Julkaistu 24.02.2020 0          

Kaukokiito digitalisoi toimitusketjunsa

Suomen Kaukokiito Oy on tiedotteensa mukaan ottanut ensimmäisenä Suomessa toimivana rahtikuljettajana käyttöönsä digitaalisen toimitusketjun. Tämä tarkoittaa, että lähetykset toimitetaan jatkossa ilman paperista rahtikirjaa. Vain vaarallisten aineiden kuljetuksessa käytetään vielä perinteistä rahtikirjaa.

Paperisten rahtikirjojen tulostaminen ja käsittely päättyi Kaukokiito-ketjussa kokonaan tammikuun lopussa. Aiemmin rahtikirjalta löytyneet tiedot löytyvät nyt digitaalisessa muodossa Kaukokiidon sähköisestä Kaukoputki-portaalista. Vain vaarallisia aineita sisältäviin kuljetuksiin liitetään vielä toistaiseksi perinteiset rahtikirjat.

Prosessi digitaaliseen rahtikirjaan siirtymiseksi käynnistettiin Kaukokiidossa laajamittaisesti vuoden 2019 alussa. Matkan varrella kerättiin kokemuksia digitaalisen toimitusketjun eri vaiheista ja kehitettiin sekä järjestelmää että toimintatapoja asiakkailta ja henkilöstöltä saadun palautteen pohjalta. Paperisista rahtikirjoista luovuttiin vaiheittain: ensin digitalisoitiin jakelukuljetukset ja lopulta runkokuljetukset koko maassa.

– Visiomme on olla maan johtava tavaran ja tiedon kuljettaja. Paperirahtikirjaton toimintamalli on askel kohti tätä tavoitetta, kertoo Kaukokiidon markkinoinnin ja asiakaspalvelun johtaja, Jarmo Lilja.

Paperisista rahtikirjoista luopuminen on myös merkittävä ympäristöteko. Kaukokiito kuljettaa vuosittain yli 3,5 miljoonaa lähetystä. Jos kustakin lähetyksestä tulostetaan neljä rahtikirjaa, on paperin säästö vuositasolla jopa 15 miljoonaa arkkia. Jos niistä muodostettaisiin jono, voitaisiin sitä pitkin matkata kolmesti Suomen halki.

– Pyrimme pääsemään lähitulevaisuudessa kokonaan eroon paperisista asiakirjoista, jolloin vielä toistaiseksi käytössä olevat paperiset kuormalistat muutettaisiin myös digitaaliseen muotoon. Olemme myös rakentamassa sähköistä kanavaa, joka mahdollistaa lähetteiden ja muiden dokumenttien toimittamisen sähköisesti lähettäjältä vastaanottajalle, kertoo Lilja.

Muutoksen taustalla on koko logistiikka-alan yhteinen päämäärä: toimitusketjun sähköistäminen. Logistiikkayritysten Liitto on asettanut tavoitteeksi paperisista rahtikirjoista luopumisen ja siirtymisen sähköiseen toimitusketjuun.

Kaukokiidon omistavat suomalaiset perheyritykset, jotka vastaavat omilla toiminta-alueillaan Kaukokiito-järjestelmän liikenteestä ja terminaalitoiminnoista. Terminaaleja on 29 paikkakunnalla ympäri Suomen.


Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

J&T Pajunen

J&T Pajunen

Kuljetusliikenne, Kuljetuspalveluja

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Salo IoT Campus

Joensuunkatu 7, Salo

www.saloiotcampus.fi

Kokoustiloja aina muutaman hengen neuvotteluhuoneista 170-paikkaiseen auditorioon. Kokoustarjoilut samalla tilauksella. Nykyaikainen kokoustekniikka ja palvelut saman katon alla. Tutustu kampukseen ja kokoustiloihin www.fazerfoods.asio.fi/onlinekalenteri/fazerfoods/guest.php?kt=tila&laji=Kokoustilat&sys_id=saloiot

Lue uusin näköislehtemme

03/2020



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 12.03.2020


Seuraa meitä somessa