Julkaistu 13.11.2020 0          

Kannanotto: Matkailun ahdinko uhkaa koitua kaupunkikulttuurin kuolemaksi

Visit Turun matkailujohtaja Anne-Marget Hellén ja Turun kauppakamarin matkailuvaliokunnan puheenjohtaja Tuija Suominen-Åkerlund ovat kirjoittaneet Turun Kauppakamarikirjeessä kannanoton, jonka he toivovat herättelevän keskustelua.

\"Helsinki –62 %, Tampere –36 % ja Turku –36 %. Tammi-syyskuun yöpymisluvut verrattuna edelliseen vuoteen ovat karua luettavaa. Olipa kyse kaupunkien hotelleista, ravintoloista, teattereista tai tapahtumatuottajista, dramaattiset käyrät ja pitkät miinukset ovat tulleet valitettavan tutuiksi kuluvan vuoden asiakastilastoista ja yritysten kirjanpidoista. Pirullinen koronavirusepidemia on työntänyt kotimaisen kaupunkimatkailun kuilun partaalle.

Visit Turku ja Turun kauppakamari toimivat tiiviissä yhteistyössä paikallisen elinkeinoelämän kanssa. Jaamme kumppaneidemme ja koko kotimaisen matkailualan huolen epävarmasta tulevaisuudesta, mutta kaupungeissa on nyt kyse paljon laajemmasta ilmiöstä kuin matkailun ahdingosta.

”Kaupunkikulttuurin kuolema” on sanapari, joka voi kuulostaa otsikolta teatterin esitteessä, mutta se on uhkakuva, joka on syytä nostaa valtakunnalliseksi puheenaiheeksi. Mitä tapahtuu kaupunkikulttuurille, kun matkailu tyrehtyy? Mitä tapahtuu matkailulle, jos kaupunkikulttuuri hiipuu? Mitä tapahtuu kaupungille, jos kaupunkikulttuuri kuolee?

Matkailu ja kaupunkikulttuuri eivät syki siiloissaan vaan aidossa vuorovaikutuksessa. Vilkas ja värikäs kaupunkikulttuuri on urbaania imua. Se on niin sanottu pehmeä pito- ja vetovoimatekijä, joka houkuttelee alueelle paitsi matkailijoita, myös uusia asukkaita, työntekijöitä ja yrittäjiä. Matkailu kannattelee kaupunkikulttuuria ja kaupunkikulttuuri kaupunkia. Koronakriisi on nyt keikauttamassa ihanaa symbioosia kuolettavaksi ketjureaktioksi.

Elinkeinoelämän keskusliiton lokakuun Suhdannebarometrissa Suomen matkailu- ja ravintola-alan yritykset arvioivat suhdannenäkymät synkiksi. Näkymien saldoluku –77 on lähes sama kuin keväällä, jolloin kurimus pääsi täällä valloilleen. Koronavirustilanne on edelleen hankala, mutta haluamme kannustaa kaupunkilaisia ainakin lähimatkailijoiksi, jotka käyttävät mahdollisimman paljon paikallisia palveluita ymmärtäen tarjonnan arvon.

Kaupunkikulttuurin helmiä erehdytään usein pitämään itsestäänselvyytenä. Yhtälö on yksinkertainen: jos kaupunkikulttuuria elävöittävällä yrityksellä tai toimijalla ei ole tuloja, on vaikea pitää yllä palveluja ja jatkaa toimintaa. On tietysti elintärkeää, että kotimaiset matkailijat lähellä ja kaukana ovat liikkeellä vastuullisesti. Yritykset ja palveluiden tuottajat tekevät hartiavoimin töitä taatakseen asiakkaille turvallisen kokemuksen.

Turussa – suomalaisen kaupunkikulttuurin synnyinseudulla – on syksyn aikana työstetty kaupunkilaisille ja matkailijoille suunnattua viestintää matkailun turvallisuudesta sekä koottu paikallisia toimijoita yhteiseen kampanjaan. Vaikka tilanne on tukala, innostamme ihmisiä arjen irtiottoihin inspiraation kautta.

Haluamme herättää keskustelua ja koota voimia myös valtakunnallisesti. Mitä hyviä innovaatioita ja ratkaisuja kaupunkien yritykset, toimijat, vaikuttajat ja päättäjät voivat jakaa toisilleen? Miten pidämme omaleimaiset kaupunkikulttuurimme elossa yli koronaviruskriisin?

Nyt on hyvä hetki nähdä kaupungit kilpailijoiden sijaan kohtalotovereina."

Anne-Marget Hellén, Visit Turun matkailujohtaja

Tuija Suominen-Åkerlund, Turun kauppakamarin matkailuvaliokunnan puheenjohtaja


Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

Tilitoimisto Kimmo Heikkinen Ky

Tilitoimisto Kimmo Heikkinen Ky

Kirjanpitotoimistoja, Tilitoimistoja

Kokouspalvelut

Viking Line

PL 265, Turku

www.vikingline.fi

Amorella klo 08:45. Kokoustiloja 12 (10-180 hlöä), Auditorio 180 hlöä. Kokoustilojen kapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Monitoimitila Panoraama messu- ja näyttelykäyttöön (max 200, istumapaikat 140) Useita ravintoloita, saunaosasto. Viking Grace klo 20:55. Kokoustiloja 11 (6-230 hlöä) Auditorio 230. Kokousosaston kokonaiskapasiteetti yht. n. 400 hlöä. Kuvaa ja ääntä on mahdollista välittää useaan kokoushuoneeseen ja Club Vogueen samanaikaisesti. Useita ravintoloita, Spa osasto. Ryhmille omaa erikoisohjelmaa – kysy lisätietoja.

Lue uusin näköislehtemme

11/2020



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 12.11.2020


11-liite/2020



Liite
to 12.11.2020


Seuraa meitä somessa