Julkaistu 05.02.2020 0          
KOLUMNI

Vieläkö sinä yrität?

Petri Hollmén

Pääomasijoittajan mukaantulo muuttaa kaiken. Tämän jälkeen yrittäjää viedään kuin pässiä narussa. Firmaan saapuu joukko tummapukuisia pankkiirin näköisiä harmaatukkia, jotka besserwisseröivät kerran kuussa visiosta, strategiasta ja kaikenlaisesta muusta hölynpölystä ymmärtämättä arjesta ja liiketoiminnasta mitään.

Totta vai tarua?

Viime heinäkuussa suomalainen pääomasijoitusyhtiö Vaaka Partners osti enemmistön 13 vuotta sitten perustamastani Lyyti Oy:stä. Siitä saakka olen vastannut viikoittain kysymykseen siitä, minkälaista yrittäjän elämä on nyt. Menikö into ja motivaatio vallan myötä vai kävikö jopa päinvastoin. Avaan tässä kolumnissa omat kokemukseni ajasta yrityskaupan jälkeen ja annan muutaman vinkin, jos yrityskauppaa suunnittelet.

Määritä tavoite

Kaikkein tärkeintä on määrittää itselleen tavoite. Minkälaisen omistajan haluan jakamaan kasvun riskiä? Mitä tavoittelen hallitustyöltä? Miten haluan, että elämäni yrittäjänä muuttuu (tai ei muutu) kaupan myötä. 

Ole neuvotteluissa itsellesi rehellinen: tulisiko tämä partneri täyttämään nämä ehdot. Ole rehellinen myös partnerille: nämä ovat minun liiketoiminnalliset tavoitteeni ja nämä taas tavoitteeni yksityiselämässä. Prosessissa ollaan kuitenkin solmimassa (vähintäänkin määräaikaista) avioliittoa. Suhteen on toimittava ja perustuttava rehellisyyteen.

Hanki apua

Yrittäjän tärkein tehtävä on pyörittää liiketoimintaa, myös noin 6-12 kuukautta kestävän neuvotteluprosessin aikana. Yrityskauppaan ensimmäistä kertaa lähtevä ei ymmärrä asiasta vielä mitään (myönnän tämän kokemuksesta) ja aliarvioi työmäärän noin 500% pieleen. Siis homma itsellesi hyvä lakitoimisto ja välittäjä avuksi. Meitä avusti LRHTO Turusta ja Translink Helsingistä. Ilman avustajia olisi sekä liiketoiminta kuralla, yrityksen arvostus vahvasti vinossa ja yrittäjän parisuhde päättynyt neuvotteluprosessin aikana.

Muista, että vaikka maali on yhteinen, niin vastapuolella pöytää istuu porukka, joka tekee yrityskauppoja työkseen. Ei divarijoukkuettakaan laiteta NHL-jengiä vastaan. Peliä olisi ikävää seurata.

Rakenna strategia yhdessä hallituksen ja ostajan kanssa

Tähän voisin antaa lisäohjeen jo aloitteleville yrittäjille: rakenna hallitus heti, vaikka et yrityksesi myyntiä suunnittelisikaan. Itse pohdimme ulkopuolisen hallitustyön aloittamista ensimmäiset 12 vuotta, saamatta sitä aikaiseksi. Pärjäsimme ilmankin, mutta nyt hallituksen kanssa työskenneltyäni, olen ymmärtänyt, miksi sellainen olisi pitänyt olla jo aikoja sitten.

Mielestäni yrityskauppaneuvotteluiden suurin investointi ajankäytöllisesti pitäisi mennä yhteisen (kasvu)strategian rakentamiseen siten, että tulevat hallituksen ulkopuoliset jäsenet ovat siinä mukana. Sanon näin, koska näin Vaakan kanssa mallin toteutimme. Niinpä, ennen viimeisten papereiden allekirjoittamista, on yhteinen suunta selvillä ja uudet hallituksen neuvonantajat jo perehdytetty liiketoimintaan sekä yritykseen.

Hae hallitukseen oikeaa osaamista

Vinkkini on rakentaa hallitus ihmisistä, jotka ovat tehneet strategianne mukaisen kasvutarinan noin 3-5 vuotta sitten. Heillä on oikeaa ja tuoretta kokemusta ja näiden avulla välttänet kalleimmat virheet. Hallitukseen ei kannata kasata viime vuosituhannen teollisuusjyriä, vaikka he kuinka olisivat hallitustyön kovia staroja. Osaaminen saattaa olla auttamattomasti vanhentunutta. Paitsi tietenkin, jos he ovat edelleen aktiivisesti mukana yrityksissä, jotka ovat tehneet tuon mainitsemani kasvupolun viime aikoina.

Puheenjohtajaksi työpari

Hallituksen puheenjohtajasta tulee toimitusjohtajan (yrittäjän) työpari. Tämän suhteen on toimittava, joten älä pelkää haastaa uuden omistajan ehdotuksia. Suhtaudu valintaan kuin rekrytointiin: aloitetaan määräaikaisella ja jos homma ei toimi, vaihdetaan. Meillä toimii mainiosti!

Elämää nimmareiden jälkeen

Kun nimet vihdoin ovat papereissa, yhteinen suunnitelma tulevaisuuteen tehty ja hallituskin kokoontunut ensimmäisen kerran, on aika ryhtyä töihin. Ja tässä seuraa se, mistä moni yllättyy: työnteko (vähän vähemmän omistavana) yrittäjä-toimitusjohtajana on vähintään yhtä motivoivaa kuin aiemminkin. Puheenjohtaja ja omistajan edustaja auttavat sparraamalla viikoittain eteen tulevissa uusissa haasteissa (tälle olisi ollut käyttöä aiemminkin!) ja hallitukselle tulee kerran kuussa luvattua, mitä organisaatiomme saa aikaan seuraavan kuukauden, kvartaalin ja vuoden aikana.

Aiemmin asiat piti luvata vain itselleen ja hittolainen kun omista lupauksista on helppo luistaa. Vai vieläkö sinun uudenvuoden dieettisi pitää?

Viimeisenä vinkkinä yrittäjäkollegoille: aloita johtamaan yritystäsi jo nyt kuin se olisi jonkun toisen omistama. Hanki hallitus, raportoi säännöllisesti (vaikka puolisollesi) ja tee suunnitelma tulevaisuudesta (kutsutaan strategiaksi myös). Toiminta tehostuu ja mikä parasta, jos yrityskauppa joskus eteesi tulee, olet jo valmiiksi oikeassa toimintamallissa.

Kerran yrittäjä, aina yrittäjä

Petri Hollmén
Toimitusjohtaja, yrittäjä, Lyyti Oy

Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

Palotekninen Insinööritoimisto

Palotekninen Insinööritoimisto

Palotekninen konsultointi ja suunnittelu

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Viking Line

PL 265, Turku

www.vikingline.fi

Amorella klo 08:45. Kokoustiloja 12 (10-180 hlöä), Auditorio 180 hlöä. Kokoustilojen kapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Monitoimitila Panoraama messu- ja näyttelykäyttöön (max 200, istumapaikat 140) Useita ravintoloita, saunaosasto. Viking Grace klo 20:55. Kokoustiloja 11 (6-230 hlöä) Auditorio 230. Kokousosaston kokonaiskapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Kuvaa ja ääntä on mahdollista välittää useaan kokoushuoneeseen ja Club Vogueen samanaikaisesti. Useita ravintoloita, Spa osasto. Ryhmille omaa erikoisohjelmaa – kysy lisätietoja.

Lue uusin näköislehtemme

01-02/2020



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 06.02.2020


Seuraa meitä somessa