Julkaistu 18.02.2020 0          
LUKUVINKKI VSY 2020/1-2

Vastuullisuus esiin

Tee pohjatyöt. Hesburgerin viestintäpäällikön Heini Santosin mukaan vastuullisuusviestinnässä on tärkeää tuntea yrityksen toiminta läpikotaisin. Kun pohjatyöt on tehty hyvin, kuluttajien ja median lisäkysymyksiin on helppoa vastata.

Tehokas vastuullisuusviestintä on hyvin pohjustettua, rohkeaa ja konkreettista.

Vastuullisuus puhuttaa yhteiskunnassa yhä useammin, mutta yritykset eivät osaa viestiä liiketoimintansa vastuullisuudesta kovinkaan hyvin. Tämä selviää turkulaisen kauppatieteiden maisterin Valtteri Mäkelän pro gradu -tutkielmasta.

Hän tutki, millainen vastuullisuus sekä vastuullisuusviestintä synnyttää positiivisia kuluttajareaktioita. Makeisalaan keskittyvän kysely- ja haastattelututkimuksen otos oli 500 vuosina 1980-2000 syntynyttä milleniaalia.

- 84 prosenttia 500 vastaajasta ei osannut nimetä spontaanisti yhtään yritystä tai brändiä, joka olisi erottunut vastuullisuudella, Mäkelä kertoo.

- Sain myös selville, että ihmiset haluaisivat ottaa vastaan enemmän vastuullisuusviestintää. Se on aika merkittävä tieto maailmassa, jossa markkinointiviestintää tulee vastaan todella paljon.

Samaan aikaan vastuullisuuden tuomat hyödyt bisnekselle tiedostetaan yrityksissä Mäkelän mukaan melko hyvin. Vastuullisen yritystoiminnan verkoston FIBS:n mukaan 81 prosenttia Suomen tuhannesta suurimmasta yrityksestä kertoo, että vastuullisuudesta saadut bisneshyödyt ovat suurempia kuin niihin käytetyt resurssit.

Tee pohjatyöt

Mäkelän mukaan yksi hyvä vastuullisuuden perusmääritelmä on se, että yritys tekee vastuullisuuden eteen enemmän, kuin mitä laki määrää.

- Ja että yrityksen sisäisessä arvomaailmassa olisi joku suurempi missio, jota motivoi joku muukin kuin se, että osakeyhtiön täytyy tuottaa voittoa.

Millaisella vastuullisuusviestinnällä erottuu massasta? Mäkelän tutkimuksen mukaan milleniaaleja puhuttaa konkreettinen, läpinäkyvä, totuudenmukainen, kantaaottava, rohkea ja osallistava viestintä.

Mäkelä muistuttaa, että pohjatyöt pitää tehdä kunnolla ennen vastuullisuudesta viestimistä. Yrityksen ydintoiminnan pitää olla kunnossa ja kestää kriittistä tarkastelua. Vastuullisuusteoilla ei voi peitellä mitään, siitä jää nopeasti kiinni.

Yrityksellä täytyy myös olla jotain, mistä kertoa. Mäkelän mukaan vastuullisuusteoista voi viestiä myös asioiden ollessa kesken: voi kertoa, missä asioissa yrityksellä on parantamisen varaa ja mitä asioiden eteen aiotaan tehdä. Mäkelästä rohkeaa viestintää ei kannata pelätä.

- Minusta suurin riski on olla tekemättä mitään.

Pysäyttävällä kärjellä

Hesburgerilla vastuullisuus on ollut tapetilla pitkään. Viestintäpäällikkö Heini Santosin mukaan ympäristöpuolella satsataan esimerkiksi uusiutuvaan energiaan ja ekologisiin työvaatteisiin, henkilöstöpuolella hyvinvointiin ja työtyytyväisyyteen.

Santosin mukaan vastuullisuuteen satsataan muun muassa siksi, että asiakkaat ovat hyvin tiedostavia ja valistuneita. Toinen syy on raha: esimerkiksi uusilla ekologisilla ja energiapiheillä innovaatioilla minimoidaan energiankäyttöä ravintoloissa.

Tehokkaan vastuullisuusviestinnän avain on Santosista pysäyttävä, ajan hermolla oleva tulokulma. Hän kertoo esimerkkinä Hesburgerin ilmastodokumentin reilu vuosi sitten, jossa pohdittiin, voisiko hampurilaisketju luopua lihasta.

- Se on rohkea ja pysäyttävä kysymys, jota asiakas ei meidän toimialallamme odottaisi.

Asiakaspalautetta tuli Santosin mukaan laidasta laitaan. Avaus oli hänestä onnistunut, koska se herätti keskustelua ja huomiota. Yritystä haastettiin kertomaan ympäristövastuustaan julkisuudessa.

- Se loi paljon hedelmällisemmän pohjan kertoa meidän teoistamme kuin se, että oltaisiin lähdetty sillä kärjellä että ”hei kuulkaas, me teemme tätä”.

Pitkäjänteisesti

Sekä Mäkelä että Santos uskovat, että vastuullisuusviestinnän merkitys kasvaa yritysmaailmassa tulevaisuudessa. Mäkelästä tehokkaampi vastuullisuusviestintä ohjaisi kuluttajaa tekemään yhä vastuullisempia valintoja, mikä taas ohjaisi yrityksiä toimimaan entistä vastuullisemmin.

- Siitä tulisi positiivinen lumipalloefekti.

Santosin mukaan vastuullisuusviestinnässä on kysymys hyvin hankalasti mitattavasta kokonaisuudesta, jonka eteen pitää tehdä töitä pitkäjänteisesti. Nykyajan mediaympäristössä toistoja tarvitaan paljon.

- Jos olemme viisi vuotta kertoneet jotain samaa viestiä, ehkä puolitoista tai kaksi vuotta sitten asia on tullut meille takaisinpäin. Eli ei voi tuudittautua siihen, että asia tiedetään, kun se on kerran kerrottu.

Lue lisää Varsinais-Suomen Yrittäjä -lehden tammi-helmikuun kaksoisnumerosta, jossa teemoina ovat muun muassa Kokouspalvelut, Koulutus, Kaarina, Lieto, Paimio ja Sauvo. Näköislehti löytyy Varsinais-Suomen Yrittäjä -lehden nettisivuilta alla olevasta linkistä.

heidi.pelander@y-lehti.fi

Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

AC & Heating System Oy

AC & Heating System Oy

Ilmalämpö- ja ilmavesilämpöpumput, Ilmalämpöpumppujen huolto

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Naantalin Kylpylä

Matkailijantie 2, Naantali

www.naantalispa.fi

Kokoukset, juhlat, näyttelyt, tyhy-päivät, majoitus- ja ravintolapalvelut, sauna- ja allasparatiisi, oheisohjelmat.

Lue uusin näköislehtemme

03/2020



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 12.03.2020


Seuraa meitä somessa