Julkaistu 30.03.2020 0          
OMISTAJANVAIHDOS

Myyjä, muista markkinointi – myös yrityskaupassa

Yksi yrityksen elinkaaren merkittävimmistä yritysjärjestelyistä on yrityskauppa. Yrityskauppoja tehdään monenlaisista lähtökohdista ja niissä näkyy monipuolisesti koko elämän kirjo. Toisilla horisontissa häämöttävät eläkepäivät, toisilla kokonaan uudet työelämän tuulet. Yrityskauppa voi olla myös kriittinen osa yrityksen kasvustrategiaa, jolloin halutaan myydä vain osa liiketoiminnasta tai esimerkiksi tytäryhtiö, jotta voidaan keskittyä tehokkaammin ydinliiketoimintaan. Joskus kehitykseen tarvittavat resurssit puuttuvat. Toisinaan taas yrittäjä yksinkertaisesti haluaa tehdä elämässään jotain muuta. Olipa syy myyntiin mikä tahansa, yrityskauppa on osa lähes jokaisen yrityksen elinkaarta.

Ostajan löytäminen haaste numero yksi

Tärkeä tekijä yrityskaupan onnistumiselle on oikean ostajan löytäminen. Valtakunnallisessa omistajanvaihdosbarometrissä ostajan löytäminen koettiin yrityskaupan merkittävimmäksi haasteeksi.

Varsinaista myyntiprosessia edeltää usein yrityksen valmistelu myyntikuntoon. Moni yrittäjä hyötyy asiantuntijan neuvoista jo suunnitteluvaiheessa. Varsinais-Suomen Yrittäjät tarjoaa ilmaista neuvontaa yrityksen myyntiä tai ostoa harkitsevalle. Varsinaiseen kaupantekoon kannattaa myös varata riittävästi aikaa. Lisäksi on hyvä pitää mielessä, että kaupan onnistuminen edellyttää ostajan riittävää perehdytystä toimintaan.

Mikä tekee juuri sinun yrityksestäsi kiinnostavan?

Myyjälle oma yritys kaupan kohteena on usein ainutkertainen tapahtuma. Omaa yritystä myydessä pätevät kuitenkin monet tutut myynnin ja markkinoinnin lainalaisuudet. Myyjänä kannattaa pohtia ainakin seuraavia kysymyksiä:

- Mikä tekee juuri minun yrityksestäni kiinnostavan ostokohteen? Miksi oma firma on kilpailukykyinen ja mikä siinä on ainutlaatuista?

- Miten helposti yritys on siirrettävissä uudelle omistajalle? Onko yritys sidottu nykyiseen sijaintiin vai voiko toimintaa pyörittää mistä vain? Mitä riskittömämpi ja siirrettävämpi yritystoiminta on, sitä todennäköisemmin se kiinnostaa.

- Onko myytävä kokonaisuus selkeä ja johdonmukainen? Liittyykö kaikki yrityksessä oleva omaisuus suoraan liiketoimintaan vai kannattaisiko jotakin siirtää pois jo ennen myynnin aloittamista?

Myyntiä aloitettaessa potentiaalisille ostajille on saatava tieto siitä, että yritys on kaupan. Keinoja tähän löytyy monia. Palvelumme Yrityspörssi.fi tarjoaa verkkoalustan, jolla myyjä ja ostaja voivat kohdata tehokkaasti verkkoilmoituksen avulla. Potentiaalisia ostajia voi kartoittaa myös omasta lähipiiristä ja työntekijöistä. Ostajaehdokkaita voi myös kontaktoida suoraan itse tai asiantuntijan avustuksella. Lisäksi esimerkiksi oman alan tai asiantuntijoiden verkostoista voi löytyä potentiaalinen ostaja.

Myydäkö julkisesti vai anonyymisti?

Myyntitilanteessa moni yrittäjä pohtii, kuinka julkisesti lähteä myymään omaa yritystä ja missä vaiheessa myyntiaikeesta kannattaa kertoa henkilöstölle ja asiakkaille.

Avoimesti omalla nimellä myymällä kaupantekoprosessi lähtee käyntiin yleensä suoraviivaisesti. Tällöin potentiaaliset ostajat tietävät heti, mitä ollaan myymässä ja voivat arvioida alustavasti onko kohde sopiva omiin tarpeisiin. Yhteydenotto kertoo, että ostajaehdokas tietää jo haluavansa tutustua tarkemmin juuri tähän yritykseen. Jos taas yritys ei ole omiin tarpeisiin sopiva, yhteydenotto jää syntymättä.

Oman yritystoiminnan voi ilmoittaa myytäväksi myös anonyymisti. Tässä hyvänä puolena on se, että myynti-ilmoitus tavoittaa laajan joukon potentiaalisia ostajia nopeasti, mutta myyntiaie ei vielä paljastu yrityksen henkilöstölle tai asiakkaille. Kiinnostuneet voivat ottaa heti yhteyttä, mutta yrityksen nimi paljastetaan vasta myöhemmässä keskustelussa. Olemme havainneet, että palvelussamme ilmoituksen anonymiteetillä ei ole merkittävää vaikutusta kiinnostuneiden ostajien yhteydenottoihin, kunhan yritystoiminnasta on kerrottu riittävän tarkasti. Anonyymia keskustelua voi halutessaan jatkaa vielä verkkopalvelun sisällä olevalla viestialustallamme.

Yrityskaupassa, kuten elämässä noin yleensä, onnistuu todennäköisemmin, kun lähtee määrätietoisesti viemään tilannetta kohti haluttua lopputulemaa.

Meri Varkoi-Anhava
toimitusjohtaja, Yrityspörssi

Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

Turun Länsivankkurit Oy

Turun Länsivankkurit Oy

Matkailuajoneuvojen huolto, tarvikkeet ja varaosat, Matkailuajoneuvojen myynti, Matkailuautoja

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

FresCo Ravintolat Oy - Korkki

Linnankatu 43, Turku

www.frescoravintolat.fi

R 75, KP 5-24 (75). Kokouspalvelu: videoneuvottelulaitteet, AV-laitteet. Juhlapalvelu. Lounas arkisin klo 10:45-13:30. Tervetuloa tutustumaan uuteen ravintolaamme! Lue verkkosivuiltamme lisää toiminnastamme ja tutustu myös Raumalla sijaitseviin toimipaikkoihimme, www. frescoravintolat.fi

Lue uusin näköislehtemme

04/2020



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 16.04.2020


Seuraa meitä somessa