Julkaistu 17.11.2020 0          

Ajantasainen tieto tukee matkailualan toimijoita kriisissä

Ajantasaisen tiedon merkitys matkailualalla on korostunut vuoden 2020 aikana. Matkailun kysyntä on hajautunut Suomessa epätasaisesti liikematkustuksen ja kansainvälisten asiakkaiden puuttuessa. Pandemiatilanteen, alan rajoitusten ja asiakkaiden ostotottumuksien muutokset tuovat jatkuvia haasteita matkailualanyritysten asiakashallintaan ja ennakointikykyyn.

Myydyt huoneet ovat laskeneet -50% tammi-lokakuun välisenä aikana vuoteen 2019 verrattuna Suomessa. Marraskuun 12 ensimmäisen päivän aikana huoneita on myyty -63% vähemmän ja huoneiden liikevaihto on lähes -70% vähemmän kuin vastaavana ajankohtana viime vuonna. Majoitustrendien avulla päiväkohtaista majoituskysyntää ja alan avainlukujen kehittymistä seuraa Suomessa jo yli 200 majoitusliikettä. Tiedot osoittavat, miten matkailu on tällä hetkellä vapaa-ajan matkustuksen varassa ja kaupunkien aiemmat trendit ovat kääntyneet päälaelleen.

”Hotellit seuraavat päivätason tietoja alueillaan entistä suuremmalla intensiteetillä asiakkaiden tehdessä varauksia yhä myöhemmin. Olemme huomanneet nousevan tarpeen ajantasaiseen tietoon myös matkailun alueorganisaatioiden osalta”, kertoo Benchmarking Alliancen Suomen maajohtaja Hanna Lak. ”Erityisesti kaupungit ja alueet, jotka panostavat tiedolla johtamisen kehittämiseen käyttävät palveluamme aktiivisesti ja voivat siten paremmin tukea alueensa matkailualan yrityksiä”, jatkaa Lak.

”Ravintolatrendien seurantaa olemme käynnistelleet Suomessa jo pitkään ja edelläkävijät ovat ottaneet kaikille ravintoloille avoimen palvelun käyttöönsä”, sanoo Lak. Hän näkee, että ajantasainen tieto olisi alalle erittäin hyödyllinen niin ravintolarajoitusten vaikutusten mittaamisessa kuin normaalikysynnän aikana. ”Olen toiveikas, että loppuvuoden osalta saamme jo näkyviä trendejä ravintola-alan kysynnästä kasaan Suomessa”, Lak visioi.

Esimerkiksi Ruotsissa ja Hollannissa ravintolatrendien lukemat kertovat karua tarinaa pandemian vaikutuksista lounas- ja illallismyyntien osalta. Ravintoloiden kokonaismyynti ei kuitenkaan ole kaikilla heilahtanut yhtä paljon muun myynnin vaikutuksesta.

Lapin matkailun ja erityisesti tulevan talvikauden tueksi pilotoidaan ohjelma- ja aktiviteettipalvelutrendien seurantaa osana Lapin matkailun koronatoipumisen tilannehuonehanketta. Alueella ei ole aiemmin ollut käytössä ajantasaista tietoa aluetasolla. Pilotti on avoin kaikille alueen matkailualan yrityksille. ”Lapin matkailun suuri vetovoima on ohjelmapalveluissa ja aktiviteeteissä; mutta niiden käytöstä tiedämme aivan liian vähän”, kertoo Kristian Sievers Lapin liitosta, joka vetää hanketta yhdessä Lapin AMK:n kanssa.


Kommentit

Ei kommentteja!

Lisää kommenttisi täyttämällä allaoleva lomake kokonaisuudessaan.

Trans Aarnio Oy

Trans Aarnio Oy

Autokuljetuksia, Kuljetusliikkeitä, Maanrakennusala, Paalutustöitä, Rakentaminen

Kokouspalvelut

Naantalin Kylpylä

Matkailijantie 2, Naantali

www.naantalispa.fi

Kokoukset, juhlat, näyttelyt, tyhy-päivät, majoitus- ja ravintolapalvelut, sauna- ja allasparatiisi, oheisohjelmat.

Lue uusin näköislehtemme

11/2020



Varsinais-Suomen Yrittäjä-lehti
to 12.11.2020


11-liite/2020



Liite
to 12.11.2020


Seuraa meitä somessa