Julkaistu 13.06.2019 0          
HYVÄ TIETÄÄ

Matkailuyrittäjä – oletko valmis huippusesonkiin?

Susanna Saari

Varsinais-Suomessa kesä on matkailun pääsesonki. Nyt on h-hetki tarkistaa, ovatko menestyksen avaimet käsissä. Tavoitteenahan on, että bisnes kukoistaa ja asiakas on vierailun jälkeen niin ilahtunut, että mainostaa yritystäsi tutuilleen. Alla tarkistuslistamme matkailuyrityksille:

1. Oletko mahdollistanut varaamisen 24/7 useammassa myyntikanavassa? Vastaako yrityksesi vuorokauden sisällä tarjouspyyntöihin? Varaus sitouttaa – silloin lähdetään sateellakin reissuun.

2. Esitteletkö kotisivuilla lähistön vetovoimatekijöitä? Osaavatko kesätyöntekijät kertoa paitsi omista palveluistanne, myös tienoon ”mansikkapaikoista”? Jos tarjoilija ei osaa kuvailla annoksia tai vastaanotto ei tiedä yhteysaluksen reittiä, on perehdytystä jatkettava.

3. Oletko tarkastellut asiakkaasi palvelupolkua hänen silmillään? Puuttuvatko kotisivuilta vielä juhannustarjonta, mökkien sisävalokuvat tai tiedot siitä, mistä saa aamiaista, jos yrityksenne tarjoaa vain majoitusta? Onko työntekijäsi nukkunut tarjoamassanne huonetyypissä tai suihkutellut saunan pesuhuoneessa? Tehkää sisäinen käytettävyystesti ja seuratkaa asiakaspolkua vaihe vaiheelta – tuloksena huomaatte ehkä kotisivujen puutteita, muhkuraisia tyynyjä, suihkutiloista unohtuneita koukkuja tai ikkunoista uupuvia hyttysverkkoja.

4. Saako asiakkaasi positiivisen ensivaikutelman? Näkyykö paikallisuus? Kenen tehtävänä on varmistaa, että piha on siisti, kukat eivät nuukahda eikä asiakkaan silmiin osu sekalaisia varastokasoja? Onko yrityksessä katseenvangitsija, joka houkuttelee ottamaan selfien ja jakamaan somessa? On vieraasi sitten Espoosta tai Espanjasta, hän oletettavimmin ilahtuu paikallisten taitajien ja materiaalien näkymisestä tarjonnassanne tuontitavaran sijaan.

5. Oletko huomioinut megatrendit? Onko kauramaitoa? Löytääkö venäläinen matkailija ilmaisen, turvallisen wifi-verkon? Ilmastonmuutoksen ja verkkoyhteyksien aikakaudella lähi- ja vegaaniruoka, info julkisista liikenneyhteyksistä ja vuokrapyöristä sekä mahdollisuus selata aktiviteettitarjontaa verkossa alkavat olla välttämättömyys.

6. Oletko tehnyt asiakkaillesi palautteenannon helpoksi? Kehitättekö toimintaa systemaattisesti palautteen perusteella? Näkyykö arviointeja TripAdvisorissa ja kotisivuillanne? Nuorempi polvi on niin tottunut katsomaan ensin vertaisarviot, että harvoin varaa mitään yritykseltä, josta ei löydy riittävästi muiden palautteita.

7. Onko yrityksesi kasvuhakuinen? Kaikkea ei tarvitse tehdä itse, vaan kasvua voi hakea yhteistyöstä. Löytyykö läheltä kädentaitaja tai opas, jonka kanssa voisitte lisätä tarjontaan päiväretken? Tai naapuriyritys, jonka kanssa paketoida majoitusta, ruokaa ja aktiviteetteja kokonaiselämykseksi? Majoituksen sisältävän paketin myyminen ennakkomaksulla edellyttää rekisteröitymistä Kuluttajaviraston vakuusrekisteriin, tai sitten on etsittävä myyjäksi matkatoimisto-oikeudet hankkinut toimija.

8. Vastaako yrityksesi kansainväliseen kysyntään? Ennusteiden valossa matkailumme kasvu tulee todennäköisimmin maailmalta. Saksalaiset tai japanilaiset eivät tule tänne auringon takia, joten heidän myötään voi pyrkiä pidentämään sesonkia. VisitFinlandin tutkimuksista voi lukea, mitä ulkomaalaiset kohderyhmät arvostavat, ja miettiä, mitä erityistä voisi tarjota. Kotisivuja ei kannata käännättää sanasta sanaan, vaan tuotteistaa erikseen ulkomaalaisille perisuomalaisia elämyksiä, esimerkiksi souturetki auringonlaskun aikaan nuotiomakkaroineen.

9. Valittelitko viime kesänä asiakkaille kuumuutta tai pahoittelitko edelliskesänä koleutta? Ilmalle ei voi mitään, joten valittelun sijaan pyri löytämään etukäteen ratkaisuja siihen, että tiloissanne pysyy sopiva lämpötila, voit tarjota kiinnostavaa tekemistä ja asiakas nauttii vierailusta säässä kuin säässä.

10. Pidätkö työntekijöitä kustannuseränä vai tärkeimpänä markkinointipanostuksena? Satsaus riittävään henkilökuntaan, hyvään perehdytykseen, asiallisiin työoloihin ja reiluun ilmapiiriin saa yleensä kassan kilisemään.

Turun AMK:ssa käynnistyi viime vuonna hyvinvointimatkailun liiketoiminnan suuntautuminen osana tradenomikoulutusta. Koulutamme alalle ammattilaisia, jotka osaavat tuottaa matkailijoille kokonaisvaltaisesti hyvää oloa samalla huomioiden kannattavan liiketoiminnan reunaehdot.

Telle Tuominen.

Telle Tuominen ja Susanna Saarinen
Turun ammattikorkeakoulun matkailuopettajat

Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

VTM-Datamove

VTM-Datamove

Atk-asennukset, atk-huolto, Atk-konsultointia, Atk-laitteet, varaosat, tarvikkeet, Atk-ohjelmistoja, sovelluksia, Atk-palveluja, Atk-verkkojärjestelmät ja ylläpito, Ict-Palvelut

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Ruissalon Kylpylä

Ruissalon puistotie 640, Turku

www.ruissalospa.fi

Kokoukset, juhlat, tyhy-päivät, majoitus- ja ravintolapalvelut, sauna- ja allasosasto, oheisohjelmat.

Lue uusin näköislehtemme

09/2019



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 05.09.2019


Seuraa meitä somessa