Julkaistu 06.06.2019 0          

Pienestä kiinni

Korpoströmin satama.

Matkailualan ammattilaisista koostuva ryhmä testasi syksyllä saaristoelämyksiä. Tavoitteena oli saadun palautteen avulla kehittää palveluja kansainvälisiä vieraita houkutteleviksi.

Testimatka suuntautui neljään saaristokohteeseen: Turunmaan Korppoo ja Örö, Ahvenanmaan Bomarsundin alue ja Tukholman lähistön Gålö. Mukana oli suomalaisten toimijoiden lisäksi matkatoimistoväkeä Ranskasta ja Ruotsista. Matkaa koordinoi Turun ammattikorkeakoulu. Teemaksi valikoitunut puolustushistoria herätti aluksi hämmennystä, mutta kokemusten jälkeen luonto ja puolustuskohteet koettiin kuitenkin hyvänä yhdistelmänä.

Matkan aikana korostui tarinoiden tärkeys. Niitä arvostettiin, olivat ne sitten historiaa, luontoa tai ruokaa koskevia. Paikallishistoria tulisi kertoa kuulijoiden lähtökohdista, saattaa osaksi suurempaa kuvaa. Suomalainen tietää taustoista eri lailla kuin ulkomaalainen.

Tärkeät yksityiskohdat

Yrittäjän silmä sokeutuu tutussa ympäristössä. Matkailija huomaa eri asioita. Usein on pienestä kiinni, minkälainen muistijälki vieraalle jää.

Katse kyltteihin. Näkyykö käpristyneitä sävyltään käskyttäviä kylttejä. Miltä ympäristö näyttää valokuvaajan silmin. Visuaalisuus korostuu, kun kaikki välittyy nykyään somekanavia myöten maailmalle. Istuuko yleisö kuuntelemassa esitystä katsellen kaunista maisemaa vai avonaista keittiön ovea, jossa henkilökunta kilkuttaa astioita.

Vieraskieliset selosteet tekevät saaristosta ulkomaalaisille houkuttelevamman. Pienet yksityiskohdat loisivat ylellisyyden tuntua.

- Vaikkapa majoituspaikkojen suuret ja ilmavat pyyhkeet. Ei missään nimessä muovimukeja, erityisesti kun markkinoidaan kestävän kehityksen kohdetta, sanoi ruotsalaisen Travel Gate Sweden AB:n toimitusjohtaja Britt-Marie Andrén.

Puhtautta pidetään itsestään selvyytenä. Saniteettitilat kiiltelevät, mutta yllättäen hiustenkuivan tarttuu tahmaisena käteen ja ilta-auringon säteet paljastavat juomalasin tahrat.

Matkanjärjestäjälle olennaisia asioita ovat kommunikoinnin ja yhteistyön sujuminen ja se että kumppaniin voi luottaa ongelmatilanteessa. Myös sellaiset yksityiskohdat kuin vessojen määrä tulisi muistaa ilmaista.

- Ryhmämme saapui ravintolaan, jossa oli vain yksi wc. Kului puolisen tuntia, ennen kuin olimme valmiina lounaspöytään. Se täytyy huomioida aikataulutuksessa, Andrén korosti.

Turvallisuusnäkökohtien on oltava kohdallaan.

- Ruotsissa bussissa kuljettaja kertoo ennen lähtöä turvavyöpakosta, ja veneessä pelastusliiveistä. Sitä odotetaan muuallakin. Monesti halutaan seikkailuohjelmia ja on tärkeää, että kaikki tehdään turvallisesti. Laatu- ja turvallisuusnäkökohdat koskevat myös alihankkijoita, Andrén muistutti.

Ranskalaiset ovat tarkkoja ruuasta, sen tiedämme.

- Noutopöytä ei ole yleinen Ranskassa ja laivallakin asiakkaani valitsisivat ilman muuta à la carten, kertoi ranskalaisen Comptoir des Voyagesin tuotepäällikkö David Chaboisson. Hän hakee saaristosta ranskalaisia puhuttelevia uniikkeja kohteita. Hiljaisuus on myyntivaltti. Kohteiden aukiolo haaste, sillä ranskalaisten lomat alkavat elokuussa.

Kun testimatkan lopussa summasimme ruokaelämyksiä, Chaboisson kehui ruokien makua, mutta toivoi esteettisempää esillepanoa. Paikalliset ruoat kiinnostavat ranskalaisia, myös kotiin viemisinä.

Andrén puolestaan kaipasi enemmän ruoan esittelyä.

- Ruoka on nykyään tärkeää kaikille matkailijoille. Halutaan tietää, mitä on tarjolla ja mistä ainekset tulevat: onko paikallista, onko ekologisesti tuotettua. Ruokavaliokyltit tarjoiluastian vieressä helpottavat valintaa.

Aktiviteetit tarkasteluun

Suomalaiset oppivat suunnistamaan koulussa ja ohjaajat ovat erityisen eteviä siinä. Niinpä oletetaan, että muutkin selviävät luonnossa. Näin ei aina ole. Ryhmämatkoilla hajontaa riittää niin kunnon kuin suunnistustaitojen kanssa.

- Pyöräretkellä eksyimme, kahdesti! Olisin tarvinnut parempia opasteita pyörätien varsille, Andrén kertoi.

Jos ryhmä lähetetään matkaan pyörillä, edessä on hyvä olla vetäjä ja takana varmistaja. Kummankin tulee pysyä lestissään retken alusta loppuun.

Tuntikausien veneajelut eivät miellytä. Erityinen riskipaikka on huono ilma. Alukseen otettavien matkustajien määrä tulisi olla enintään kajuuttaan mukavasti mahtuvien - ei aluksen kokonaiskapasiteetin - kokoinen.

Sauna on osa suomalaista kulttuuria

Saunafanien sijaan yrittäjän kannattaisi laittaa palveluaan testaamaan henkilö, joka ei käy saunassa.

- Saunasta tiesimme valtavan vähän. Pitäisi kertoa onko pyyhkeet ja pesuaineet saatavilla. Miten saunotaan, miten edetään, mikä on aikataulu, Andrén luetteli.

- Illan pimeydessä meri näytti tummalta. Joku olisi voinut kertoa, kuinka syvää uintipaikassa on.

Ranskalaismiehet saunoivat uima-asussa.

- Ranskalaiset vierastavat alastomuutta, Chaboisson selvensi, mutta hän ei kuitenkaan haluaisi suomalaisten muuttavan saunatapojaan esimerkiksi verhoutumalla pyyhkeisiin vieraiden mieliksi.

- Alastomuus on suomalaista perinnettä. Ehkä voisi antaa enemmän tietoa, miten saunassa toimitaan.

Pieni palaveri veneessä.

Taidetta Örön bunkkerissa.

Aamun rauhaa Korpoströmin satamassa.

Korpoströmin kirjasto ja posti.

Auringonlasku lumoaa.

Kirsti Sergejeff

Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

KT Selin Oy

KT Selin Oy

Konsultointipalveluja, Koulutuspalveluja, Liikkeenjohdon konsultointi

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Ravintola Kåren

Hämeenkatu 22, Turku

www.karen.fi

KP 10-200, R. Juhlasali 200 hlö, Ruokasali 70 hlö, Argentinasali 60 hlö, Kabinetit 10 ja 12 hlöä. Langaton internetyhteys, dataprojektori, valkokangas juhlasalissa, äänentoistolaitteet.

Lue uusin näköislehtemme

09/2019



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 05.09.2019


Seuraa meitä somessa