Julkaistu 21.05.2019 0          

Keskikokoisille kauppaketjuille tuloksenteko jo lähes mahdotonta ilman automaatiota

Saiturinpörssi-ketjun toimitusjohtaja Miika Ranta (vas.) ja Supermind Oy:n myyntijohtaja Petri Lindholm.

Kaupan alalla isot kansainväliset ketjut ovat vallanneet markkinaa pitkälle automatisoidun liiketoiminnan siivittämänä. Automatisointiin käytetään tyypillisesti kymmeniä, ellei satoja tuhansia euroja. Tämä on ajanut monet keskisuuret kauppaketjut ahtaalle tai jopa liiketoiminnan lopettamiseen. Suomalainen yritysryhmä on nyt kehittänyt ratkaisun, jolla pienempikin kauppaketju voi automatisoida tilaus-toimitusketjunsa sekä optimoida tuotevirtojaan kustannustehokkaasti.

Pitkään yhteistyötä tehneet yritykset SKJ Systems, Nethit Systems, Herales, Supermind ja Log Master ovat toteuttaneet pienille ja keskisuurille kaupan toimijoille kustannustehokkaan tietojärjestelmäkokonaisuuden, jolla digitalisoidaan myynnin, tilausten, toimitusten sekä varastonhallinnan kokonaisketju aina tavarantoimittajalta asiakkaan ostoskoriin asti niin kivijalassa kuin verkossakin. Ratkaisu on suunniteltu 5–300 miljoonaa euroa vuositasolla vaihtavien yritysten tarpeisiin.

– Oivallus tämänkaltaisen kokonaispalvelun tarpeellisuudesta kirkastui yhteisten asiakasprojektiemme ja niissä syntyneiden onnistumisten sekä kehitystoiveiden kautta. Ymmärsimme, että meillä oli tuotteistamista vaille valmiina kaikki tarvittava osaaminen ja teknologia, Supermind Oy:n myyntijohtaja Petri Lindholm sanoo.

Toimintoja digitalisoidaan kaupan alalla vilkkaasti. Jos nyt ei ryhdy toimiin, jää ihan varmasti jälkeen ja se kostautuu helposti henkilöstökustannuksina, tehottomuutena ja tuloksenteon vaikeutena.

– Nyt on yhdestoista hetki hypätä kelkkaan, Lindholm sanoo.

Aikaa vapautui asiakaspalveluun

Pääkaupunkiseudulla 9 myymälän Saiturinpörssi-ketjua pyörittävän Miika Rannan mukaan pienet kaupat saattavat pärjätä jatkossakin ilman automaatiota, mutta jos myymälöitä on enemmän tai tuotevalikoima on laaja, automaation käyttöönotto on järkevää.

– Jos yhtään on tunne, ettei homma ole ihan “lapasessa”, automaatioon kannattaa panostaa. Ennen meilläkin moni asia hoidettiin näppituntumalla, mikä johti tyhjiin hyllypaikkoihin myymälöissä ja varaston epätasapainoon. Myytiin “ei-oota” tai toisaalta sesonkitavaraa tilattiin liikaa. Tavaraerät saattoivat olla hetkittäin hukassa, kun ei aina pysytty perässä, minne mitäkin on sijoitettu, Ranta sanoo.

Uuden järjestelmän myötä Saiturinpörssien varastosaldot ja tavaran kierto päivittyvät reaaliajassa ja tilaukset lähtevät järjestelmästä automaattisesti, kun varastosaldo alkaa vähentyä.

– Meidän ei tarvitse seisottaa varastossa turhia tuotteita ja tavaran kierto on tehokasta. Aikaisemmin myymälöissä käytettiin päivittäin paljon aikaa vakiotuotteiden tilaamiseen varastolta. Nyt automaatio hoitaa myymälöihin tilauksia päävarastoltamme 500—1500 riviä päivittäin.

Automaatio on muuttanut konkreettisesti myymälätyötä, sillä aiemmin tilausten tekoon mennyt aika on vapautunut tuotteiden esillepanoon ja asiakaspalveluun.

– Myyjien työstä on tullut mielekkäämpää, kun joka päivä ei joudu tilaamaan samaa dödöpurkkia, vaan pystyy keskittymään kokonaisuuksiin, Ranta sanoo.

Useiden IT-järjestelmien yhteensovittaminen käy kalliiksi

Petri Lindholmin mukaan kynnys IT-järjestelmien uudistamiseen on yrityksissä usein korkea, sillä kokemukset projekteista ovat monilla huonoja. Hankkeet ovat venyneet ja kustannukset karanneet käsistä. Silti lopputuloksena on saattanut olla huonosti toimiva systeemi.

– Ongelmia syntyy monesti, kun kokonaisuus muodostuu useiden erillisten yritysten yksittäisratkaisuista. Jokaisen toimittajan osalta päädytään minimiratkaisuun, jossa ei osata ottaa huomioon kaikkia kokonaisuuden kannalta tärkeitä asioita. Tätä ongelmaa ei kuitenkaan ole, jos järjestelmät on lähtökohtaisesti suunniteltu kokonaisuutta silmällä pitäen toimimaan yhdessä, Lindholm sanoo.

Supermind Oy on turkulainen logistiikan sekä vähittäis- ja tukkukaupan IT-ratkaisuihin erikoistunut yritys. Yritys tunnettiin aiemmin nimellä Routa Innovations Oy.

Turkulainen Log Master Oy:n erityisalaa ovat varastonhallintajärjestelmät ja logistiikkaketjun tiedonvälityksen integrointi.


Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

X-Index Oy

X-Index Oy

Toimitilamyyntiä, Toimitilavuokrausta

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

FresCo Ravintolat Oy - Aitiopaikka

Valtion virastotalo, Itsenäisyydenaukio 2, Turku

www.frescoravintolat.fi

A 200-250, KP 2-50, R 300, S, terassi Aurajoelle, Maaherran edustustila 50 hengelle Aurajoki-näköaloin. Kokouspalvelu: videoneuvottelulaitteet 10, 20 ja 200 henkilölle, langaton verkko, äänentoistolaitteet, AV-laitteet, hää- ja juhlapalvelut, catering, näyttelytila aulassa, lounas arkisin klo 10:45-13:30. Tule paikan päälle tutustumaan. Lue verkkosivuiltamme lisää toiminnastamme ja tutustu myös Raumalla sijaitseviin toimipaikkoihimme, www.frescoravintolat.fi.

Lue uusin näköislehtemme

06-08/2019



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 13.06.2019


06-08-liite/2019



Kesäliite
to 13.06.2019


Seuraa meitä somessa