Julkaistu 24.04.2019 0          

Yrityksillä ongelmia tulorekisterin käyttöönotossa

Keskuskauppakamarin veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää. Kuva: Kimmo Penttinen.

Keskuskauppakamarin PK-hallitusbarometriin annetuista vastauksista nousi esiin yritysten huoli tulorekisterin aiheuttamista ongelmista ja kustannuksista. Huolet vähenisivät, jos reaaliaikaisen raportoinnin piirissä olisivat vain viranomaisten välittömästi tarvitsemat tiedot. Lisäksi järjestelmän teknistä toimivuutta ja neuvontapalveluita tulisi yritysten mielestä kehittää.

Keskuskauppakamarin PK-hallitusbarometriin annetuissa vastauksissa nousivat esiin tulorekisterin tekniset ongelmat. Ne liittyivät muun muassa ohjelmistojen yhteensopivuuteen, annettujen tietojen korjaamiseen sekä asioinnissa tarvittaviin valtuuksiin. Vastaajat kertoivat myös saaneensa viranomaisilta toisinaan puutteellista tai ristiriitaista neuvontaa.

- Näyttää siltä, että tulorekisteri on otettu käyttöön hieman keskeneräisenä ja liian nopealla aikataululla, mistä on aiheutunut teknisiä ongelmia ja ylimääräistä rasitusta yrityksille. Tällaisia vaikutuksia tulisi julkisen hallinnon digitalisaatiohankkeissa pyrkiä välttämään, Keskuskauppakamarin veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää huomauttaa.

Tulorekisteri on vuoden 2019 alusta käyttöön otettu kansallinen sähköinen tietokanta, johon työnantajat ilmoittavat tiedot ansiotuloista reaaliaikaisesti ja maksukohtaisesti.

Pk-yritykset kokivat kuormittavana, että ilmoitukset on annettava tulorekisteriin viiden kalenteripäivän kuluessa jokaisesta maksutapahtumasta. Aikaisemmin vastaavat tiedot annettiin vuosi-ilmoituksella. Vastausten perusteella tulorekisterin käyttöönotto on aiheuttanut pk-yrityksille kustannuksia ja lisätyötä. Vastauksista näkyi myös huoli ilmoittamisvelvollisuuden laajenemisesta tulevaisuudessa Verohallinnossa vireillä olevien hankkeiden myötä.

- Olisi syytä arvioida, mitä tietoja viranomaiset todella tarvitsevat reaaliaikaisesti. Ne tiedot, joita ei välittömästi käsitellä, tulisi kerätä esimerkiksi kuukausittain tai vuosittain. Raportoinnista yrityksille aiheutuvat kustannukset on aina otettava huomioon, Kujanpää toteaa.

PK-hallitusbarometriin vastasi helmikuussa 1100 yritysjohtajaa eri puolilta Suomea. Barometrissa selvitettiin muun muassa yritysten näkemyksiä investoinneista ja byrokratiasta. PK-hallitusbarometrissa ei erikseen kysytty verotuksesta tai Verohallinnon toiminnasta. Tästä huolimatta lähes 30 PK-hallitusbarometriin annettua avointa vastausta koski Verohallinnon ylläpitämää tulorekisteriä.


Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

Amandum

Amandum

Coaching, Hypnoterapiaa, Liikuntapalveluja, Psykologipalveluja, Työnohjaus

BLOGIT

Yrityskummit Varsinais-Suomi

Ota yhteyttä ajoissa

Yrityskummit Varsinais-Suomi

Yrityskummit Varsinais-Suomi

Kasvavia yrityksiä, onnellisia yrityskummeja

Yrityskummit Varsinais-Suomi

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

FresCo Ravintolat Oy - Aitiopaikka

Valtion virastotalo, Itsenäisyydenaukio 2, Turku

www.frescoravintolat.fi

A 200-250, KP 2-50, R 300, S, terassi Aurajoelle, Maaherran edustustila 50 hengelle Aurajoki-näköaloin. Kokouspalvelu: videoneuvottelulaitteet 10, 20 ja 200 henkilölle, langaton verkko, äänentoistolaitteet, AV-laitteet, hää- ja juhlapalvelut, catering, näyttelytila aulassa, lounas arkisin klo 10:45-13:30. Tule paikan päälle tutustumaan. Lue verkkosivuiltamme lisää toiminnastamme ja tutustu myös Raumalla sijaitseviin toimipaikkoihimme, www.frescoravintolat.fi.

Lue uusin näköislehtemme

06-08/2019



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 13.06.2019


06-08-liite/2019



Kesäliite
to 13.06.2019


Seuraa meitä somessa