Julkaistu 13.03.2020 0          
SOME TUTUKSI

Verkostoituminen vähentää markkinoinnin tarvetta

Luennoin taannoin Turussa Ammattikorkeakoulu Novian opiskelijoille. Sain itse päättää kerronko sosiaalisesta mediasta, jota koulutan viikoittain vai kerronko yrittäjänä oppimistani asioista. Koska koulutan niin paljon somejuttuja, päätin haastaa itseni enkä mennyt sieltä alta, mistä aita on matalin. Päädyin pienen pohdiskelun jälkeen kertomaan kymmenen tärkeintä oppiani yrittäjänä. Oli kiva haastaa itseään, mutta samalla jäin harmittelemaan, miksei kukaan ollut kertonut näitä asioita minulle kymmenen vuotta sitten, kun itse lähdin yrittäjäksi.

Tärkeimmät opeista omasta mielestäni olivat ne, joissa sivusin verkostoitumista tavalla tai toisella. Yrittäjän kannattaa verkostoitua kollegoiden ja muiden alojen yrittäjien kanssa sekä tietenkin myös ei-yrittäjien kanssa. Kannattaa osallistua eri tapahtumiin, joista kokee saavansa hyötyä ja energiaa. Kannattaa aina ottaa nippu käyntikortteja mukaan ja muistaa kertoa ihmisille, mitä tekee työkseen. Ja ennen kaikkea kannattaa myös muistaa kuunnella muita. Se, joka kuuntelee, tekee usein myös kauppaa.

Itse teen yleensä niin, että jakelen käyntikortteja (ja joskus jopa mainoslehtisiä) villisti ympärilleni ja samalla jutustelen ihmisten kanssa. En ole siellä trokaamassa mitään, vaan lähinnä teen itseäni sen verran tutuksi, että voimme sitten myöhemmin verkostoitua somen kautta luontevammin. Sitten kun on kerran antanut käyntikortin pois, niin se voi joskus tulevaisuudessa löytyä jostain taskun tai käsilaukun pohjalta ja muistuttaa olemassaolostani. Varsinkin jos olemme tapaamisen jälkeen löydetty toisemme Facebookista tai LinkedIn:stä, niin tuo käyntikortti on tehnyt tehtävänsä. Somessa on sen jälkeen helppo ylläpitää tätä muistijälkeä olemalla aktiivinen ja tykkäilemällä ja kommentoimalla uuden tuttavan päivityksiä. Tämä edellyttää tietenkin sitä, että molemmat ovat somessa aktiivisia.

Pointtini on lähinnä se, että perinteinen verkostoituminen ja somen aktiivinen käyttö tukevat toinen toisiaan. Käyntikortti on se konkreettinen esine, minkä avulla uskallan lähestyä ihmisiä eri tavalla. Saan heihin hyvän ensikontaktin, kun annan käyntikorttini ja katson samalla silmiin ja hymyilen. Ihmiset yleensä muistavat tällaisen ystävällisen eleen. Ja kun ihmiset muistavat mitä minä teen työkseni, he ottavat minuun yhteyttä tarvitessaan minun apuani. Minun ei tarvitse tehdä somea kummempaa markkinointia tai myyntiä. Mutta jotta he muistaisivat minut, minun on näyttävä heidän somevirrassaan. Ellen näy siellä, he unohtavat minut yhtä nopeasti kuin he ovat unohtaneet käyntikorttini käsilaukun pohjalle.

Laura Johansson
Villisti käyntikortteja jakeleva somehörhönne, Lvngroom Oy

Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

Ensiapukoulutus Camilla Mäkinen Oy

Ensiapukoulutus Camilla Mäkinen Oy

Ammattipätevyyskoulutus, Ensiapukoulutus, Ensiaputarvikkeita, Ensihoidon koulutus

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Juuvannin merenrantamökit

Viliskerintie 27, Kustavi

www.juuvanni.fi

Tule kokemaan aito saaristolaistunnelma Juuvannin merenrantamökeissä Kustavin Vartsalassa. Varattavissa hirsimökkejä lyhyt- ja pitempiaikaiseen käyttöön ympäri vuoden. Perinteisen saunomisen ja rentoutumisen lisäksi voit halutessasi tutustua lähiympäristöön omalla autolla, polkupyörällä tai vaikkapa vuokraamalla kanootin.

Lue uusin näköislehtemme

03/2020



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 12.03.2020


Seuraa meitä somessa