Julkaistu 10.02.2020 0          
LUKUVINKKI VSY 2020/1-2

Jäinen jättiläinen vie erikoisherkkua maailmalle

Makumatkoja. Ice Giant Ice-Creamin Kalle Koivunen testaa uusia makuja. Pieni jäätelökone riittää tuotekehitysvaiheessa.

Kalle Koivunen osti vuonna 2011 huvikseen ikivanhan jäätelökoneen ja testasi erilaisia makuyhdistelmiä. Jossain vaiheessa nuorimies keksi kokeilla alkoholia mausteena. Pikkuhiljaa herkku alkoi muistuttaa enemmän jäätelöä kuin jo tutuksi tullutta pirtelöä.

– Tarjoilin jäätelöä kavereille, jotka innostivat kokeilemaan lisää. Kehittelin erilaisia reseptejä ja yhdistelin outojakin makuja, hän muistelee.

– Se mies ei tiennyt jäätelönteosta mitään!

Kokeilut, oikeat välineet ja reseptiikan hiominen alkoivat vähitellen tuottaa tulosta. Isä Tarmo Koivunen innostui myös ajatuksesta valmistaa perinteistä vanhan ajan jäätelöä alkoholin tuomalla lisätwistillä. Hänen ansiostaan uutuuksien tuotteistaminen käynnistyi vauhdilla.

Ice Giant Ice-Cream Oy perustettiin viime keväänä. Jo kesällä kaksikon ja apuvoimien mittariin kertyi satoja kilometrejä ja yli 20 festivaalit. Se venytti yrittäjien vuorokausia ja pinnaa pitkiksi.

– Alku oli hurjaa menoa ympäri maata. Ensimmäinen purkkitoimitus myöhästyi, joten jouduimme kiertämään ensimmäiset tapahtumat ravintolamyyntiin tarkoitettujen 5-litraisten astioiden kanssa. Onneksi kesä oli kylmä ja sateinen, Kalle Koivunen naurahtaa.

Tuotekehityskierroksia lisätään palautteiden ja omien havaintojen pohjalta.

Neuvottelut käynnissä kotimaassa ja ulkomailla

Kermajäätelöissä käytettävä alkoholi on tuttua kotimaisen Lignell & Piispasen klassikkojuomista: annoksissa maistuu kahvi-, toffee-, lakka- ja vadelmalikööri. Vain täysi-ikäisille tarjoiltavat ja myytävät alkoholijäätelöt ovat lisäaineettomia, laktoosittomia ja gluteenittomia. Kaikki tuotteet valmistetaan alihankintana Aurassa pienessä jäätelötehtaassa, Suomisen Maito Oy:ssä.

– Vahvin jäätelö on tällä hetkellä 5,4-prosenttinen, mutta testaamme parhaillaan 10-prosenttista. Onnistuessaan se olisi maailmallakin harvinaista herkkua, Kalle Koivunen toteaa.

Markkinoille on tulossa 2–3 uuden maun lisäksi kokonaan uusi tuotekategoria.

Joulukampanja vesittyi räntäsateisen, lumettoman ja synkän joulukuun myötä. Seuraavaksi katseet ja resurssit suunnataan lähestyvään kesään.

– Sopivien ja meille oikeiden jakelukanavien löytäminen on haastavaa. Toistaiseksi kaikki myynti tapahtuu suoramyyntinä noin 65 jälleenmyyjän kautta. Neuvottelut eri kauppaketjujen kanssa ovat käynnissä, Koivunen kertoo.

Myös vientikeskustelut on jo aloitettu. Pienet koemyyntierät ovat jo lähtövalmiina Viroon ja Venäjälle.

– Brändin rakentaminen jatkuu. Uusimme juuri logon ja otamme uudenlaista näkökulmaa ja asennetta markkinointiinkin.

Kahden metalliasentajan, isän ja pojan, yhteistyö elintarvikealalla on osoittautunut toimivaksi. Tarmo Koivunen on koulutukseltaan kokki, vaikka onkin tehnyt pitkään metallihommia.

– Olemme kyntäneet yhdessä kivikkoa ja tehneet onneksi oikeitakin ratkaisuja. Meidän pitäisi jatkossa käyttää kunnolla aikaa päätöksentekoon, muuten kahden jääräpään yhteistyö sujuu, Kalle Koivunen toteaa.

Lue lisää Varsinais-Suomen Yrittäjä -lehden tammi-helmikuun kaksoisnumerosta, jossa teemoina ovat muun muassa Kokouspalvelut, Koulutus, Kaarina, Lieto, Paimio ja Sauvo. Näköislehti löytyy Varsinais-Suomen Yrittäjä -lehden nettisivuilta alla olevasta linkistä.

-lk.

Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

Turun Länsivankkurit Oy

Turun Länsivankkurit Oy

Matkailuajoneuvojen huolto, tarvikkeet ja varaosat, Matkailuajoneuvojen myynti, Matkailuautoja

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Ruissalon Kylpylä

Ruissalon puistotie 640, Turku

www.ruissalospa.fi

Kokoukset, juhlat, tyhy-päivät, majoitus- ja ravintolapalvelut, sauna- ja allasosasto, oheisohjelmat.

Lue uusin näköislehtemme

01-02/2020



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 06.02.2020


Seuraa meitä somessa