Julkaistu 08.06.2020 0          
SOSIAALINEN MEDIA

Miten ylläpidän somea kesällä?

Kesä on täällä ja jotkut onnekkaat yrittäjät pääsevät peräti lomailemaan. Itsekin aion lomailla heinäkuussa ainakin vähän. Monet miettivät, voivatko jättää yrityksen somen loman aikana kokonaan. Tähän on useita vastauksia, joista kannattaa valita se omalle yritykselleen paras vaihtoehto.

Itse olen koko korona-ajan lorvaillut luvattoman paljon yritykseni somessa. Olen vain tehnyt satunnaisia päivityksiä ilman mitään tarkempaa strategiaa. Mutta työtilanne on ollut sellainen, että olen sallinut sen itselleni. Tässä onkin jutun juoni teille muillekin: jos kauppa käy, somea ei välttämättä tarvitse pitää käynnissä täysillä. Jos taas kaipaat akuutisti lisämyyntiä, sosiaalisesta mediasta voi hyvinkin olla apua. Toki paras myynti somen avulla saavutetaan pitkäjänteisellä ja strategisella työllä, joten hätäratkaisu lisämyynnin saamiseksi some ei missään nimessä ole.

Toisin sanoen: jos sinulla on riittävästi töitä myös syksylle, niin voit rauhassa relata, laittaa sombreron päähän ja heittäytyä aurinkotuoliin retkottamaan. Jos syksy näyttää hiljaiselta ja tiedät jo tässä vaiheessa kesällä ahdistuksen hiipivän korvien väliin tulevien taloushuolien pelossa, niin kannattaa ehdottomasti panostaa someen.

Vaikka panostaisit lomalla someen, sinun ei tarvitse päivittäin olla siellä tuhertamassa strategisesti tarkoin suunniteltuja sisältöjä, vaan voit suunnitella ne jo etukäteen ja monissa kanavissa myös ajastaa ne valmiiksi koko lomasi ajaksi. Sinun tehtäväsi on siis sombreron alta silloin tällöin kurkkia kanaviasi ja tarkistaa, ettei siellä ole mitään akuuttia reagoitavaa (ja reagoida tarvittaessa).

Suurin osa yrittäjistä ylläpitää yhdestä kolmeen kanavaan, joista suurella todennäköisyydellä yksi on Facebook ja toinen on joko Instagram tai LinkedIn (myös henkilökohtainen profiili on hyvä tässä). Näistä kolmesta Facebookissa ja Instagramissa on ajastusmahdollisuus päivityksille. Laitapa Google-hauksi Facebook Creator Studio ja sinulle aukeaa ihan uusi maailma, jos et tähän mahtavuuteen ole vielä tutustunut. Saat ajastettua sekä Instagramin että Facebookin täältä käsin ja samalla hahmotat myös paremmin kokonaisuuden, kun näet kaikki tulevat (ja menneet) päivitykset näppärästi yhdestä kohdasta. Creator Studio toimii sinulla, mikäli sinulla on Facebook-sivu ja siihen yhdistetty Instagram-yritystili.

En aio tässä opettaa sen käyttöä, koska kyseessä on yllättävän intuitiivinen ja helppokäyttöinen sovellus (sen saa myös kännykkään, tämä on aivan uusi juttu) ja opit sen varmasti itsekin, kunhan annat sille mahdollisuuden.

Joten kiillottakaa sombreronne ja valmistautukaa aurinkotuoleihin, some-tilisi voivat tehdä työtä puolestasi, vaikka itse olisitkin hyvin ansaituilla kesäpäivänokosilla!

P.S. Tämä kaikki pätee myös kesällä tilinsä tekeviin yrittäjiin, joilla ei ole aikaa tuhrata somepäivitysten kanssa kesäsesongin alettua.

Ihanaa kesää kaikille ahkerille yrittäjille!

Some-openne, Laura Johansson, Lvngroom Oy

Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

Autovuokraamo Lempinen St1 Stålarminkatu

Autovuokraamo Lempinen St1 Stålarminkatu

Autojen pesut, Autojen puhdistuspalvelut, Autojen ruosteen estokäsittely, Autovuokrausta, Kahviloita

Yhteistyökumppaneiden blogit

Kokouspalvelut

Viking Line

PL 265, Turku

www.vikingline.fi

Amorella klo 08:45. Kokoustiloja 12 (10-180 hlöä), Auditorio 180 hlöä. Kokoustilojen kapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Monitoimitila Panoraama messu- ja näyttelykäyttöön (max 200, istumapaikat 140) Useita ravintoloita, saunaosasto. Viking Grace klo 20:55. Kokoustiloja 11 (6-230 hlöä) Auditorio 230. Kokousosaston kokonaiskapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Kuvaa ja ääntä on mahdollista välittää useaan kokoushuoneeseen ja Club Vogueen samanaikaisesti. Useita ravintoloita, Spa osasto. Ryhmille omaa erikoisohjelmaa – kysy lisätietoja.

Lue uusin näköislehtemme

09/2020



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 03.09.2020


Seuraa meitä somessa