Julkaistu 16.05.2019 0          
SOME TUTUKSI

Vaikuttavaa markkinointia somessa

Sosiaaliseen mediaan voi lähteä soitellen sotaan, tai sitten sen voi tehdä määrätietoisesti ja tavoitteellisesti. Kumpikin tapa voi tuottaa tulosta, mutta lienee itsestään selvää, että suuremmalla todennäköisyydellä onnistut tavoitteellisella ja määrätietoisella toiminnalla. Määrätietoisuutta voidaan lisätä pohtimalla perinteisiä strategisia kysymyksiä. Näitä ovat mm. Miksi olen somessa? Mitä haluan saavuttaa somessa? Miltä haluan näyttää ja kuulostaa somessa?

Mutta jos lähdet ihan uutena tekijänä uuteen kanavaan, voi olla paikallaan pohtia vähän eri tyyppistä lähestymistapaa. Strategian voit tehdä siinä vaiheessa, kun tiedät mitä kanavasta ja somesta ylipäätään voi saada irti. Ensin kannattaa kuitenkin tiedostaa se, että aikaa menee opetellessa ja totutellessa kanavan toimintaperiaatteisiin.

Tässä pieni lista, millä otat haltuun kanavan askel askeleelta:

1. Seuraa

Tutustu palveluun, eli ”kuuntele” mitä muut siellä tekevät ja pohdi, onko tämä kanava teille sopiva. Samalla opit kanavan tavoille ja huomaat, mikä toimii siellä ja mikä ei.

2. Osallistu

Seuraava askel on osallistuminen. Osallistu keskusteluihin, tykkää ja kommentoi. Rohkein alkaa tässä vaiheessa myös jakamaan kiinnostavia juttuja niissä kanavissa, jossa jakaminen on mahdollista. Näin alat jo ihan pikkuisen herättää huomiota ja kenties saat kasvatettua hieman seuraajakuntaasi. Jatkossa tämä toiminta tuo sinulle yhä enemmän seuraajia, kun siirryt seuraaviin askeliin.

3. Luo sisältöä

Nyt on aika lähteä tekemään omaa sisältöä. Julkaise päivityksiä ja seuraa miten ne pärjäävät. Tässä vaiheessa ei vielä tarvitse lähteä jahtaamaan suurta menestystä, vaan nyt lämmitellään seuraavaa askelta varten. Nyt opin jo vähän, mikä sinun tapauksessasi toimii valitsemassasi kanavassa ja mikä ei toimi.

4. Herätä pöhinää

Kun olet lämmitellyt kanavassasi valmiiksi, sinä todennäköisesti lähdet seuraavaksi metsästämään suurempia reaktiomääriä. Haluat herättää pöhinää ja saada siitä jo jotain irti. Tässä vaiheessa alat analysoida edellisen askeleen päivityksiä ja rupeat tekemään sellaisia päivityksiä, jotka tiedät tuovan enemmän sitä vipinää kanavassasi.

5. Saa aikaan muutos

Tässä vaiheessa olet jo kuunnellut, osallistunut ja lämmitellyt uudessa some-kanavassasi sekä pikkuhiljaa oppinut jopa nostamaan pientä kohinaa ympärilläsi. Nyt on aika pistää pökköä pesään ja miettiä oikeasti, mikä on SE suuri tavoite, jonka haluat saavuttaa somettamisellasi. Mieti minkä MUUTOKSEN haluat saada aikaan. Muutos voi olla ihan mitä tahansa asiakaskäyttäytymisen muutoksesta toistuvien asiakaspalvelukysymysten vähenemiseen tai oman yrityksen nimen tunnetuksi tekemiseen. Mikä on se sinun muutoksesi, minkä haluat saavuttaa somessa?

Näiden askelien avulla someen lähteminen, tai uuden kanavan haltuun ottaminen, on hieman helpompaa. Kun annat itsellesi aikaa sopeutua kanavan tapoihin, etkä odota itseltäsi suuria muutoksia heti ensikättelyssä.

Nyt muutosta kohti!

Laura Johansson
Lvngroom Oy

Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

Palotekninen Insinööritoimisto

Palotekninen Insinööritoimisto

Palotekninen konsultointi ja suunnittelu

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Viking Line

PL 265, Turku

www.vikingline.fi

Amorella klo 08:45. Kokoustiloja 12 (10-180 hlöä), Auditorio 180 hlöä. Kokoustilojen kapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Monitoimitila Panoraama messu- ja näyttelykäyttöön (max 200, istumapaikat 140) Useita ravintoloita, saunaosasto. Viking Grace klo 20:55. Kokoustiloja 11 (6-230 hlöä) Auditorio 230. Kokousosaston kokonaiskapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Kuvaa ja ääntä on mahdollista välittää useaan kokoushuoneeseen ja Club Vogueen samanaikaisesti. Useita ravintoloita, Spa osasto. Ryhmille omaa erikoisohjelmaa – kysy lisätietoja.

Lue uusin näköislehtemme

06-08/2019



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 13.06.2019


06-08-liite/2019



Kesäliite
to 13.06.2019


Seuraa meitä somessa