Julkaistu 22.01.2020 1          

KMG Turku nosti Hollolan monta luontoa brändin ytimeen

Lahden kupeessa sijaitseva Hollola on kärjistetysti kovin tavallinen päijäthämäläinen kunta, jolla on pitkä historia, erinomaiset liikenneyhteydet ja hienot lenkkimaastot. Kivoja ominaisuuksia, mutta ei niillä kuntamarkkinoinnissa pitkälle pötkitä.

Hollola päättikin 2019 panostaa brändäykseen ja ravistella kuntamielikuvaansa kunnolla. Kunnassa oli ennestään graafinen ohjeisto, mutta kokonainen brändi-ilme on heille ensimmäinen laatuaan. Työn tekijäksi valikoitui KMG Turku ennen kaikkea vahvan kunta- ja kaupunkibrändäysosaamisensa ansiosta.

- Brändityö aloitettiin työpajoilla, joissa etsimme Hollolan perusasioita. Kunnan työntekijöiden lisäksi pajoihin osallistui eri ikäisiä ja eri ammattiryhmiä edustavia kuntalaisia. Tämä oli tärkeää, sillä kuntamielikuvan haluttiin lähtevän ruohonjuuritasolta sen sijaan että sitä valmisteltaisiin norsunluutorneissa, kerrotaan KMG:n tiedotteessa.

Työpajojen jälkeen toteutettiin laaja verkkokysely, johon oli nostettu jo alustavia ajatuksia Hollolan mahdollisesta brändistä. Lähes kahdensadan vastaajan kommentit tukivat työpajoista nousseita mielikuvia luonnonläheisestä ja omanlaisesta kunnasta. Viimeistään kuntalaisille eri vaihtoehtoja esittelevässä pop-up -mainostoimistossa tuli selväksi, että Hollolassa on paitsi luontoa myös luonnetta.

Hirveen toimiva brändi

Johtoajatuksessa Monta luontoa. Hollola. yhdistyy Hollolan monipuolisuus ja toisaalta vahva luontoside. Hollolan hirvivaakunasta johdettu Hirveen ja vaihtuva adjektiivi (Hirveen ihana), Omanlainen, mutta onnellinen sekä Luonto. Rauha. Rakkaus -pääviestejä taas käytetään tukemaan ajatusmaailmaa.

Uuteen brändiin kuuluu myös rento ja yksinkertainen ikoneihin pohjautuva graafinen linja, modernilla fontilla toteutettu hieman pyöristetty nimilogo sekä luonnollinen väripaletti, jotka kaikki tukevat johtoajatusta.

Tärkein uudistus tehtiin Hollolan viestintään. Kaiken ytimeen nostettiin tarinallisuus ja omanlainen aitouteen pohjautuva ulkoasu. Kuvapankkikuvien sijaan Hollolassa panostetaan hieman rosoisempaan omaan kuvamaailmaan ja viestintää elävöitetään aidoilla tarinoilla, rekrytointi-ilmoituksista lähtien.

Brändityössä tiiviisti mukana ollut kunnan erityisasiantuntija Tuula Nurminen uskoo, että uusi visuaalinen ilme ja tarinallistaminen tullaan huomaamaan muuallakin, vaikka muutos voi ottaa aikansa.

– Odotuksissa on, että vuoden päästä muistettaisiin, että ”ai niin Hollolan ilmoituksissa on niitä tarinoita.” Minulla on sellainen kutina, että niitä tarinoita aletaan odottaa, hän toteaa.

KMG Turun Hollola-tiimiin kuuluivat projektipäällikkö Kim Hartman, AD Saara Niemi ja konseptisuunnittelija Mikko Jaakkola.

KMG Turku on vuonna 1999 perustettu markkinointiviestinnän One Stop Shop – täyden palvelun mainostoimisto. Yrityksen liikevaihto on n. 2,4 miljoonaa euroa vuodessa, ja se työllistää yhteensä 26 henkilöä.


Kommentit

Ylläpito 05.02.2020 klo 12:02

Kommentti poistettu ylläpidon toimesta.


Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

X-Index Oy

X-Index Oy

Toimitilamyyntiä, Toimitilavuokrausta

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Juuvannin merenrantamökit

Viliskerintie 27, Kustavi

www.juuvanni.fi

Tule kokemaan aito saaristolaistunnelma Juuvannin merenrantamökeissä Kustavin Vartsalassa. Varattavissa hirsimökkejä lyhyt- ja pitempiaikaiseen käyttöön ympäri vuoden. Perinteisen saunomisen ja rentoutumisen lisäksi voit halutessasi tutustua lähiympäristöön omalla autolla, polkupyörällä tai vaikkapa vuokraamalla kanootin.

Lue uusin näköislehtemme

01-02/2020



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 06.02.2020


Seuraa meitä somessa