Julkaistu 11.10.2019 0          
SOME TUTUKSI

Kohdistamalla oikein tavoitat asiakkaasi

Nykypäivän trendi some-markkinoinnissa on, että pyritään kohdistamaan viesti juuri oikeille kohderyhmille. Se ei enää riitä, että ollaan aktiivisia somessa ja tykitetään omaa markkinointiviestintään omissa kanavissa. Mainostaminen ja myyminen eivät ylipäätään sovi sosiaaliseen mediaan kovinkaan hyvin. Toki voit suurella rahalla saada viestisi näkyville suurelle määrälle ihmisiä. Mutta tuottaako se yhtään tulosta? Harvoin tuottaa.

Kohdentaminen on tämän päivän sana! Kohdentamistakin on monenlaista. Mainostaessa rahalla esimerkiksi Facebookissa, voit kohdentaa oikein hyvin eri ikäisille ihmisille. Voit myös päättää, haluatko markkinoida miehille vai naisille ja alueenkin voit määritellä melko hyvin. Lisäksi on tarjolla vaikka minkälaista tarkennusta kiinnostuksen kohteiden perusteella. Voit esimerkiksi markkinoida kauneushoitolaasi yli 20-vuotiaille naisille, joita kiinnostaa kauneus ja terveys. Voit tietenkin markkinoida kauneushoitolaasi myös yli 30-vuotiaille miehille, mutta se ehkä kannattaa vain juuri ennen joulua ja äitienpäivää.

Yllä mainittu kohdentaminen on melko perinteinen tapa ajatella kohdentamista. Mietitään missä kanavassa potentiaaliset asiakkaat viihtyvät ja minkä tyyppisiä he ovat. Mutta eri sosiaalisen median kanavat tarjoavat vielä lisäkohdentamista, joka ei ole aina ihan yhtä selkeä ymmärtää. Eri kanavissa on eri tyyppisiä algoritmeja, joiden avulla ainakin osa palveluista (algoritmithan eivät ole julkista tietoa, joten tämä osa on vain kuulopuhetta ja testailun tulosta) kohdentaa sisältöään siten, että pyritään tarjoamaan eri sisältöjä eri ihmisille niiden laadun perusteella. Laadulla tarkoitan käytännössä sitä, että riippuen minkälaista kieltä päivitys tai mainos sisältään, sitä pyritään ohjaamaan niille, jotka itse käyttävät saman tyyppistä kieltä tai ovat aiemmin klikanneet vastaavan tyyppisiä sisältöjä.

Mitä tämä merkitsee sitten käytännössä samaiselle kauneushoitolalle, joka mainostaa somessa? Se merkitsee sitä, että pitää tuntea asiakkaat ja ”puhua heidän kieltään”. Tämähän on itse asiassa melko loogista, eikö totta? Mietitään yksinkertaista esimerkkiä todellisesta elämästä (AFK, eli Away From Keyboard, kuten joku minulle joskus lohkaisi). Miten puhut lapselle? Et varmasti ensimmäisenä ole siteeraamassa Kauppalehteä tai vaikkapa lääketieteellistä julkaisua. Ei, vaan puhut niin, että lapsikin sen ymmärtää. Miten kauneushoitolamme sitten pitäisi puhua, jos se haluaa tavoittaa kolmikymppiset pienten lasten äidit, jotka kaipaavat jalkahoitoa ja vähän hemmottelua? No, käytetään sanoja, kuten IHANA, RENTOUTTAVA, HEMMOTTELU jne. No, tämä on aika liioiteltu esimerkki, mutta se avaa kuitenkin vähän konkreettisemmin asiaa.

Kohdentamisesta on olemassa vielä yksi menetelmä sosiaalisessa mediassa. Se on teknisempi keino, jonka avulla yhdistetään some-kanavat ja omat nettisivut tai oman verkkokaupan. Tähän en tällä kertaa pureudu sen syvemmin, koska se kaipaa huomattavasti pidempää selostamista. Mutta helpoin keinoin voit löytää ne, jotka ovat jo vierailleet nettisivuilla ja mainostaa suoraan heille sosiaalisessa mediassa. Tämä on se tarkin ja tehokkain kohdentamiskeino kaikista tällä hetkellä maksetussa mainonnassa.

Laura Johansson
Lvngroom Oy

Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

VTM-Datamove

VTM-Datamove

Atk-asennukset, atk-huolto, Atk-konsultointia, Atk-laitteet, varaosat, tarvikkeet, Atk-ohjelmistoja, sovelluksia, Atk-palveluja, Atk-verkkojärjestelmät ja ylläpito, Ict-Palvelut

BLOGIT

Liedon Säästöpankki

Rahan takii

Liedon Säästöpankki

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Ravintola Kåren

Hämeenkatu 22, Turku

www.karen.fi

KP 10-200, R. Juhlasali 200 hlö, Ruokasali 70 hlö, Argentinasali 60 hlö, Kabinetit 10 ja 12 hlöä. Langaton internetyhteys, dataprojektori, valkokangas juhlasalissa, äänentoistolaitteet.

Lue uusin näköislehtemme

11/2019



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 14.11.2019


Seuraa meitä somessa