Julkaistu 22.10.2020 0          

Puhtaiden autojen direktiivi kuumentaa tunteita

Sekä yrittäjät että kunnat ovat huolissaan siitä, miten EU:n uusi puhtaiden ajoneuvojen direktiivi saadaan vietyä käytäntöön Suomessa.

EU:n uuden puhtaiden autojen direktiivin tarkoituksena on edistää puhtaiden ja energiatehokkaiden ajoneuvojen osuutta julkisen sektorin hankkimissa ajoneuvoissa ja kuljetuspalveluissa. Direktiivi astuu voimaan elokuussa 2021 ja se kohdistuu uusiin hankintoihin.

Direktiivi on aiheuttanut paljon kysymyksiä. Yrittäjät pohtivat, miten direktiivin vaatimuksiin pystyy vastaamaan, jotta yhteistyö kunnan kanssa voi jatkua. Kunnat taas pelkäävät, että eivät saa jatkossa tarjouksia, tai että tarjousten hinnat karkaavat käsistä. Puolin ja toisin pelätään, ettei hyvä yhteistyö oman alueen toimijan kanssa välttämättä enää jatku.

Aikaa on enää alle vuosi, mutta kansallinen lainsäädäntö on edelleen kesken, vaatimuksien mukaisia autoja ole välttämättä edes saatavilla ja on epäselvää, miten direktiivin vaatimat hankinnat rahoitetaan.

-Direktiivi on haastava, mutta sen tavoite on tärkeä: laskea liikenteen päästöjä, sillä ne ovat edelleen ovat kasvussa EU:ssa. Ajoneuvokanta uusiutuu Suomessa hitaasti, ja tällaisella ohjauksen toivotaan lisäävän vähäpäästöisten ajoneuvojen ja vaihtoehtoisten polttoaineiden kysyntää, sanoo Valonian toimialapäällikkö Riikka Leskinen.

Puhtaiden ajoneuvojen direktiivi tuo eri ajoneuvoluokille erilaiset vaatimukset. Esimerkiksi kaikista uusista henkilö- ja pakettiautojen hankinnoista lähes 40 prosenttia tulee vuoden 2025 loppuun mennessä olla puhtaita ajoneuvoja. Vastaavasti 9 prosenttia uusista kuorma-autoista tulee olla puhtaita, linja-autoista 41 prosenttia. Vuoden 2025 jälkeen vaatimukset edelleen kiristyvät.

Uusia hankintoja pitäisi siis tehdä, mikäli mielii pysyä kunnan kilpailutuksissa mukana. Mutta miten kulut jakaantuvat, sitä pohtivat kaikki.

-Yrittäjä ei tietenkään voi ottaa kaikkia kuluja omalle kontolleen, mutta toisaalta kuntien budjetit ovat rajallisia, Leskinen sanoo.

Hän sanoo, että on vaikea arvioida puhtaiden ajoneuvojen hankintoihin liittyviä taloudellisia vaikutuksia, sillä vaikka kaluston hankintahinta on kovempi, käyttökustannukset ovat matalammat. Lisäksi pitäisi kehittää sitä tapaa, jolla kuljetuksia hoidetaan, jotta kalusto saataisiin mahdollisimman tehokkaaseen käyttöön.

Leskinen huomauttaa, että vaikka hankinnat ovat yksi iso osa direktiivin toteutumista, toinen merkittävä asia on esimerkiksi latausverkoston kehittäminen. Nykyisellään se ei ole mitenkään riittävä kasvavaan sähköautokannan tarpeisiin.

Toisaalta pitäisi ensin tietää, minne latauspisteitä tarvitaan ja millaisia autoja missäkin ladataan.

-Koska avoimia kysymyksiä on paljon, on tärkeää, että direktiivistä aletaan keskustella jo nyt, eikä odoteta ensi elokuuta, painottaa Leskinen

-Myös yritysten on ryhdyttävä toimeen, jos ne aikovat vastata direktiivin vaatimuksiin.

Heli Nieminen

Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

Tilitoimisto Kimmo Heikkinen Ky

Tilitoimisto Kimmo Heikkinen Ky

Kirjanpitotoimistoja, Tilitoimistoja

Kokouspalvelut

Naantalin Kylpylä

Matkailijantie 2, Naantali

www.naantalispa.fi

Kokoukset, juhlat, näyttelyt, tyhy-päivät, majoitus- ja ravintolapalvelut, sauna- ja allasparatiisi, oheisohjelmat.

Lue uusin näköislehtemme

11/2020



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 12.11.2020


11-liite/2020



Liite
to 12.11.2020


Seuraa meitä somessa