Julkaistu 09.09.2019 0          
SOME TUTUKSI

Lisämyyntiä somella

Monet pitkän linjan yrittäjät ovat maininneet minulle, että heillä ei ole aikaa paneutua sosiaaliseen mediaan, kun heillä on jo kalenteri täynnä asiakkaita. Minusta tämä on erittäin pätevä syy jättää sosiaalinen media hyödyntämättä. Jos kalenteri täyttyy ja olet tyytyväinen yrityksesi tulokseen, etkä pelkää tilanteen muuttuvan lähitulevaisuudessa – anna olla! Ei sinun tarvitse hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnissasi tässä tapauksessa. Toki voit tehostaa viestintääsi asiakkaille ja yhteistyökumppaneillesi sitä kautta, mutta sekin on vain yksi vaihtoehto muiden keinojen joukossa.

MUTTA jos kaipaat lisää myyntiä, kalenterisi on vielä liian väljä (maksavista asiakkaistasi) tai haluat saada lisää enemmän maksavia asiakkaita – SILLOIN sinun kannattaa panostaa someen!

Itse myyn kutakuinkin 100 % sosiaalisen median kautta ja voin sanoa ilokseni, että oma kalenterini on täyttynyt taas mukavasti syksyksi. Vielä ei tarvitse myydä eioota, mutta siinä vaiheessa voisikin olla aika nostaa hintoja. Itse pyrin siihen, että kalenteriin jää tilaa myös yrityksen kehittämistä varten ja juurikin siihen somettamiseen ja muuhun brändäystyöhön (johon muuten tämä kolumnikin kuuluu).

Miten somessa sitten myydään? No, se miten ei ainakaan kannata lähteä liikkeelle on tyrkyttäminen. ”Osta tämä tuote, se on tosi hyvä! Osta se nimenomaan meiltä, koska me tarvitsemme lisää asiakkaita.” Tämä menetelmä ei toimi kasvokkain, eikä se toimi myöskään somessa.

Osoita sen sijaan, että olet kiinnostava tyyppi ja sinulta kannattaa ostaa, koska olet asiantunteva ja sinuun voi luottaa. Tämä toki vaihtelee aloittain. Jos myyt esim. päivittäistavaroita, brändäys pitänee tehdä hieman toisin kuin jos olisit esimerkiksi viestintäkonsultti.

Viestintäkonsultin tapauksessa toimii esimerkiksi se, että hän kertoo omasta alastaan ja miten eri tilanteissa kannattaa toimia. Hän ei kuitenkaan alleviivaa, että juuri HÄN on paras siinä ja juuri HÄN tietää miten tehdään, vaan osoittaa sen fiksuilla ja toivon mukaan myös hauskoilla tai muuten kiinnostavilla vinkeillä.

Ruokakauppias sen sijaan voi vaikkapa antaa käytännön vinkkejä arkeen; tämä syksyinen pata valmistuu kädenkäänteessä näillä meidän raaka-aineillamme. Lisäksi meillä on aina iloiset myyjät ja asiantunteva lihamestari.

Nämä jutut kannattaa näyttää kuvin tai videoin, ei pelkästään kertoa niitä sanoin. Kun teet tätä säännöllisesti, asiakkaat kiintyvät juuri sinun kauppaasi ja sinun viestintääsi ja ostavat juuri sinulta enemmän. Ja viestintäkonsultin tapauksessa hän voi peräti nostaa hintojaan, mikäli hän tekee oikein hyvää työtä oman viestintänsä kanssa.

Miten sinä voisit lisätä myyntiä somen avulla? Mieti sitä ja lähde oikeasti tekemään sitä! Siis jos haluat lisämyyntiä.

Laura Johansson
Lvngroom Oy

Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

Viestintäharju Oy

Viestintäharju Oy

Internet-palveluja, Lehtiä, Viestintätoimistoja

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Hotel Seaport

Matkustajasatama Toinen Poikkikatu 4, Turku

www.hotelseaport.fi

Kokoustilat:Aulakabinetti 12 hlö, kapasiteetti 14 hlö diplomaatti. Tulli ja Konttorikabinetit, kumpaankin tilaan max 10 hlö, tilassa 8-10 hlön ryhmätyöpöytä. Conferens 1+2, max 45 hlöä/tila, kapasiteetti 18 hlö U-muoto, 45 hlö luokkamuoto, 60 hlö teatterimuoto. Kaikissa kokoustiloissa piirtoheitin, fläppitaulu, valkokangas ja datatykki. Conferens-tilassa lisäksi dvd-äänentoistolaitteet, puhelin.

Lue uusin näköislehtemme

04/2020



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 16.04.2020


Seuraa meitä somessa