME TUTUKSI

Älä yritä!

Sosiaalisessa mediassa tarvitaan toistoja, jotta mahdollisimman moni vastaanottaisi viestisi. Tämä on todettu jo monta kertaa. Viimeisimpien arvioiden mukaan keskiverto päivitys Facebookissa tavoittaa joidenkin (pessimistien?) mukaan vain viitisen prosenttia sivusi tykkääjistä. Se on todella pieni määrä niitä, jotka ovat aktiivisesti kuitenkin jossain vaiheessa ilmaisseet halunsa seurata sivusi päivityksiä.

Tämä tarkoittaa sitä, että jotta pääsisit edes lähelle sadan prosentin kattavuutta päivityksissäsi, niitä päivityksiä pitää olla reilusti enemmän. Toki tärkein on osallistaa ne harvat, jotka ensi alkuun tavoitat päivitykselläsi, jolloin päivitys tulee näkymään useammalle tyypille. Jokainen reaktio tarkoittaa lisää näkyvyyttä.

Tiesithän, että kommentit tuovat sinulle todella huomattavan paljon enemmän näkyyttä varsinkin Facebookissa (verrattuna päivityksiin, jotka eivät saa reaktioita ollenkaan tai vaikka pelkästään tykkäyksiä kerääviin päivityksiin).

Mutta mitkä päivitykset ja minkälaiset tyypit oikeasti menestyvät parhaiten somessa? Pitääkö sinun tuutittaa täysillä ulos omaa erinomaisuuttasi? Tai kertoa kuinka hienoilla autoilla ajelet ja kuinka monta kultakelloa olet kokoelmaasi ostanut? Esitellä omaa asiantuntijuuttasi kertomalla kaikista julkkiksista, jotka tunnet ja joita olet urasi aikana palvellut?

Toki näilläkin päivityksillä saat aikaiseksi reaktioita, mutta uskoisin että aika monen reaktio on omakehusta rakentuvan somekanavan klikkaaminen pois omista seurattavista. Ei kukaan jaksa iänikuista omakehua kuunnella todellisuudessa ja sama pätee myös somessa.

Varsinkin Suomessa sinä pääset pitkälle tilannetajulla, itseironialla ja inhimillisyydellä. Naurata, itketä ja kosketa ihmisiä ja he tulevat tykkäämään sinusta ja päivityksistäsi (ja jatkossa kenties ostavat sinulta jotakin). Kerro kommelluksista ja kohtaamisista, kerro mitä työpaikallasi tänään tapahtui ja kerro myös niistä hetkistä, jolloin et ehkä ollut parhaimmillasi (mutta jaksoit silti jatkaa)!

Älä siis yritä olla hirvittävän erinomainen, vaan ole ihan oma itsesi. Hyvine ja huonoine puolinesi. Ole inhimillinen, auta muita ja nosta esiin tyyppejä ympäriltäsi. Ja kyllä sinne niitä selfieitäkin tarvitaan, kunhan et tosissasi yritä näyttää sitä kuuluisaa duck-facea, törröhuulikuvaa!

Toisin sanoen – älä yritä niin kauheasti nostaa itseäsi jalustalle, näkyviin, tähtiin – nosta mieluummin muita ihmisiä tai vaikka hienoja kokemuksia, elämyksiä ja muiden onnistumisia. Älä yritä, vaan ole vain oma valloittava itsesi!

Laura Johansson
somehörhönne ja saaristonörttinne, Lvngroom Oy

Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

Teknoexpertit Oy

Teknoexpertit Oy

Hitsaustarvikkeita

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

FresCo Ravintolat Oy - Aitiopaikka

Valtion virastotalo, Itsenäisyydenaukio 2, Turku

www.frescoravintolat.fi

A 200-250, KP 2-50, R 300, S, terassi Aurajoelle, Maaherran edustustila 50 hengelle Aurajoki-näköaloin. Kokouspalvelu: videoneuvottelulaitteet 10, 20 ja 200 henkilölle, langaton verkko, äänentoistolaitteet, AV-laitteet, hää- ja juhlapalvelut, catering, näyttelytila aulassa, lounas arkisin klo 10:45-13:30. Tule paikan päälle tutustumaan. Lue verkkosivuiltamme lisää toiminnastamme ja tutustu myös Raumalla sijaitseviin toimipaikkoihimme, www.frescoravintolat.fi.

Lue uusin näköislehtemme

04/2019



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 11.04.2019


Seuraa meitä somessa