Julkaistu 19.11.2019 0          
SOME TUTUKSI

Miltä minun pitäisi kuulostaa?

Yrityksissä pohditaan usein, että miten meistä tulisi kiinnostavampia somessa ja mitä sinne oikein pitäisi julkaista, että siitä saataisiin jotain järkevää irti. No, tämä ei oikeasti ole kovinkaan vaikeaa. Tärkeintä on pitää toiminta aitona ja rehellisenä. Näytetään se teidän yrityksenne luonne siellä somessa ja homma alkaa usein toimia ihan itsestään.

Tarkoituksena ei siis todellakaan ole lähteä etsimään jotain vierasta ”ääntä” tai ”ulkonäköä”, jota sitten ryhdytään toteuttamaan somessa täysillä. Itse asiassa paras some on juuri sellaista, miltä te muutenkin näytätte. Toki ”käännettynä somen kielelle”.

Tämä tarkoittaa sitä, että jos se kuuluisa putkimies siellä teidän LVI-yrityksessäni laukoo hauskoja juttuja asiakkaan kuullen, tämä pitäisi saada tallennettua ja julkaistua (toki pahimmat rääviydet ehkä kannattaa editoida piiloon, vaikka kaikki eivät edes sitä tee) someen. Jos teillä on perjantaisin joku hauska perinne yrityksessänne, esitelkää se somessa. Jos teillä on jokin mukava tapa muistaa työpaikan päivänsankareita, kertokaa sekin somessa.

Mitä enemmän kerrotte teidän yrityksenne toiminnasta ihan sellaisena kuin se on, sitä parempaa somea te todennäköisesti teette. Aitous on valttia tässä kohtaa. Näyttäkää luonteenne. Ja kun sanon luonteenne, tarkoitan sitä tosiaankin monikossa (jos teitä on töissä siellä useampi). Näyttäkää minkälaisia te olette, miten te teette töitä ja minkälaista teidän työnne jälki on.

Kertokaa tarinoita, tarinoita, tarinoita. Kertokaa teidän asiakkaistanne, teidän tuotteistanne, teidän yhteistyökumppaneistanne ja teidän henkilöstöstänne. Kertokaa mistä valmistamanne tuotteiden raaka-aineet tulevat ja kertokaa miten olette ottaneet ympäristöasiat huomioon tuotannossanne. Kertokaa teidän arvoistanne ja teidän toimintatavoistanne. Kertokaa, kertokaa, kertokaa.

Tarinoiden ei tarvitse olla pitkiä ja syväluotaavia, vaan pienikin tarina riittää. Näin teette itsestänne ja tuotteistanne tai palveluistanne kiinnostavampia. Kun seuraaja sitten tarvitsee juuri teidän myymäänne tuotetta, hän muistaa juuri teidän yrityksenne hymy huulillaan ja tietää tasan tarkkaan, keneltä haluaa ostaa kyseisen tuotteen.

P.S. Kuuntele myös SOME-podcastia, jonka löydät mm. täältä: https://www.lvngroom.fi/blogi/

Laura Johansson
someasiantuntija ja yrittäjä, Lvngroom Oy

Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

Celerpak Oy

Celerpak Oy

Aaltopahvilaatikot, Pahvilaatikoita, Pakkauksia, Pakkaussuunnittelua

BLOGIT

Liedon Säästöpankki

Rahan takii

Liedon Säästöpankki

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Ravintola Verkahovi

Verkatehtaankatu 4, Turku

KP 10-40, R 140, myös kokoustarjoilut ja pitopalvelu.

Lue uusin näköislehtemme

12/2019



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 12.12.2019


Seuraa meitä somessa